Autodiagnoosi  Carcom Oy

T5 moottori nakuttaa?!

  • 56 Vastauksia
  • 36650 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: T5 moottori nakuttaa?!
« Vastaus #45 : 12.12.2011, 11:47:46 »
Eli yli 900€ maksoi koneen ehjäys.

Kysyin, jotta vastaisuudessa tietää suurinpiirtein osien hintaa ja voi verrata siihen, mitä kokonainen moottori maksaa. Tuollaista T5:n moottoria ei näytä juuri nyt löytyvän, joten tuo korjaus lienee ihan perusteltu.

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: T5 moottori nakuttaa?!
« Vastaus #46 : 12.12.2011, 11:49:47 »
Kerron sitten tarkemmin kuinka tuo testi menee. Osat on ostettu yksityiseltä ihmiseltä, joten kuitteja ei ole esittää.

Käytännössä aikalailla harvoin kukaan mitään kuitteja kaipaa esim. katsastuksessa. Siitäkin selviää puhumalla ja tuo kuva on ihan hyvä "todiste".

Poissa Lähikauppias

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: T5 moottori nakuttaa?!
« Vastaus #47 : 12.12.2011, 11:58:10 »
Käytännössä aikalailla harvoin kukaan mitään kuitteja kaipaa esim. katsastuksessa. Siitäkin selviää puhumalla ja tuo kuva on ihan hyvä "todiste".

Joo sovin paikallisen katsastusliikkeen kanssa että toimitan listan josta selviää mistä osat on hankittu. Kunhan vain haluavat tietää että niitä nyt ei ole varastettu.
Pitääpä noita kuviakin tosiaan tulostella niin ei ainakaan voi siitä jäädä katsastuksessa leima kiinni. Voisipa parit tulostaa tuonne turvalaite tarkastukseenkin.

Poissa Lähikauppias

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: T5 moottori nakuttaa?!
« Vastaus #48 : 17.01.2012, 19:30:58 »
Päivitystä tännekkin.
Kone on tosiaan kasassa ja pelaa hyvin. Auto kävi autorobotissa jossa etunurkka vedettiin takaisin muotoonsa. Hinta 300e.
Eilen sain turvalaitetarkastuksen paperin ja huomenna nelipyöräsuuntaukseen ja tuulilasin vaihtoon.

Auto on siis aika lähellä kilpiä. Pistän kunnon tarinan autosta tänne forumille kun kilvet on kiinni :)

Poissa jleino

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Vs: T5 moottori nakuttaa?!
« Vastaus #49 : 18.01.2012, 23:11:01 »
Hienosti toimittu! :) Kuvathan kiinnostaa aina mutta ikävä kyllä niitä harvemmin siinä tekemisen tohinassa tulee itsekään otettua!
-Volvo XC90 Executive -07

Poissa Grimmy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • V70II T5 -> D5
Vs: T5 moottori nakuttaa?!
« Vastaus #50 : 19.01.2012, 00:59:25 »
Mielenkiintoinen proggis. Kojelaudan vaihtaminen mahtaa olla työlästä..

Jos nyt ei omalle työlle laske hintaa niin varmaan kannatti kone laittaa osista, varsinkin kun siinä on varmaan boksissa boostia jo..

Poissa Lähikauppias

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: T5 moottori nakuttaa?!
« Vastaus #51 : 20.01.2012, 19:38:57 »
Katsastuspäätö HYLÄTTY!

Käyttöauton turvalaitetarkastus paperi ei kelvannut ja toinen etutolppa oli pierassu kaasut pihalle. Turvalaitepaperiksi ei siis kelpaa sähköinen todentaminen kuten käyttöauton pojat väittivät, vaan täytyy olla silmämääräinen. Vein auton sinne takaisin samantien ja sanoin kattokaapa vielä ny silmällä uudestaan ja raapaskaa uus lappu. Saa nähä miten käy.

Etupumppu on haettava motonetistä ja vietävä paikalliselle pikkupajalle. Vaihdatan vain nyt tuon hajonneen puolen ja vaihdan itse toisen sitte myöhemmin.

Poissa Lähikauppias

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: T5 moottori nakuttaa?!
« Vastaus #52 : 25.01.2012, 18:40:11 »
Nyt on leima autossa. Nokka-akselin stefat vuotavat öljyä kun en niitä huomannut remontin yhteydessä uusia. Nyt on uudet stefat taskussa ja aion muutenkin vaihtaa jakoremmin kun sillä onjo yli 130tkm päästelty.
Stefojen vaihto on vissii aika mielenkiintoista tuon VVT pyörän takia. Nokka-akseli pitäisi saada lukittua täysin takapäästä (latta+pultti läpi kikalla) ja tarkoilla merkeillä pyörän ilmeisesti saa vielä samaan asentoon takaisinkin.

Mietin jo että helpoin saattaisi olla nypätä vain koko välikansi irti, nokat pöydälle ja ujuttaa stefat takapäästä sisään. Onko tuohon VVT pyörän irroitukseen jossain hyvä ohje?

http://dl.dropbox.com/u/18363682/IMG_3357.jpg

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: T5 moottori nakuttaa?!
« Vastaus #53 : 25.01.2012, 18:58:11 »
Tässä jotain ohjetta asennus vaiheeseen. Pois otto ei näy eroavan normaalista. Merkit kohdilleen yms.

Installing the variable valve timing (VVT) unit on the exhaust camshaft
Note! The purpose of the “Installing the VVT unit/timing gear pulley” section described here is to ensure that the VVT unit is correctly positioned and to reset the camshaft timing gear pulley to the correct position using the markings made at the factory. This is to ensure that the conditions are correct for any later fault-tracing.
Slacken off, but do not remove, the screws which secure the timing gear pulley to the variable valve timing unit.
Press the timing gear pulley and variable valve timing (VVT) unit on to the camshaft. Install the centre screw which secures the variable valve timing unit to the camshaft. Tighten slightly.
Turn the variable valve timing unit counter-clockwise as far as it will go. Remove the centre screw. Position the upper timing cover. Turn the timing gear pulley clockwise until the screws at the oval holes are in the limit position. Continue turning clockwise until the timing gear pulley marking is 1 cog before the marking on the upper timing cover.
Note! Do not turn anti-clockwise during this procedure.
Check that the timing gear pulley is still in the limit position in the oval holes. Tighten the centre screw in the VVT unit. See Tightening torque .
Check that the variable valve timing unit does not rotate when tightening. Tighten the centre plug. See Tightening torque .
Turn the variable valve timing unit clockwise to the limit position.
Caution! It is essential that the variable valve timing unit is turned up to ensure correct VVT control.
Turn the timing gear pulley so that the markings correspond to the markings on the upper timing belt cover
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Lähikauppias

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: T5 moottori nakuttaa?!
« Vastaus #54 : 25.01.2012, 19:07:53 »
Kiitoksia.
Tuon ohjeen kanssa nokkaa ei ilmeisesti tarvitse lukita, eli säästyy sen takanpään purkamisen vaivalta.

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: T5 moottori nakuttaa?!
« Vastaus #55 : 25.01.2012, 19:23:21 »
Purkamisesta tämän verran. Ja tässä linkki työkalun kuvaan. http://www.brickboard.com/AWD/volvo/773070/engine_timing.html
Remove:
-the belt tensioner
-the centre screw for the belt tensioner slightly.
Hold the centre screw still. Turn the tensioner eccentric clockwise to 10 o'clock using a 6 mm Allen key.
Remove the timing belt from the camshaft pulleys.


Removing the timing gear pulley with the variable valve timing unit
Install camshaft adjustment tool 999 5452 at the rear of the camshafts. Screw the adjustment tool sections together into one.
Remove:
-the centre plugs for the variable valve timing units (Tx55)
Note! Collect any oil spillage using paper or similar.
-the centre screws for the variable valve timing units (Tx55). Pull or work off the variable valve timing units and timing gear pulleys.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Lähikauppias

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: T5 moottori nakuttaa?!
« Vastaus #56 : 25.01.2012, 19:41:46 »
vaihto onnistuu myös ilman tuota varsinaista erikoistyökalua.. teet vain imunokan hahloon sopivan metallikimpaleen johon reikä keskelle että saa vedettyä pultin läpi jolla tulee nokkaan kiinni.  siihen tarpeeksi pitkä ja tukeva varsi jostain rautaputkesta ja vahva tietenkin muutenkin koko laitos.. sitten merkkaat nokan takapään asennon ajoitusmerkissä kanteen ja merkkaat vvt- yksikön asennon kanteen..  ( tee tosi hyvät merkit ) pultit auki ja uusi vvt ja stefa kiinni ja pultti ohjetiukkuuteen oisko ollu 90nm niin että vvt yksikkö on samoissa merkeissä ja nokka samoissa merkeissä. se suojakorkki vvt yksikön päässä  kanssa ohjearvoon muistaakseni 30nm 

Pitäisi tuo lukitustyökalu saada lainaan jostakin kun ei oikein mistään tahdo valmistuskuvia siihen löytyä. Tuo lainaus on jostakin S40:n vvt pyörän vaihtoketjusta (vapari).


 

Samppasport  Futurez