KL-varaosat  Race.fi

S70 -97 autom 2.5 turboKäsijarru ongelma

  • 19 Vastauksia
  • 6235 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Amigo56

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
S70 -97 autom 2.5 turboKäsijarru ongelma
« : 29.09.2011, 18:42:15 »
Käsijarru ongelma on seuraavanlainen.
Tänään säätelin ja puhdistelin käsijarrun.  Kengät on kunnossa, vaijeri toimii ja eteenpäin mentäessä pysähtyy käsijarrulla ,mutta taakseppäin pienessäkin alamäessä ei pidä.
onko hyviä neuvoja tiedossa.

Poissa V70XC99

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
Vs: S70 -97 autom 2.5 turboKäsijarru ongelma
« Vastaus #1 : 29.09.2011, 19:48:30 »
Jostain olen lueskellut vähän saman tyyppisistä ongelmista 70-sarjalaisissa.
Volvossa yks niitä "heikkouksia" 70:ssä on toi käsijarru, olen käsittänyt että tekn.toteutuksesta johtuen
käkkäri toimii/pitää paremmin jos auto on esim. alamäessä (=pyrkisi valumaan eteenpäin)
kuin ylämäkeen pysäköitynä, selitystä ko. asiaan en muista.
Mutta kyllähän sen siitä huolimatta pitää käkkärin varassa pysyä ylämäkeen pysäköitynäkin.
BMW 530 Xd M-sport 2006
Porsche Cayenne 3.2 2005
Audi A3 Sportback 1.6 2007
Kiihtyvyys tehdään väännöllä, nopeus hevosvoimilla

Poissa Koo Pee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • www.vrcf.fi
Vs: S70 -97 autom 2.5 turboKäsijarru ongelma
« Vastaus #2 : 29.09.2011, 20:30:00 »
Jostain olen lueskellut vähän saman tyyppisistä ongelmista 70-sarjalaisissa.
Volvossa yks niitä "heikkouksia" 70:ssä on toi käsijarru, olen käsittänyt että tekn.toteutuksesta johtuen
käkkäri toimii/pitää paremmin jos auto on esim. alamäessä (=pyrkisi valumaan eteenpäin)
kuin ylämäkeen pysäköitynä, selitystä ko. asiaan en muista.
Mutta kyllähän sen siitä huolimatta pitää käkkärin varassa pysyä ylämäkeen pysäköitynäkin.
--------------------------------------------------------------------------------------------

Saitkos ne kengät kunnolla kehälle> sekin tuppaa heikentämään toimintaa jos ovat hiukan kaukana>käsijarru elää/liikkuu vedettäessä  kahvasta, kun autoa edestakas liikuttaa samalla kun kahvasta vetää>  jos ei kehällä ja yleensä toiseen suuntaan enemmän? Itsekkin katselin kerran 850 käkkärikenkiä jotta miten ne voi toimia, kun ainut pyörimisen estävä tekijä se vaijeri jonka varaan jää lepäämään jarrutettaessa? ei mitään kiinteää kiintopistettä jarrukilpeen, kuten normaali kenkäjarrussa se jarrusylinteri ja toisella puolella se kiinteä palikka johon kengät nojaa? siksi kai hakee paikkaansa ennen kuin toimii/saa asettumaan kehälle?
Vois kyllä jo tuotekehittely herätä tälle vuosituhannelle ja siirtyä jarrulevyyn vaikuttavaan mekanismiin ;).
Ei ole kovin turvallista jos vaikkapa maastossa pettää ja rotkoon tippuu?
No joo maasturit sitten erikseen...

hevonen

  • Vieras
Vs: S70 -97 autom 2.5 turboKäsijarru ongelma
« Vastaus #3 : 29.09.2011, 22:58:20 »
Ootko koittanut vetää kahvaa lisää siinä vaiheessa kun lähtee liikkumaan taaksepäin? Silloin se vasta kirraa kunnolla.

Poissa Phav

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 473
  • www.vrcf.fi
Vs: S70 -97 autom 2.5 turboKäsijarru ongelma
« Vastaus #4 : 30.09.2011, 08:26:18 »
Tuo koko käsijarru systeemi on paholaisen keksintö!! Nimim. juuri sen kanssa leimalle tapellut

Poissa Amigo56

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: S70 -97 autom 2.5 turboKäsijarru ongelma
« Vastaus #5 : 30.09.2011, 14:31:23 »
Kengät on vanhat mutta hyvä kuntoiset. Ei tule käytettyä käsijarrua kun automaatti ei sitä tarvitse
Tein ohjekirjan mukaan vaijerin kiristyksen ja tarkistin että vaijerit toimii
Ajelin eilen ja kokeilin käsijarrua monessa paikassa, samoin tänään. Eteenpäin pysäyttää mutta taakseppäin ei.
Aikaisemmin kuskinpuolelta kuului kova pamahdus kun otti käsijarrun pois päältä ja lähti eteenpäin. Nyt sitä ei kuulu.
Olen katsastanut auton useita kertoja eikä käsijarru ole ollut esteenä kuin kerran mutta sillon oli kengät kuluneet.
Nyt vaan asia häiritsee kun ne ei toimi kunnolla.

Poissa Affe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: S70 -97 autom 2.5 turboKäsijarru ongelma
« Vastaus #6 : 03.10.2011, 14:59:25 »
Lossade du på vajern mellan stolarna vid spaken och först sedan justerade vid hjulen, annars blir det aldrig bra.
Kör 855 5t 2,0 95

Poissa Koo Pee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • www.vrcf.fi
Vs: S70 -97 autom 2.5 turboKäsijarru ongelma
« Vastaus #7 : 03.10.2011, 16:19:46 »
Kengät on vanhat mutta hyvä kuntoiset. Ei tule käytettyä käsijarrua kun automaatti ei sitä tarvitse
Tein ohjekirjan mukaan vaijerin kiristyksen ja tarkistin että vaijerit toimii
Ajelin eilen ja kokeilin käsijarrua monessa paikassa, samoin tänään. Eteenpäin pysäyttää mutta taakseppäin ei.
Aikaisemmin kuskinpuolelta kuului kova pamahdus kun otti käsijarrun pois päältä ja lähti eteenpäin. Nyt sitä ei kuulu.
Olen katsastanut auton useita kertoja eikä käsijarru ole ollut esteenä kuin kerran mutta sillon oli kengät kuluneet.
Nyt vaan asia häiritsee kun ne ei toimi kunnolla.

Entäpä se mekaaninen kiristin siellä jarrulevyn rummun sisällä, jota voi pyörittää pyöränpultin reijästä auki tai kiinni talttapääruuvaria apuna käyttäen siitä  "tähtipyörästä"  eli kenkiä lähemmäksi tai kauemmaksi? Kasipätkässä löytyy ainakin?  (Jää ajatus tuosta paukusta ,jotta kaukana ja vinossa "kiilautuu" kenkä väärin ja paukkuu??)>vaijerin kiristys auttaa,kengät kehältä kireemmäksi ja vaijeria löysemmälle>saadaan jarrukengän koko kitkapinta käyttöön eikä vain jompi kumpi pää joka ensin rumpuun yltää>sittenkin tekee tiukkaa lasittuneiden kenkien kanssa.
>kun se kohillaan en ole tarvinnut juurikaan vaijerin säätöön koskea jos joku ei aiemmin ole niitä säädellyt?

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: S70 -97 autom 2.5 turboKäsijarru ongelma
« Vastaus #8 : 03.10.2011, 23:19:21 »
just kävin katsastaas, tiesin jo etukäteen,et ei se juuri mitään pidä, 0,9 ja 1,2,päästi armosta läpi,kun selitin etten ole saanut niitä pitämään paremmin edes uusilla osilla. Viime vuonna kun herkistin niitä ni piti jotain luokkaa 1,7. Kurasysteemi. Takaperin ei pidä juuri yhtään. Ihmettelen vaan kun 960 ja 240 sain käppärin pelittään aina ongelmitta, mut 70:ssä ei sit millään säädöillä.

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: S70 -97 autom 2.5 turboKäsijarru ongelma
« Vastaus #9 : 03.10.2011, 23:30:28 »
Mikähän siinä on että mulla pitää kohtuullisesti vaikka kengät on vähän turhan kaukanakin. Lopullinen säätö tekemättä vielä.

Poissa Tonskulii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1430
Vs: S70 -97 autom 2.5 turboKäsijarru ongelma
« Vastaus #10 : 04.10.2011, 09:11:24 »
Kengät on vanhat mutta hyvä kuntoiset. Ei tule käytettyä käsijarrua kun automaatti ei sitä tarvitse

Totta helvetissä tarvittee..   :facepalm:

Kyllä se P:lläkin pysyy, mutta jos sä et sitä käppäriä koskaan käytä, niin on se kumma ettei se pidä..

Käytä AINA sitä kun laitat vaihteen P:lle, niin se saattais toimiakin..
EX: 850 2.5 10V -95 10/09 - 7/10
EX: C70 2.5T -99 7/10 - 10/10
NYK: 855 2.0 T-5 10/10 -->

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12749
Vs: S70 -97 autom 2.5 turboKäsijarru ongelma
« Vastaus #11 : 04.10.2011, 09:32:17 »
alle -99 vuosimallin 70-sarjalaisessa Volvossa kannattaa ottaa tavaksi vetästä käsijarru päälle. Niissä kun saat avaimen pois virtalukosta vaikka vaihdevalitsin ei olis P-asennossa. Nimimerkillä edellistä autoa käytettiin robotissa oikaistavana kun rullaili kerroksen alemmaksi P-hallissa  :'(
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Koo Pee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • www.vrcf.fi
Vs: S70 -97 autom 2.5 turboKäsijarru ongelma
« Vastaus #12 : 04.10.2011, 22:30:40 »
alle -99 vuosimallin 70-sarjalaisessa Volvossa kannattaa ottaa tavaksi vetästä käsijarru päälle. Niissä kun saat avaimen pois virtalukosta vaikka vaihdevalitsin ei olis P-asennossa. Nimimerkillä edellistä autoa käytettiin robotissa oikaistavana kun rullaili kerroksen alemmaksi P-hallissa  :'(

No laitetaas kevennyksenä vielä>

 Kasipätkäni asui korjaamolla 3vko lähdin ajelemaan ja eka montussa pam... kässäri meni/hirtti osittain päälle ihan sulavasti ittekseen (lukkoonhan se ei  onneks menekkään :D)
> no kärry sivuun pakki päälle ja herkistelyä eteen taakse vähän niin ku maatilan miniän traktorikoulussa kärryn kanssa aisaan peruuttelua harjotellessa, edes takas jarrulla ja ilman.. (>katsastusarvot 1,5 ja 1,7 Kn) Hyväksytty juuri ennen korjaamolle ajoa....., että silleen....>ehti kai vähä ruostumaan ja tosi tiukasti kehällä otaksun :P.>on tehty käytetettäväksi joka kerta kun parkkeeraa?

 Tosin kaikki autoni tähän asti ovat kohtuulla jarrutestin läpäisseet en tiedä tuotakaan mistä johtuu.... jopa paljon parjattu volvokin ;)> päästöistä tökänneet yksilöt sattuneet juuri tähän merkkiin?? >ja helekutinmoinen lasku konerempasta boxeihin ?voi voi, ja minä ku luulin jotta volkkarit ja ranskalaiset...noo tuo 6 diesel olikin volkkari johon ne öljyrenkaat sillon aikoinaan....(ja  kukakohan niitä ECU:ja tekee?.)..muutenhan syöttöruuvista tuokin "öljypoltin" tokeni.

Seisontajarruna tuo käkkäri ok.>vaan se kässärikäännös asfaltilla näillä  850 palikoilla vaatii jo topakahkoa asennetta haukkariin (pomolla ilmeisesti haba riittää ;)?)> jos vrt. levystä jarrukitkan ottaviin "lady" malleihin.

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: S70 -97 autom 2.5 turboKäsijarru ongelma
« Vastaus #13 : 04.10.2011, 22:35:51 »
(pomolla ilmeisesti haba riittää ;)?)> jos vrt. levystä jarrukitkan ottaviin "lady" malleihin.
Ei vaadi mitään habaa. Eivät vaan ole säädetty oikeaoppisesti levyjen oltua pois paikaltaan.
Vaijerikin vielä vaatii säädön hifistelynä.   ;)

Poissa Koo Pee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • www.vrcf.fi
Vs: S70 -97 autom 2.5 turboKäsijarru ongelma
« Vastaus #14 : 04.10.2011, 23:08:44 »
Ei vaadi mitään habaa. Eivät vaan ole säädetty oikeaoppisesti levyjen oltua pois paikaltaan.
Vaijerikin vielä vaatii säädön hifistelynä.   ;)

Noo, kato eihän vahva voi edes tietää miltä tuntuu olla heikko ;)?

Ja kun kehälle saa ,sitte jumii jo liikaakin?>anyway noitahan vois oikein tutkia tieteellisesti>mistä johtuu ,jotta toiset toimii ja toiset ei? Siitäpä jo jonkunlainen raamattu syntyiskin?.........tutkimattomia on volvon käsijarrut jne...+ 7 perisyntiä päälle. Loppuyhteenvetona ehkä ,jotta toimii kuin VR-lipunmyynti?

 

Kulkukoira  Proturbo