Elekma  Autoracing

Bensa-Volvo kaasuautoksi - ekoteko vai katastrofi?

  • 26 Vastauksia
  • 9105 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1045
  • www.vrcf.fi

Mulla on erittäin hyväkuntoinen bensa-S80 vm. -04/05 ja 170-hevosvoimaisella moottorilla. Bensaa palaa, mutta ei aivan hirveästi.

Ympäristövouhotuksen kiihtyessä olen muutaman ohikiitävän hetken harkinnut auton muuttamista kaasulla toimivaksi. Onko järkee vai ei?

Autolla on ajettu vain 233 tkm ja se pelaa kuin unelma. Kannattaako mennä moottorinohjausta tai muuta sorkkimaan? Täällä itäisessä maanosassa ei ole kaasulle edes tankkauspaikkoja.

Mutta kysyn silti:

a) kannattaako?

b) mitä muutos maksaa?

c) kestääkö?

 8) 8)

Poissa vanharatsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Vs: Bensa-Volvo kaasuautoksi - ekoteko vai katastrofi?
« Vastaus #1 : 30.12.2018, 17:24:53 »
Ite ostaisin mieluummin tehtaalta tulleen bi-fuelin, kuin lähtisin muutossarjaa asentamaan. Oletettavasti toimisi varmemmin ja noita bi-fuel malleja saa myös edullisesti.

Eikä siinäkään oikein ole järkeä, että pitää maailman ääriin lähteä tankille. Tuntuu nuo kaasutankkausasemat olevan mutkan takana.

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1045
  • www.vrcf.fi
Vs: Bensa-Volvo kaasuautoksi - ekoteko vai katastrofi?
« Vastaus #2 : 30.12.2018, 19:30:15 »
Ite ostaisin mieluummin tehtaalta tulleen bi-fuelin, kuin lähtisin muutossarjaa asentamaan. Oletettavasti toimisi varmemmin ja noita bi-fuel malleja saa myös edullisesti.

Eikä siinäkään oikein ole järkeä, että pitää maailman ääriin lähteä tankille. Tuntuu nuo kaasutankkausasemat olevan mutkan takana.

Samoja ajatuksia risteilee päänupissa. Että ei liene paras vaihtoehto muutella valmiiksi hyvää autoa!

Liekö järkeä vaihtaa muutenkaan pienempikulutuksiseen? Volvoa parempaa kyytiä en ole tavannut kestäviksi todetuissa premium-autoissa. Mitään Toyotan kotteroa en taatusti vaihda edes ilmastovouhotuksen nimissä. Mieluummin vaikka ajan sen verran vähemmän ja harvemmin.  :) :)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Bensa-Volvo kaasuautoksi - ekoteko vai katastrofi?
« Vastaus #3 : 30.12.2018, 21:38:04 »
Mites etanoli.

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6729
  • 1% Hybridi
Vs: Bensa-Volvo kaasuautoksi - ekoteko vai katastrofi?
« Vastaus #4 : 30.12.2018, 22:03:47 »
Etanolille muuttaminen on helpompaa ja ei tule "dieselveroa" rasitteeksi
V70 -00 HYL-sy Poistunut pihasta   &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1045
  • www.vrcf.fi
Vs: Bensa-Volvo kaasuautoksi - ekoteko vai katastrofi?
« Vastaus #5 : 30.12.2018, 23:00:51 »
Etanolille muuttaminen on helpompaa ja ei tule "dieselveroa" rasitteeksi

Paljonko mahtaa olla etanolilla

a) Volvon verotus?

b) muutoskulut?

c) kulutus vaihdoksen jälkeen?

d) etanolin keskihinta?

Kiitos.

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6729
  • 1% Hybridi
Vs: Bensa-Volvo kaasuautoksi - ekoteko vai katastrofi?
« Vastaus #6 : 30.12.2018, 23:15:25 »
Tuommoisen kun tilaa valmistajalta, niin saa viimeisellä softauksella olevan ja oikeilla liittimillä. Ainakin vielä saa Trafilta muutostukea 200€ ja muutoskatsastukseen menee n.60€ Etanolin hinta taitaa olla nykyään noin 0,98-1,19  € / litra. Ainetta kuluu teoriassa n.20 % enemmän johtuen huonommasta energiasisällöstä, mutta itsellä ei ole moista kokemusta sen saman 10l/100 vie mitä normi 98:llakin.

Verotushan ei muutu miksikään toistaiseksi, mutta koittavat kuulemma lobbailla, jotta toteutuneet hiilidioksidit otettaisiin mukaan eli olisi ympäristöystävällisempää kun n. 80% on sitä kierrätettyä hiilidioksidia päätöissä.

Itse tein muutoksen, aikaa meni noin tunti tupakoineen.
V70 -00 HYL-sy Poistunut pihasta   &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa vikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 799
  • www.vrcf.fi
Vs: Bensa-Volvo kaasuautoksi - ekoteko vai katastrofi?
« Vastaus #7 : 31.12.2018, 09:32:14 »
Tuommoisen kun tilaa valmistajalta, niin saa viimeisellä softauksella olevan ja oikeilla liittimillä. Ainakin vielä saa Trafilta muutostukea 200€ ja muutoskatsastukseen menee n.60€ Etanolin hinta taitaa olla nykyään noin 0,98-1,19  € / litra. Ainetta kuluu teoriassa n.20 % enemmän johtuen huonommasta energiasisällöstä, mutta itsellä ei ole moista kokemusta sen saman 10l/100 vie mitä normi 98:llakin.

Verotushan ei muutu miksikään toistaiseksi, mutta koittavat kuulemma lobbailla, jotta toteutuneet hiilidioksidit otettaisiin mukaan eli olisi ympäristöystävällisempää kun n. 80% on sitä kierrätettyä hiilidioksidia päätöissä.

Itse tein muutoksen, aikaa meni noin tunti tupakoineen.





Ajatko pelkällä etanolilla ja miten sillä lähtee pakkasilla käyntiin ? (alan vähitellen kallistua sarjan hankintaan).

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12761
Vs: Bensa-Volvo kaasuautoksi - ekoteko vai katastrofi?
« Vastaus #8 : 31.12.2018, 10:21:34 »
Itse en kaasuksi lähtisi muuttamaan. On kalliimpi ratkaisu. Siinä joko menettää vararenkaat tai tavaratilasta ison osan.  Etanolia periaatteessa menee 30% enemmän, mutta tietty se kaasujalka vaikuttaa. Pakkasilla käynnistyminen voi olla vaikeampaa, silloin kannattaa käyttää lämmitintä.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1045
  • www.vrcf.fi
Vs: Bensa-Volvo kaasuautoksi - ekoteko vai katastrofi?
« Vastaus #9 : 31.12.2018, 10:42:12 »
Itse en kaasuksi lähtisi muuttamaan. On kalliimpi ratkaisu. Siinä joko menettää vararenkaat tai tavaratilasta ison osan.  Etanolia periaatteessa menee 30% enemmän, mutta tietty se kaasujalka vaikuttaa. Pakkasilla käynnistyminen voi olla vaikeampaa, silloin kannattaa käyttää lämmitintä.

Millaista lämmitintä tarkoitat?

Autossani on edellisen omistajan tai sen aivan ensimmäisen omistajan jäljiltä lohkolämmitin, jota epäilen kyllä jonkinlaiseksi säteilylämmittimeksi. Onneksi on myös sisäpistoke ja näpäkkä sisälämmitin. Lämmitän aina ennen ajoja noin 1-1,5 tuntia.

Ei taida tuoda bifueliakaan liiemmältä täällä Itä-Suomen maaseudulla olla tarjolla?!  >:( >:(

Poissa vikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 799
  • www.vrcf.fi
Vs: Bensa-Volvo kaasuautoksi - ekoteko vai katastrofi?
« Vastaus #10 : 31.12.2018, 10:55:03 »
Mulla 2,4-01 bensa ja siinä on aika heikko säteilylämmitin. Pitää olla pakkasilla pari tuntia, että lämpenee vähän. Jos joutuu sotkemaan sitten bensaa sekaan pakkasten takia, niin eipä siitä juuri enää hyötyä jää. :(

Slerbahuuli

  • Vieras

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9658
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Bensa-Volvo kaasuautoksi - ekoteko vai katastrofi?
« Vastaus #12 : 31.12.2018, 11:11:00 »
Etanolille löytyy ihan oma topikki: https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3167.0

Pidetään viinajutut siellä  C:-)

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1045
  • www.vrcf.fi
Vs: Bensa-Volvo kaasuautoksi - ekoteko vai katastrofi?
« Vastaus #13 : 31.12.2018, 15:51:34 »
Eipä vaikuta etanolikaan yhtään sen kummemmalta kuin bensa.

Laskin pikaisesti, että laitteiston asennuksen ja itse laitteiston kuoletukseen menee näillä ajoilla viitisen vuotta. Jos yhteiskunta ei ymmärrä tulla verotuksessa yhtään vastaan, niin ei tämmöinen autoilija kyllä ymmärrä ekoloogisuuttakaan.  8) 8)


Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6729
  • 1% Hybridi
Vs: Bensa-Volvo kaasuautoksi - ekoteko vai katastrofi?
« Vastaus #14 : 31.12.2018, 16:53:09 »
Kaasuautoksi muuttaminen se vasta kallista onkin, lisäksi tulee käyttövoimavero siihen päälle. Joku fiksumpi laski, että 10000 km jälkeen on etanolimuutos tienannut itsensä takaisin ja säästäminen alkaa.
V70 -00 HYL-sy Poistunut pihasta   &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

 

Proturbo  Autodiagnoosi