Proturbo  Autodiagnoosi

V70 D5 AWD -07 pyörreläpän säätömoottorin tanko/läppien asento

  • 80 Vastauksia
  • 63487 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1494
  • www.vrcf.fi
Ei ainakaan itsellä huomannut kulutuksen kasvua vaikka koko akseli on poistettu. Sorvasin vain tulpan akselin reikään.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa JmJ75

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Morjens, uusi s60 D5 (185) (2008) omistaja täällä. Itselläni probleemaa niin että heittää maf virhettä ecm 135f. Testasin toisella maf:lla ja sama homma ja aikaisemmin jo huomasin että tuo moottorin puoleinen pyörreläppien vipu oli ihan löysä (ei tanko vaan akselin vipu). Joku sanoi että se on löysä, mutta kyllä sen tuntee kun se irti on. Sunnuntaina avattiin ja vaihdettiin pyörreläpät ja samalla imusarjan putsaus. Ei sinänsä paha homma. Irtihän se oli akselista. Paskaa helvetisti. Putsaus melkein työläin. Tuo tanko on mielestäni pieni murhe tässä pyörreläppä asiassa. Tuohon nyt saa vaikka minkälaista patenttia kehitetty kun vähän pelle pelotonta leikkii.

Itselläni kuitenkin edelleen heittää maf herjaa, mutta ei niin helposti.

Oli mulla jotain kysyttävääkin :) Kuinka kovaa meteliä teillä tuo pyörreläppien mottori (joka vipua liikuttaa pitää)? Itselläni tuli testilenkillä vikakoodit ecm 1890 ja 1870 (jotka viittaavat pyörreläpän toimivuuteen). Nämä sain niin että survaisin ison vaihteen silmään pienillä kierroksilla ja kaasu pohjaan. Aikaisemmin temppuili kierroksilla 2500-> (nykimistä ja hyytymistä). Ja vain lämpimällä koneella. Eli apua tuosta pyörreläppien vaihdosta oli mutta vielä jotain hässäkkää on ja vähän epäilen tuota läppämoottoria koska mulla se pitää melkoista ääntä kun auton sammuttaa (kalibrointi?). Jos se käy hitaalla.. kuten kuskinsakin.

Ps. mielelläni annan neuvoja jos joku haluaa tämän pyörreläppä operaation tehdä... 
« Viimeksi muokattu: 04.09.2020, 21:16:37 kirjoittanut JmJ75 »
S60 D5 (185) - 2008 -
- @JKL@ -

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1494
  • www.vrcf.fi
Morjens, uusi s60 D5 (185) (2008) omistaja täällä. Itselläni probleemaa niin että heittää maf virhettä ecm 135f. Testasin toisella maf:lla ja sama homma ja aikaisemmin jo huomasin että tuo moottorin puoleinen pyörreläppien vipu oli ihan löysä (ei tanko vaan akselin vipu). Joku sanoi että se on löysä, mutta kyllä sen tuntee kun se irti on. Sunnuntaina avattiin ja vaihdettiin pyörreläpät ja samalla imusarjan putsaus. Ei sinänsä paha homma. Irtihän se oli akselista. Paskaa helvetisti. Putsaus melkein työläin. Tuo tanko on mielestäni pieni murhe tässä pyörreläppä asiassa. Tuohon nyt saa vaikka minkälaista patenttia kehitetty kun vähän pelle pelotonta leikkii.

Itselläni kuitenkin edelleen heittää maf herjaa, mutta ei niin helposti.

Oli mulla jotain kysyttävääkin :) Kuinka kovaa meteliä teillä tuo pyörreläppien mottori (joka vipua liikuttaa pitää)? Itselläni tuli testilenkillä vikakoodit ecm 1890 ja 1870 (jotka viittaavat pyörreläpän toimivuuteen). Nämä sain niin että survaisin ison vaihteen silmään pienillä kierroksilla ja kaasu pohjaan. Aikaisemmin temppuili kierroksilla 2500-> (nykimistä ja hyytymistä). Ja vain lämpimällä koneella. Eli apua tuosta pyörreläppien vaihdosta oli mutta vielä jotain hässäkkää on ja vähän epäilen tuota läppämoottoria koska mulla se pitää melkoista ääntä kun auton sammuttaa (kalibrointi?). Jos se käy hitaalla.. kuten kuskinsakin.

Ps. mielelläni annan neuvoja jos joku haluaa tämän pyörreläppä operaation tehdä...

Ahtovuoto, MAP rikki tai MAF, toinenkin viallinen.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa JmJ75

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
kiitokset vinkistä! Täytyy etsiskellä missä tuo MAP sensori sijaitsee. En sitä äkkiseltään bongannut konepellin alta. Tänään testirevityslenkillä heittikin sitten vikakoodia tuosta turbon paineohjaimesta (ecm 1600) ja liian korkeasta ahtopaineesta (ecm 1540). Nyt ei maf herjaa lainkaan. Uusi  paineohjain on onneksi tulossa jo postissa... josko se tuokin voisi olla osasyy ongelmaan.

Tuo ahtovuodon etsiminen on kyllä itselleni täysin uutta. Ei mitään hajua kuinka sitä tutkitaan. Saa sitten mennä pajalle jos ei korjausta muualta löydy. Mutta ensisijaisesti kaikki yritetään korjata itse :)
S60 D5 (185) - 2008 -
- @JKL@ -

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1494
  • www.vrcf.fi
MAP taisi olla coolerin päädyssä päällä.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa JmJ75

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
MAP taisi olla coolerin päädyssä päällä.

Väliaika raporttia...  nyt testailtu autoa uudella MAP:lla  sekä toisella MAF:lla (tämä jo kolmas jolla koitettu niin pitäs uskoa). Kokeilin lukita myös pyörreläpät auki asentoon. Jos olis se ohjausmoottori ollut sökö. Mutta ei. Edelleen pukkaa turbon alipaineesta koodia. ecm 1540 ja 1517. Nämä saa kun kiihdyttää rajusti ja välillä tulee vähemmän rajulla polkasullakin. Sellaisen huomion tein tuossa kun tuota MAP vaihdoin että se kastuu jostain syystä? Vaihdoin uuden MAP:n parin testilenkin jälkeen takas vanhaan niin oli anturiosa ihan märkä. Onkohan tuo normaalia? Torquella olen myös lokia yrittänyt ottaa mutta tuosta en ole saanut mitään irti. Ei ymmärrys riitä.

Vielä olisi se ahtovuoto tarkistettavana. Miten tuo muuten oikeaoppisesti tehdään niin ettei riko mitään?
« Viimeksi muokattu: 23.09.2020, 13:22:55 kirjoittanut JmJ75 »
S60 D5 (185) - 2008 -
- @JKL@ -

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1494
  • www.vrcf.fi
Turbolta ahtoputki irti ja siihen putkeen sitten sopiva laippa/tulppa missä on paineilmaliitin. Siihen paineilma säätimen kautta joka on säädetty 1 barin paineeseen. Sitten vaan kuuntelemaan mistä suhisee.

Ei sitten kokeilla "varovasti" renkaantäyttöpistoolilla, muovipäätyinen cooleri saattaa tosiaan suhista, ainakin jälkeen...
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa JmJ75

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Pistetääs tänne taas väliaikaraporttia. Vikaa edelleen. Vaikka jo melkein luulin että korjaantui. Polttoainesuodattimen vaihdon jälkeen toimi nimittäin kuin unelma melkein viikon. Sitten taas sama homma...

Ahtoja ei vielä testailtu, mutta silmämääräisesti putket näytti ehjältä. Eletronisesti säätyvät turbon siivet ei korjaamon mukaan olisi niin herkkä painepuolen vuodoille. Turboa myös tangosta liikutteli ja hyvin kuulemma liikkui. Öljyä oli vuotanut aika paljon putkeen mutta tiedä sitten kuinka pitkältä ajalta oli kertynyt.

Tänään virittelin Vida 2014d:n toimimaan. Tuolla tuli reilu tunti leikittyä autossa. Suuttimet testasin kun niitä epäilin mutta ei tuon mukaan vikaa.

Kertokaas viisaammat mitä tuon Vidan kautta kannattaisi tässä tapauksessa testata? Livedataa otin jo testilenkillä mutta vikapa ei tullutkaan tällä kertaa päälle. Osaako joku tulkita noita arvota ja kertoa mitä arvoja kannattaisi ottaa talteen? Näkyykö esim nuo ahtovuodot (jos sellaisia olisi) noissa arvoissa?
S60 D5 (185) - 2008 -
- @JKL@ -

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1494
  • www.vrcf.fi
En ole vidaa käyttänyt mutta ahtopainetta seuraamalla sen huomaa. Täyskaasuvedossa jää alle normaalin.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Niin, kuinka löysä se akseli on. Tunteeko läppien liikkeen tai huomaako sitä jotenkin.

https://drive.google.com/file/d/1bTS8htqDGRzzKnEDw4xZ2JOn74haP2qL/view?usp=drivesdk
V70 D5

Poissa JmJ75

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Niin, kuinka löysä se akseli on. Tunteeko läppien liikkeen tai huomaako sitä jotenkin.

https://drive.google.com/file/d/1bTS8htqDGRzzKnEDw4xZ2JOn74haP2qL/view?usp=drivesdk

Oli se mulla ainakin ihan veltto. Uusi Motonetin akseli taas tuntui jäykältä ainakin alkuun. En tiedä näkyykö vidalla esim arvojen muuttumisesta... Voi olla hankala muuten sanoa...
S60 D5 (185) - 2008 -
- @JKL@ -

Poissa JanMac

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 867
  • www.vrcf.fi
Tähän on saatavana holkkisarjaa jolla korvataan akseli kokonaisuudessaan ja samalla peittyy kaikki akselin tarvitsemat kolot. Näyttää ainakin siistiltä ratkaisulta.
Onko tämä hyvä ja "lopullinen" ratkaisu tähän ongelmaan? Antaako vikakoodeja kun läppiä ei enää ole olemassa?
Torissa näkyy kaveri Oulusta kauppaavan sarjaa 150€ .
Koska en tiedä saako linkittää tänne niin annan olla.
S80 Executive D5 AWD

Poissa JanMac

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 867
  • www.vrcf.fi
Ei ole kukaan naputellut näitä paikoilleen?  Ovatko siis suht arvokkaat turhakkeet ?
S80 Executive D5 AWD

Poissa JmJ75

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Ei ole kukaan naputellut näitä paikoilleen?  Ovatko siis suht arvokkaat turhakkeet ?

En itse oikein ymmärtänyt tuota holkki systeemiä ja pointtia sen asentamisessa... eikös tuon joudu avaamaan joka tapauksessa niin miksi ei laittaisi uusia läppi kun hinta puolet tuosta holkin hinnasta. Itse kokeilin tuota läppien lukitsemista kiinni asentoon (tukkii reiät) ja ainakin itselläni se huononti moottorin toimintaa... nykimistä ym kummallisuuksia ilmeni...
S60 D5 (185) - 2008 -
- @JKL@ -

Poissa JanMac

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 867
  • www.vrcf.fi
Lähinnä siksi että
- ei enää hajoavia läppiä
-ei öljyvuotoa akselin päästä
- maksimiteho softauksella
Jos siis lukittukin akseli huonontaa virtausta havaittavasti?
Autoni menee keväällä "täyskäsittelyyn" Jossa lähtee kaikki romut mäkeen (EGR, DPF, läpät? )
« Viimeksi muokattu: 21.01.2021, 15:40:03 kirjoittanut JanMac »
S80 Executive D5 AWD

 

Samppasport  Futurez