Terve, ensimmäinen viestini täällä - aiemmin vain japsiautoja harrastanut.
Olen siis ostamassa vm. -99 S80 tuplaturboa, nahkasisustalla ym. ainoa ongelma on, että moottorin pohja on erittäin öljyinen ja nykyisen omistajan pihalle on tiputellut öljyä noin vuoden. Ajettu 350tkm - huoltokirjan mukaan vaihteistoöljyt aina vaihdettu ym. muutenkin iso pino kuitteja ja näytti toimivan hyvin. ABS-boksi, CEM ym. huollettu ja kuvatkin löytyy huoltokirjasta.
Kun omistaja käynnisti koneen, korkkasin konepellin auki ja tsekkasin vaihteistoöljyt - pyyhin tikun ja pistin uudestaan, kumma kun tikku ei edes kostunut. Kun kone on käynnissä, onko öljy kierrossa eikä tikkuun kuulu tulla öljyä? Toyotoissa kun näkyy vaihteistoöljyt vaikka kone käy.
Hän sanoi, että Volvossa tarkistetaan vaihteistoöljyt koneen ollessa kylmä ja lähetti tänään aamulla kuvan, että öljyä on. Mistä sen nyt tietää, ettei itse lisänyt.

Veikkaan itse, että huohotin on jäätynyt joskus / on tukossa ja kampiakselin stefa vuotaa, sillä äkkiä kun katsoin, niin jakopäässäkin öljyä. Löysin myös 2015 vuoden huoltokuitin, jossa jakohihnan vaihdon yhteydessä käytetty alkuperäistä kiristintä ja siinä oli huomautus, että näyttää olevan kiristimen männällä alkavaa vuotoa.
Minkälainen OBD näissä on, näkyykö viat vai onko tässä vain huoltomuisto tai jotain muuta sinne päin? Vinkkejä? Onko liian paljon ajettu? Mitä pitäisi vielä tarkistaa?
Muokkaus: nyt tuli aamulla kello 7 kuva omistajalta. Huoltokirjan mukaan viimeisin vaihto oli 280tkm kohdalla. Onko liian uutta öljyä ollakseen totta? Miten tikussa voi näkyä vain kylmänä öljyt?