Proturbo  Autodiagnoosi

V70 D5 AWD -07 pyörreläpän säätömoottorin tanko/läppien asento

• 80 Vastauksia
  • 63457 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mh82

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
88$ ei ole halpa korjaus tuohon vikaan.
Minulla meni siis koko pyörreläppäsysteemi vaihtoon. Se akseli heilui edestakaisin ja sivuttain kuin mummon hammas ja vuoti öljyä. En tiedä paljonko korjaus on maksanut, kun meni autoliikkeen piikkiin. Sinisellä korjaus olisi ollut jotain 700€:n luokkaa  :idiot2: .

Jostain luin, että pyörreläppien toimimattomuus vaikuttaa dpf:n polttoon. Regenerointia ei muka tapahtuisi, jos on pyörreläppien vikakoodi päällä? Joka tapauksessa omassa xc90 d5:ssa näytti heti laskevan kulutusmittarin lukema 9.6l/100km arvoon 9.4l/100km 50km:n ajolla. Ei ole ennen tuolla tavalla laskenut kulutusmittarin lukema.

Edit: nollasin kulutusmittarin joku aika sitten ja nyt näyttää lukemaa 8.9l/100km. Ajo 40% kaupunkia ja 60% moottoritietä. Ehkä noilla läpillä jokin vaikutus kulutukseenkin on?
« Viimeksi muokattu: 27.03.2018, 11:30:08 kirjoittanut mh82 »

Poissa modsman

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
Ensimmäinen vika, ei ole vikakoodin lukijaa. Teksti ruudulla: MOOTTORIJÄRJ. VAATII HUOLLON
Pellin alla muovinen akseli oli irronnut. Laitoin takaisin paikoilleen. Autohan suorastaan lentää mut edellä mainittu koodi ruudussa.

Kysymys kuuluu saako vikakoodin jotenkin pois? Ei lähtenyt 15min akkubootilla.

V70 -07. 2.4D aut aj. 245tkm.
« Viimeksi muokattu: 21.04.2018, 23:56:58 kirjoittanut modsman »
240 d6 -81.
850 10v -94.
V70 t5 -01.
V70 2.4d - 07. (Käyttis)

Poissa pomo

• Group A
  • KOFF ROCK!!
Olikohan niin että vaatii 5 käynnistystä? Vikakoodi jää muistiin mutta herja poistuu.

Poissa modsman

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
Olikohan niin että vaatii 5 käynnistystä? Vikakoodi jää muistiin mutta herja poistuu.

Kiitos vinkistä! Kokeilen..
240 d6 -81.
850 10v -94.
V70 t5 -01.
V70 2.4d - 07. (Käyttis)

Poissa Garret

• De Luxe
  • *
Mulla se tangon irtoaminen ei itsessään sytyttänyt ajotietokoneeseen mitään herjaa. Jossain vaiheessa tanko oli ilmeisesti kiilautunut johonkin väliin, niin silloin kyseinen teksti ilmestyi näytölle.

Kannattaa varautua siihen, ettei se tanko kauaa paikallaan pysy, kun on todennäköisesti kulunut. Itse hioin sitä tangon moottorinpuoleista päätä hiukan ohuemmaksi, laitoin paikalleen, tein kuumalla surrilangalla reiän akselin päähän ja tein langasta sokan. Muutaman kuukauden ainakin toiminut.

S60D -08 & CBR 1100 XX -03

Poissa modsman

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
Mulla se tangon irtoaminen ei itsessään sytyttänyt ajotietokoneeseen mitään herjaa. Jossain vaiheessa tanko oli ilmeisesti kiilautunut johonkin väliin, niin silloin kyseinen teksti ilmestyi näytölle.

Kannattaa varautua siihen, ettei se tanko kauaa paikallaan pysy, kun on todennäköisesti kulunut. Itse hioin sitä tangon moottorinpuoleista päätä hiukan ohuemmaksi, laitoin paikalleen, tein kuumalla surrilangalla reiän akselin päähän ja tein langasta sokan. Muutaman kuukauden ainakin toiminut.

Kävin heittämässä testilenkin. Aluksi tuntui pirteältä mut loppumatkasta tuntui vaisummalta. Melko varmasti tanko irtosi ja mahd. kiilautui. Varasin siniselle ajan mut yritän saada kuntoon ja perua ajan. Ilmoitus pysyy ruudussa.
240 d6 -81.
850 10v -94.
V70 t5 -01.
V70 2.4d - 07. (Käyttis)

Poissa Garret

• De Luxe
  • *
Mulla se tanko oli irti varmaan 100tkm, kun en jaksanut perehtyä, kun ei herjaillut. Hommasin vikakoodinlukijan ja se antoi koodia liittyen sen säätömoottorin asentoon. Siitä päättelin, että vika tulee silloin päälle, kun moottori ei pääse haluttuun asentoon johtuen kiilautuneesta tangosta.

En itse huomannut tehoissa eroa, mutta kulutus on kyllä tippunut huomattavasti (laskettu) nyt kun tanko on kiinni. Herja kyllä hävisi parissa päivässä ilman koodien nollaustakin omassa autossa.

Se pyörreläppäkoneisto itsessään ei kai ole hirveän kallis, mutta aika paljon  on työtä sen vaihtamisessa. Kannattaa yrittää tehdä se sokka. Vähän ahdas paikka, muttei se nyt mikään mahdoton homma ollut. Onnistui minunkin nakkisormilla.

Poissa mh82

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
En itse huomannut tehoissa eroa, mutta kulutus on kyllä tippunut huomattavasti (laskettu) nyt kun tanko on kiinni. Herja kyllä hävisi parissa päivässä ilman koodien nollaustakin omassa autossa.
Ihan mielenkiinnosta, paljonko oli vaikutus kulutukseen? Omassa XC90:ssä on nyt vakiintunut pyörreläppäsysteemin korjauksen jälkeen kulutusmittarin näyttämä lukema arvoon 8.8l/100km keskinopeudella 43km/h. Mitattu kulutus noin litran suurempi. En osaa kyllä tarkasti sanoa paljonko oli pyörreläppäsysteemin korjausta edeltävä lukema, kun olin juuri ostanut auton ennen korjausta. Muistaakseni kulutuslukema oli oston jälkeen jotain lähes 10l/100km luokkaa, mutta nyt tulee varmasti ajettua taloudellisemmin, eikä enää ole pakkasia ollut.

Poissa Garret

• De Luxe
  • *
Mulla autona S60 -08 kaikista tehottomin versio (93kW). Laskettu keskikulutus ennen korjausta oli noin 6,5 - 7 l/100km sisältäen lämmittimen käytön. Nyt meni pari tankillista 5,7l/100km vielä talvirenkaat alla. Täytyy nyt seurata hetken aikaan kun on ns. kesä tullut. Uskon kyllä, että puoli litraa ainakin itsellä säästyy, mulla tietysti moottoritieajoa noin 95% ja keskinopeus taitaa olla 80-85 km/h.

Poissa modsman

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
Tanko paikoillaan ja vikavalo sammui itsestään.
240 d6 -81.
850 10v -94.
V70 t5 -01.
V70 2.4d - 07. (Käyttis)

Poissa Masked Jackal

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
Omasta meni vipu väljäksi jo vuosia sitten. Kiilasin läpät auki-asentoon rouvan verhotangon pitimellä. Siellä on pysynyt ja mitään eroa en ole huomannut kulussa tai kulutuksessa.
Vikakoodiakaan se ei näytä tekevän kun moottori on kuitenkin vielä johtojen päässä kiinni.
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa pomo

• Group A
  • KOFF ROCK!!
Mikä asento on läpille parhain? Mulla askelmoottori kaput ja ilman välitankoa. Ei polta vikavaloa, koodi jää.
Eli keulaan vai perään päin paras?? Mihin asentoon lukitsen??

Nyt on vaan ollu havaittavissa että on potkua paremmin kun eteenpäin, mutta kulutus myös ehkä kovempi.

Poissa Masked Jackal

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
Perää kohti. Silloin läpät ovat auki - asennossa.
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa Tome-

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
Perää kohti. Silloin läpät ovat auki - asennossa.

Jep. Työnnät vaan siitä edestä sen lohkoa kohden kiinni. Huomaa kyllä muistaakseni jos vedät tangon eteen ja käyt ihan parkissa ollessakin kokeilemassa kierroksia edes sinne 2000rpm kieppeille. Ottaa aika paljon heikommin, kuin jos työntää sen taakse.

Mä asensin sen tangon kahteen "väärin päin" tarkoituksella, sehän kuluu siitä pesästä ja sitten lörpöttää irrallaan. Kuumassa vedessä lämmittää ja laittaa sen nystyröiden yli toisinpäin, niin ei lähde enää karkuun. Eli tangon suuntaa et käännä 180 astetta, vaan pituussuunnassa pyöräytät ympäri. Tää on tosin vain mun viritys, omalla vastuulla. ::)
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Boothis

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Moro foorumilaiset.

Voiko tuo läppäsysteemi mennä pahemmin rikki pidemmän päälle? Olen siis korjannut kertaalleen vaihtamalla uuden tangon ja sitomalla tangon rautalangalla nuppiin kiinni. Sen jälkeen ei siis ole ongelmia tangon kiinnipysymisessä ollut ja huoltoilmoituskin on pysynyt poissa. Kuitenkin vivusto on aina öljyn peitossa ja akseli on väljä. Olisiko parempi kiilata vivusto aukiasentoon ja vaikka koittaa tiivistää akselin vartta?  Ilmeisesti kulutus kasvaa jonkin verran kun ilman pyörteet vähenevät alakierroksilla... 

Samppasport  Futurez