Samppasport  Futurez

S80 T6 vm. -99 öljyinen moottori

  • 9 Vastauksia
  • 3187 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Eisenberg

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
S80 T6 vm. -99 öljyinen moottori
« : 30.11.2018, 07:17:17 »
Terve, ensimmäinen viestini täällä - aiemmin vain japsiautoja harrastanut.

Olen siis ostamassa vm. -99 S80 tuplaturboa, nahkasisustalla ym. ainoa ongelma on, että moottorin pohja on erittäin öljyinen ja nykyisen omistajan pihalle on tiputellut öljyä noin vuoden. Ajettu 350tkm - huoltokirjan mukaan vaihteistoöljyt aina vaihdettu ym. muutenkin iso pino kuitteja ja näytti toimivan hyvin. ABS-boksi, CEM ym. huollettu ja kuvatkin löytyy huoltokirjasta.

Kun omistaja käynnisti koneen, korkkasin konepellin auki ja tsekkasin vaihteistoöljyt - pyyhin tikun ja pistin uudestaan, kumma kun tikku ei edes kostunut. Kun kone on käynnissä, onko öljy kierrossa eikä tikkuun kuulu tulla öljyä? Toyotoissa kun näkyy vaihteistoöljyt vaikka kone käy.

Hän sanoi, että Volvossa tarkistetaan vaihteistoöljyt koneen ollessa kylmä ja lähetti tänään aamulla kuvan, että öljyä on. Mistä sen nyt tietää, ettei itse lisänyt. ::)

Veikkaan itse, että huohotin on jäätynyt joskus / on tukossa ja kampiakselin stefa vuotaa, sillä äkkiä kun katsoin, niin jakopäässäkin öljyä. Löysin myös 2015 vuoden huoltokuitin, jossa jakohihnan vaihdon yhteydessä käytetty alkuperäistä kiristintä ja siinä oli huomautus, että näyttää olevan kiristimen männällä alkavaa vuotoa.

Minkälainen OBD näissä on, näkyykö viat vai onko tässä vain huoltomuisto tai jotain muuta sinne päin? Vinkkejä? Onko liian paljon ajettu? Mitä pitäisi vielä tarkistaa?

Muokkaus: nyt tuli aamulla kello 7 kuva omistajalta. Huoltokirjan mukaan viimeisin vaihto oli 280tkm kohdalla. Onko liian uutta öljyä ollakseen totta? Miten tikussa voi näkyä vain kylmänä öljyt? ???
« Viimeksi muokattu: 30.11.2018, 08:27:04 kirjoittanut Eisenberg »

Poissa Kraft

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 881
Vs: S80 T6 vm. -99 öljyinen moottori
« Vastaus #1 : 30.11.2018, 08:54:54 »
Kyllähän tuo ihan tuoreelta öljyltä kieltämättä näyttää. Huohotinhan voi edelleen olla tukossa, ei aukea muutakuin öljyloukun vaihdolla, ja VVT-pyörät saattavat tiputella öljyä jakopäähän myös.

Toisesta topicista lainattua:
"Muista, että öljyn tarkastamiseksi moottorin pitää käydä. Käy vaihteet läpi auton käydessä ja laita vaihde P:lle. Odota noin kaksi minuuttia ja tarkasta öljytaso. Huomioi, että öljytaso riippuu voimakkaasti vaihteistoöljyn lämpötilasta (siellä on kaksi asteikkoa, kylmä noin 40 astetta ja kuuma noin 90 astetta). Älä ylitäytä."

Tuo yksilö ei välttämättä olisi se millä itse lähtisin tutustumaan Volvomaailmaan, tämä vain oma mielipiteeni.
« Viimeksi muokattu: 30.11.2018, 08:59:06 kirjoittanut Kraft »
Skoda Fabia 1.2 TSI -17 | Skoda Fabia 1.0 TSI -18 | VW 1300 -73 | 2x Solifer 10 -69

Poissa vikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 799
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 T6 vm. -99 öljyinen moottori
« Vastaus #2 : 30.11.2018, 09:30:33 »
Eräällä tutulla oli ko. auto ja vaihtoi siihen kolme laatikkoa, antureita n.määrän, molemmat turbot, vvt:t ja ym. pientä. Osat maksoi kolme neljä kertaa auton arvon. Niinpä itse jätin moisen kulkineen rauhaan ja ostin vaparin. Sattui kai vaan kaverille huono yksilö ja ei voi yleistää. ;)

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8111
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: S80 T6 vm. -99 öljyinen moottori
« Vastaus #3 : 30.11.2018, 14:16:41 »
Laatikko on heikoin osa tuossa paketissa varsinkin jos sitä ei ole vielä kunnostettu. Vitoskoneissa on paremmat laatikot.

Kohtuu usein öljyä vuotaa turbojen öljynpaluista kuten vitoskoneissakin ja joskus huohotinpurkin alemmasta liitoksesta. Nokkien stefoista sitten jos huohotin on tukossa. Huohottimen tilanne on kohtuu helppo tarkastaa, ns. hanskatestiin löytyy ohjeita täältäkin.

OBD on ihan perus, vikakoodit ja livedata.
« Viimeksi muokattu: 30.11.2018, 14:19:22 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   860 -96 2.9   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: S80 T6 vm. -99 öljyinen moottori
« Vastaus #4 : 30.11.2018, 16:12:43 »
Terve, ensimmäinen viestini täällä - aiemmin vain japsiautoja harrastanut.

Kun omistaja käynnisti koneen, korkkasin konepellin auki ja tsekkasin vaihteistoöljyt - pyyhin tikun ja pistin uudestaan, kumma kun tikku ei edes kostunut. Kun kone on käynnissä, onko öljy kierrossa eikä tikkuun kuulu tulla öljyä? Toyotoissa kun näkyy vaihteistoöljyt vaikka kone käy.

Hän sanoi, että Volvossa tarkistetaan vaihteistoöljyt koneen ollessa kylmä ja lähetti tänään aamulla kuvan, että öljyä on. Mistä sen nyt tietää, ettei itse lisänyt. ::)



Muokkaus: nyt tuli aamulla kello 7 kuva omistajalta. Huoltokirjan mukaan viimeisin vaihto oli 280tkm kohdalla. Onko liian uutta öljyä ollakseen totta? Miten tikussa voi näkyä vain kylmänä öljyt? ???
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Kyllä siellä öljyä pitää olla asteikolla vaikka lämminkone. Selvästi nyt yritetään vedättää asiassa.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Eisenberg

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 T6 vm. -99 öljyinen moottori
« Vastaus #5 : 30.11.2018, 16:36:10 »
Ei se ainakaan kampiakselista tule eli täällä kaikki on kuivaa.


Kokeilin maasta talouspaperilla ottaa öljynäytettä, niin punaista siihen paperiin tulee eli ei ainakaan moottorista. Myös ei ollut paineita moottorissa, kun täyttökorkin kautta kokeilin.

Tiputtelee apukuskin puolelle eli oiskohan ohjaustehostimessa vika? Kai se vuotaa moottorin ja askin pohjaa pitkin?



Hammastankohan se siinä öljyssä on.

Ja tosiaan tänään auto kun oli pois päältä, niin katoin uudestaan askin öljyt ja siinä ne oli. Auton kun käynnistin, niin tikku tyhjä. Onko normaalia vai hävittääkö aski sittenkin ne öljyt, eikä ohjaustehostin?

Poissa vikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 799
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 T6 vm. -99 öljyinen moottori
« Vastaus #6 : 30.11.2018, 17:47:04 »
Pitäs tutkia altapäin, että vuotaako laatikon öljypohjan tiiviste. Jos on vaihdettu suodatin ja ei ole uutta tiivistettä laitettu. Toimiiko laatikko tällä hetkellä ? Onko huohotinremppaa tehty, eli voipi pukata senkin takia öljyä pihalle. Senhän voi tarkistaa kone käynnissä täyttöaukosta kumihanskalla. Pitäs olla kevyt imu, öljy on tietenkin eriväristä. Kannattaa selvittää kaikki huollot etukäteen.
« Viimeksi muokattu: 30.11.2018, 18:50:23 kirjoittanut vikki »

Poissa Karitsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • S80 T6 -99
Vs: S80 T6 vm. -99 öljyinen moottori
« Vastaus #7 : 30.11.2018, 18:22:52 »
Itsellä ollut neljävuotta t6 vm.99. 261000km nyt. Omasta kulkineesta vuosi punaista öljyä apukuskin puolelta. Vuoto oli tasauspyörästönlukossa (viscous clutch). Taitaa olla nimellä viskokytkin myös. Vetoakselissa on apukuskin puolella semmonen musta paksu rumpu. Sieltä tuli öljy. Ymmärtääkseni sillä öljyllä ei ollut mitään tekemistä vaihteiston kanssa. Uusiminen maksoi n. 800€ töineen, kun hankin siihen ihkauuden vetoakselin tasauspyörästönlukolla.
« Viimeksi muokattu: 30.11.2018, 18:29:15 kirjoittanut Karitsu »
Volvo Pro:lla koodien lukua ja nollausta.

745 > 850 STW 2,0 > 850 STW 2,5 > S80 T6

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8111
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: S80 T6 vm. -99 öljyinen moottori
« Vastaus #8 : 30.11.2018, 19:16:10 »
Ja tosiaan tänään auto kun oli pois päältä, niin katoin uudestaan askin öljyt ja siinä ne oli. Auton kun käynnistin, niin tikku tyhjä. Onko normaalia vai hävittääkö aski sittenkin ne öljyt, eikä ohjaustehostin?
Auton pitää olla käynnissä koko ajan ja kaikki vaihteet käydä rauhallisesti läpi P-D-P. Sen jälkeen tikun putsaus ja tarkastus. Alle ois päästävä jotta pystyy tarkemmin varmistamaan mistä vuoto tulee.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   860 -96 2.9   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Eisenberg

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 T6 vm. -99 öljyinen moottori
« Vastaus #9 : 01.12.2018, 05:52:11 »
Auton pitää olla käynnissä koko ajan ja kaikki vaihteet käydä rauhallisesti läpi P-D-P. Sen jälkeen tikun putsaus ja tarkastus. Alle ois päästävä jotta pystyy tarkemmin varmistamaan mistä vuoto tulee.
Jep, noin tein. Siitä huolimatta, mittatikku oli kuiva moottorin käydessä. :o Muuten myyjä oli hiljaa, mutta kun pujottelin itseäni auton alle askin puolta tutkimaan, niin alko isot puheet ja kova tarve näyttää takakonttia. ;D Pyytää noin 3000 euroa. Passaan siis tämän yksilön.

Mutta mutta, tuossa Järvenpäässä on pieni liike, jossa on 190tkm ajettu T6 Volvon omalla huoltokirjalla 7900 euroa. Onko liikaa vai onko hyvä hinta, kaikki määräaikaishuollot tehty aina ajallaan. Kaikki toimii, paitsi parkkitutkat.

Muokkaus: onko T6 koneissa EGR-venttiiliä? Mitä muutoksia kannattaa heti tehdä? Tässä taitaa olla huohottimelle valmiiksi öljynerotin? Kuinka laajasti pystyy ohjelmoimaan?
« Viimeksi muokattu: 01.12.2018, 11:35:33 kirjoittanut Eisenberg »

 

Carcom Oy  Elekma