Elekma  Autoracing

S80 D5 -06 vilkku vasempaan kateissa

  • 9 Vastauksia
  • 3092 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Harju

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
S80 D5 -06 vilkku vasempaan kateissa
« : 10.12.2018, 12:20:44 »
Kyseisestä Volvosta on vilkku kateissa vasemalle, lampetit on ehyet, viiksi on ehjä, lasinpyyhkijän viiksi on käytetty irti vaan ei vilkuta ei :'(

Vika lie cem yksikössä? Mistä löytyy ja kui irtoaa?

Kun laittaa virrat päälle niin kerran väläyttää ja sitten tulee näyttöön teksti polttimovika v, hätävilkuillakaan ei toimi muuta kuin merkkivalo mittaristossa.
Kartaani iässä, mutta etuvetosella mennään silti.

Poissa ToniJH

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1953
  • Volvo V70 2.4D
Vs: S80 D5 -06 vilkku vasempaan kateissa
« Vastaus #1 : 11.12.2018, 08:51:06 »
Oletko varmistanut, että polttimon kanta on ehjä tai kontaktipinnat hyvät? Poltin saattaa näyttää ehjälle, mutta voi olla myös hajonnut, lanka sen verran saa kontaktin minkä tarttee, mutta lanka poikki.
- Nyk: Volvo V70 2.4D 2004 - - EX: - Volvo V70 D5 2002 - EX: - Volvo V70 2001 -EX: - Volvo V70 1998 -

Liikenteessä vanha – mutta yhä vain toimiva – kikka on hankkia auto, jonka ratissa lukee Volvo. Automerkin nimessä v on vasemmalla, o oikealla

Poissa Harju

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 D5 -06 vilkku vasempaan kateissa
« Vastaus #2 : 14.12.2018, 23:56:05 »
Lamput on vaihdettu ja kontaktit ok.

Miten se cem poksi irtoaa? Yläpuolelta on ruuvit irti, piuhat on irti vaan sielä roikkuu kojelaudan alla eikä suostu poistumaan.
Kartaani iässä, mutta etuvetosella mennään silti.

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1119
Vs: S80 D5 -06 vilkku vasempaan kateissa
« Vastaus #3 : 15.12.2018, 17:39:25 »
Kun yläpuolen irroitustyöt on tehty, kojelaudan alta pitää löytää kiinnikeraudan lipare, jota pitää työntää ulospäin cem-yksiköstä ja kääntää yksikkö pois peltitelineestä.

Mulla on hyllyssä vaihtolaitteita jos on tarve ja vika diagnosoitu oikein.
Ohjainlaitteiden, mittaristojen, jne. korjaukset
Performance by Sercap.fi optimoinnit
044-0760422
www.sercap.fi

Poissa Harju

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 D5 -06 vilkku vasempaan kateissa
« Vastaus #4 : 26.12.2018, 10:35:14 »
Ei ollut vika cem poksissakaan.
-viikset ok
-cem ok
-polttimot ok

Mitä sitten?
Kartaani iässä, mutta etuvetosella mennään silti.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6051
Vs: S80 D5 -06 vilkku vasempaan kateissa
« Vastaus #5 : 26.12.2018, 14:10:49 »
Ei ollut vika cem poksissakaan.
-viikset ok
-cem ok
-polttimot ok

Mitä sitten?

miten nää on mitattu toimiviksi?
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa noviisivolvoilija

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 267
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 D5 -06 vilkku vasempaan kateissa
« Vastaus #6 : 27.12.2018, 15:23:18 »
Ei ollut vika cem poksissakaan.
-viikset ok
-cem ok
-polttimot ok

Mitä sitten?
Irrota hetkeksi viiksen sulake, löytyy kojelaudan vasemmassa reunassa olevan suojan alta. Sulakkeen sijainti löytyy ohjekirjasta.

Poissa VOLVO940STW

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 D5 -06 vilkku vasempaan kateissa
« Vastaus #7 : 04.01.2019, 18:02:52 »
Toimiiko sillä tavalla, että viiksestä pyytämällä kerran vilahtaa eikä enään yritäkkään ennenkuin auton on käyttäny sammuksissa? Miten käyttäytyy, kun aukaisee/sulkee ovet keskuslukituksella avaimesta? Vilahtaako hätävilkullakin vain kerran auton käynnistyksen jälkeen, jos ei ole vielä viiksestä yrittäny?

Poissa noviisivolvoilija

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 267
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 D5 -06 vilkku vasempaan kateissa
« Vastaus #8 : 05.01.2019, 14:37:30 »
Minulla viiksi sekoaa joskus niin pahasti, että vilkku jää päälle, kumpikaan vilkku ei toimi, viiksen ajotietokoneen tietoja näyttävä painike ei vaikuta mitään. Kaikki korjaantuu kun käyttää viiksen sulakkeen hetkeksi aikaa irti. Taitaa olla kontaktivika joka tekee temppujaan. Harmi että mun viikseen tulee aina sähköt sulakkeen kautta, riippumatta onko auto käynnissä vai ei. Jos ei tulisi, niin silloinhan viiksi tulisi järkiinsä kun auton sammuttaa hetkeksi. Ajattelin laittaa kelien lämmittyä palautuvan vipukytkimen sulakkeen kanssa sarjaan niin sillä saisin resetoitua viiksen toiminnot ilman sulakkeen irrotusta.

Poissa VOLVO940STW

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 D5 -06 vilkku vasempaan kateissa
« Vastaus #9 : 06.01.2019, 02:50:01 »
Näissä uudemmissa MK2 koppasissa vilkuille ei ole ollenkaan releitä eikä sulakkeita. Toteutettu puolijohteilla ja tehty CEM-kortilla, jossa yhden ison piirin toinen puoliska on vasemmalle puolelle ja toinen oikealle > On rakennettu sillä tavalla, että kun piiri ottaa reilusti virtaa (Yleensä johto rungossa), niin suojaa itsensä eikä enään yritä uusiksi ennenkuin auton on käyttäny sammuksissa. Aikansa, kun antaa olla, niin voi polttaa CEM-yksikön.

Jos vilkut ei pelaa missään tilanteessa kuin kerran (Vilkutus, keskuslukitus ja hätävilkut), niin uskoisin piirin olevan maissa jostakin. Jos vika olisi viiksessä, niin silloin hätävilkut toimisi napista OK ja samaten vilkkuindikointi keskuslukitukselta toimisi. Vilkun viiksen pyynnit menee väylää pitkin CEM:lle eli siellä oleva oikosulku ei saa aikaan suojaustoimintoa. Jos vika koskee vain vilkkua, niin silloin yleensä auttaa viiksen poiskäyttö ja kontaktipintojen puhdistus esim. pyyhekumilla ja puhistuslitkulla > 20 min homma ja kannattaa tehä vaikka ehuna joskus.

CEM-kortilta lähtee 2 kpl johtoja molemmille puolille eri liittimiltä, mutta piirilevyllä ne tulee samalta komponentilta. 2006 mallissa liittimeltä B31 menee piuhat vasemmalle etulampun ja etu sivu vilkuille ja liittimeltä A12 tieto menee REM-boxiin peräkonttiin, josta se on viety takavilkulle. Viikon 3x jälkeen valmistetuissa 2007 mallin autoissa (Näitä myös 2006 vuosimallina liikkeellä, jos rekisteröity ennen vuodenvaihdetta) liittimeltä B31 menee piuha vain vasemmalle etulampun vilkulle > Liittimeltä A12 menee johto peilin vilkulle > Ko. piuha haaroitettu etuoveen menevässä liittimessä ja se jatkuu REM-boxille peräkonttiin, josta se on viety takavilkulle. Tuossa alempana olevista kuvista näkee liittimet ja piuhojen värit > Itellä vain V70 sähkökuvat täydellisinä, mutta uskosin S80 olevan samat.






Sinuna kaivaisin esiin peräkontista ensimmäisenä tuon REM-boxin ja katkaisisin 10 cm ennen laatikkoa vilkulle liittimeen A21 tulevan johdon (Olettasin olevan vihreä valkoisella raidalla) >> Jos vika on tuon jälkeen edessäpäin, niin peilin ja keulan vilkku alkaa toimimaan, mutta vilkuttaa pirun nopeasti samalla tavalla kuin 1 kpl lamppuja olis jostaki palanu. Seuraavaksi REM lähtevä johto B11 poikki, niin näkee onko REM ehjä ja siitä sitte maaliin asti... Itellä vikapaikka 40 cm REM boxin jälkeen, kohdassa, jossa piuhanippu meni palkin yli toiselle puolelle.

Jos REM-boxille tulevan piuhan irroitus ei muuta käyttäytymistä, niin peräpää ehjä ja sitte katkomaan keulassa kulkevia piuhoja samalla pois sulkevalla taktiikalla > REM suunnalta kannattaa alottaa siksi, kun sen saa helpommin kaivettua esille. Viallinen johdin on tosiaan jostakin paljaana ja vastaa runkoon luultavasti todella vähän > Mittarilla vastuksia mittaamalla tuo oli ainakin itellä todella hankalaa eli kun tiesin, että vika on jäljellä olevalla 1,5 metrin matkalla, niin  lampun poiston jälkeen runkoa vasten mitattuna eristystä oli vielä 11 kilo-ohmia/ääretöntä vilkuttaen. Ja katkaistut johtimet liitetään sitte abikoilla takaisin ja käytetään sitä kutistesukkaa, että ei ala myöhemmin koirimaan.

Onnea valitsemallesi uralle > Infoa miten kävi...
« Viimeksi muokattu: 06.01.2019, 23:32:52 kirjoittanut VOLVO940STW »

 

Elekma  Autoracing