Huhuh. Kuulostaa tosissaan karmealta tuo videon ääni. Vanha kunnon sanontahan on että äänen aiheuttaja löytyy kun se ääni lakkaa, eli jos ei tosiaan mitään mistään löydy ja auto olis ns kakkosautona, tai ainakin mahdollisuus pitää niin siitähän tuon näkis mihin suuntaan muuttuu, jos ei tosiaan aiemmin ole mitään ollu.
Tuo ääni on kyllä aivan liian voimakas suuttimien ääneksi? Onhan kaikki tulpat varmasti kierretty oikealle tiukkuudelle? Jokusen kerran tuollaisen äänen lähde onkin ollut löysässä oleva tulppa joka päästää painetta ja saa naputtavan äänen aikaiseksi.
Täristääkö auto millään tavalla? Onko manuaali vai automaatti? Sillä vaan kun mainitsit että liitoskohdasta kuuluisi. Toivottavasti tämäkin selviää ja saamme tietää äänen aiheuttajan
Aika voimakas tuo olisi suuttimen ääneksi, mutta työkaveri tuossa äsken kertoikin että jos se suuttimen suihku muuttuu aivan pistemmäiseksi ruikkaukseksi, saattaa se aiheuttaa tuommoisen mekaanisen äänen. Pitää kokeilla ottaa suuttimen virtajohdot yksitellen irti ja näin ainakin selviää missä pytyssä vika on. Kokeilla vaihtaa suutin toiseen päähän konetta, jos vika siirtyy mukana niin vika on sitten suuttimessa.
Tulpat olivat kaikki kierrettyinä, mutta voisin kokeilla ne kaikki vielä vaihtaa. En ole autoa vielä ajanut, mutta moottori ei ainakaan täristä vaikka kierroksia nostaa. Pitää kokeilla hieman ajaa sillä kun ensikerran pääsen auton kimppuun.
Auto on 5 vaihteinen manuaali.
pakoventtiili / nostin?
Yksi mahdollisuus tämäkin. Nostimissa ei varsinaista vikaa näkynyt, mittailin suurpiirteisesti että sieltä ei mitään millin välyksiä löydy. Kurkkasin myös tuommoisella (
http://www.ajoka.com/inspection_camera/images/inspection_camera_package.jpg) kameralla kahden pytyn sisään ja männissä ei näy jälkiä että venttiilit olisivat mäntiin osuneet.
Sain nyt ongittua Autodatasta S60 T5 moottorin tyyppiviat:
ONGELMA- Tehonpuute
- Moottorin nakutus
- Moottorin ohjausmodulin vikamuisti tallennettu vikakoodit: 640A,641A,643A,644A,640F,641F
SYY- Muuttuvan venttiilien ajoituksen solenoidin mäntä takertelee metallilastujen takia.
KORJAUSTiiviste nro. 1275569
Irroita, pura, puhdista, varmista että puhdas. Tarkista solenoidin toiminta ennen asentamista. Asenna, poista vikakoodit.
Edit. Eli seuraavaksi kokeilulistalla ovat:
- Suuttimet
- Tuo solenoidin putsaus
- Vikakoodien luku
- Jos ei muu auta, niin kansi irti.