TamCar  KKD Motorsport

XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"

  • 35 Vastauksia
  • 3716 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HenkkaR1

  • Kiillottaja - 93% Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3488
  • Isi, tiiän miks volvo murisee. Sillä on nälkä.
Vs: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
« Vastaus #30 : 29.04.2019, 23:01:17 »
Happo+emäs=suola+vesi. Itse kanssa toiminut noin, että jatkan tuolla foamilla noiden vaikutusaikaa. Se pienpoisto/raudanpoistohan on jo suurimmaksi osaksi omalla vaikutusajallaan jo tehtävänsä tehnyt, kun siihen foami lykätään pintaan päälle.  8) parashan se ois vaihe kerrallaan, mutta kun joutuu kaupallisissa halleissa ja kavereiden luona hieromaan, niin saa pari vaihetta tuolla konstin kerralla  ::)
Lähes kaikki noista aineista on emäksiä tai miedosti emäksiä. Raudanpoistoaineen vaikutuskaan ei perustu aina happoon, vähän riippuu aineesta. :) Ite vedän myös vaahdot päälle, hiilivety tahtoo haihtua liian nopeasti.

Ihmettelin kans etusatuloita, mutta kun hoksas niin olikin aika yksinkertanen laitos.
V70 D5 AWD 2011 ja C70 T5 1998
Showroom
Eksät S60 T5 r-look, V40 T4 1998, s40 1998 2.0i V70 TDI 2001 261/510

Poissa Wehgi

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 947
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
« Vastaus #31 : 30.04.2019, 09:33:13 »
Lähes kaikki noista aineista on emäksiä tai miedosti emäksiä. Raudanpoistoaineen vaikutuskaan ei perustu aina happoon, vähän riippuu aineesta. :) Ite vedän myös vaahdot päälle, hiilivety tahtoo haihtua liian nopeasti.

Ihmettelin kans etusatuloita, mutta kun hoksas niin olikin aika yksinkertanen laitos.

Taitaapi vannehappo olla ainoa hapan tuote tuolla pesuaineiden seassa, ja sekin orgaaninen se happo. Mukavasti alkaneet nuo happopohjaiset vannepesut yleistymään. Tämähän sitten laimenee kyllä, kun sen päälle vetäisee emäksisen vaahdon päälle. Mutta työnsä sekin on jo siinä vaiheessa tehnyt. Ja se neutralointi hapon kanssa kuuluukin asiaan.  8)
Volvo S60 -11 T3
Ex Volvo S60 -06 2.5T

Paikalla Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 979
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
« Vastaus #32 : 27.05.2019, 21:26:05 »
Tälle ei oo muuta tehty ku kovaa ajoa. Ellei etuparkkien vaihtoa lasketa. Työmatka lyheni tuossa puoleen, joten kilometrien karttuminen hieman rauhoittunut. 6tkm on nyt yhteistä matkaa takana. Kulutus on hieman noussut, koska tämänhetkinen työmatka käytännössä kokonaan taajama/kaupunkiajoa Helsingin sisällä. Keskikulutus on nyt ajotietokoneen mukaan 8,5 (yli 5tkm ajalta)

Hyvin on auto toiminut ja tänään kävin sen katsastamassa. Yhen yhtään huomautusta ei tullut joten taas sais vuoden ajella puhtailla papereilla.

Jahka tuossa saa muut meneillään olevat projektoinnit kotona ja tallilla nippuun niin täytynee tähän touhuta huoltoa ja nahkojen käsittelyä jne.. Kaiuttimien päivitys kanssa edelleen mielessä.. Mutta katsotaan..
XC70 D5 AWD Summum -08. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Paikalla Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 979
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
« Vastaus #33 : 19.06.2019, 09:44:24 »
Tätä tuli tuossa 1,5viikkoa sitten hieman sipisteltyä. Aluksi kilvet mainostaustoineen irti ja sen jälkeen stydimmät pesut. Vanteisiin korrekin irox, auton alaosiin nocwax hiilivedyt ja sitten tarexit lancesta vielä päälle. Sitten huolelliset huuhtelut ja kinnastelut bioliukkarilla (motox tehopesu). Jälleen huolelliset huuhtelut ja kunnon kuivaukset. Sen jälkeen maalaamattomiin muoviosiin Gyeon trim muovipinnoite. Melko helppo tuo oli touhuta tuohon, joskin ainetta meni aika paljon kun tossa tota maalaamatonta muovipintaa on. Ja pullokin tuli kerran kaadettua vahingossa  :idiot2: Joten melkein koko pullo tohon meni kun ronskisti veti.



Auton jätin yöksi talliin jotta pinnoite kerkee kunnolla tekeytyä, kun oli ulkona vesikelitkin alkamassa. Ja ihan hyvältähän tuo näytti. Todella mukavasti tuli väriä takaisin ja hylkivyyttä muoviosiin. Sitten ruuvailin kilvet takaisin. Eteen ilman telinettä suoraan puskuriin (kun reikiäkin siellä oli jo valmiiksi) ja taakse sitten tuollaisella mainoksettomalla taustalla joka jää kilven alle piiloon.

Pari päivää sen jälkeen, mantorppiin lähtöä edeltävänä iltana sitten vielä ppcleanilla esipesu+huuhtelu ja kinnastelut "oikaistuna" eli ppclean vaahtona päälle ja kinnastelu perään parissa osassa. Sen ihmeellisempää kinnastelua en tällä kertaa tehnyt koska autolla oli ajettu kuivassa kelissä max 100km ton edellisen huolellisen pesun jälkeen. Lähinnä noi kevyet pesut tein sen takia että vedin koko auton päälle Gyeonin wetcoat märkä kevytpinnoitteen. Tuo wetcoat on sitä uutta versiota, joka rantautui tässä alkukesästä suomeen. Todella hienon hylkivyyden antoi maalipinnalle vaikka mitään suojaa ei ollut alla. Vesi pisaroitui todella maukkaasti, ja jopa lasit hylki aika hienosti.

Sitten oli lähtö Ruotsiin, Mantorppiin. Reissussa auto toimi todella hyvin ja mukavahan tuolla oli matkaa tehdä kun on riittävät varusteet ja tavaraa mahtui todella hyvin kyytiin. Kilometrejä tuli reissussa n.650 ja kulutus tankkauksesta laskettuna 7,9L. Ihan kohtuullinen kulutus siis, kun oli kumminkin auto lähes täynnä tavaraa. Ja tuohon kulutkseen sisältyi Helsingin keskustan läpi ajaminen x2 sekä Ruotsin päässä hieman nurkka-ajoa. Heti ruotsiin saapuessa satoi vettä aika reippaastikkin välillä, ja wetcoat kyllä hylki hienosti ja autoon ei juurikaan jäänyt kuraa kuin helmoihin. Haldexikin toimi hienosti, sillä ruotsissa oli majoitus ja parkkeeraus nurmikentällä ja sateet olivat pehmentäneet tuon hieman savipohjaisen maaperän. Auto siis venkslatessa upotti lähes vanteita myöten, mutta tämä eteni sutimatta hienosti vaikka venkslasi siellä edes takas ahtaassa paikassa. Esimerkiksi letkan erästä takavetoista baijerilaista sai työntää heti ekan venkslauksen jälkeen sieltä pois. Loppureissu olikin sitten hienossa säässä, ja ei tarvinnut märästä ja pehmeästä kärsiä.
« Viimeksi muokattu: 19.06.2019, 09:46:56 kirjoittanut Likonen »
XC70 D5 AWD Summum -08. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Paikalla Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 979
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
« Vastaus #34 : 12.08.2019, 18:46:41 »
Tähän tuli huollot tehtyä mittarilukeman ollessa n. 242 600km.. Edellisestä huollosta n.14tkm ja nyt tuli tehtyä lähes kaikki nuo isoimmat huollot joten hetkeen ei tarvitse ihmeempiä tehdä. Minun omistuksessa autolla on ajettu nyt 11tkm ja risat.

Tehdyt huollot:
-Moottoriöljyt 0w30 (Teboil) + suodatin (Mann)
-Ilmansuodatin, raitisilmasuodatin ja naftasuodatin (Mann)
-Apulaitehihnat ja kiristin (SKF + contitech)
-Vaihteistoöljyt huuhtelemalla, 10L (Mannol)
-Kulmavaihteen ja peräöljyjen vaihto (Castrol)
-Haldex suodattimen ja öljynvaihto (Volvo original)

Joten kyllä kelpaa taas ajella. Haldexin huolto jäi vähän tyngäksi, kun pumppu oli jämähtänyt todella kovaa kiinni. Se olisi suurella todennäköisyydellä hajonnut jos sitä ois enempi paukuttanut tai kuumentanut. Ja uutta pumppua ei ollut. Joten Haldexiin vain suodattimen vaihto ja sen verran vanhaa öljyä pois ja uutta tilalle mitä sitä kautta tuli. Täytynee hommailla jossainkohtia uusi pumppu ja tehdä haldexiin laajempi huolto. Viimeistään sitten kun nykyinen pumppu hajoaa. Sen perusteella että se oli niin pirusti kiinni, niin pumppua ei ole juuri irroiteltu joten tod näk alkuperäinen. Eli tuskin on kovinpitkä eliniän odotus.. Vaihteistoöljyt ei ollut ihan älyttömän pahan näköiset, joten niitä on tod näk jossain kohtia vaihdeltu.

Auto on tosiaan toiminut varsin hienosti, joskin takaluukun sähköavaus välillä temppuilee. Myös kolmesta hehkusta on tullut ajanmittaan vikakoodeja, joten täytyy ne jossainkohtia vaihdella. Joskin auto lähtenyt aina hyvin käyntiin mutta täytynee ne ennen talvea varuiksi vaihtaa, kun ei ne juuri mitään maksa.

Pinnassa oleva wetcoat toimii edelleen, tai ainakin vielä viimepesussa hylki hyvin. Se on ollut nyt 2kuukautta pinnassa. Viimeksi tosin kinnastelin auton Bathe plussalla joten wetcoatin kestotesti ei sinänsä ole jatkossa enään täysin kurantti. Nahat on vielä pesemättä ja käsittelemättä, kun ei ole sopivaa aikarakoa löytynyt.

Talvirenkaita aloin jo tässä pikkuhiljaa miettimään, kun asia putkathi mieleen tuossa yksipäivä. Asiallahan ei mikään kiire ole, mutta hyvä jo tutkailla vaihtoehtoja niin voi ne sitten hommailla ja vaihdattaa vanteille ennenkun sesonki alkaa. Mullahan on tähän mukana tulleet orkkis 16" alut jossa päällä huonohkot kitkat. Eli tod näk niille vanteille uudet talvipyörät. Olisi myös orkkis 17" alut, missä kesärenkaat päällä. Mutta kamala pomppaus hinnassa 16->17 talvirenkaissa joten tod näk nuo 17" kesäpyörät laitan myyntiin ja hommailen niille nykyisille talvivanteille uudet nahat. Onhan nuo 16" vähän onnettoman näköiset näin isossa autossa, mutta taas toisaalta 16" pyörä hieman mukavempi ja purevampi talvella kun leveämpi ja matalempi 17" rengas.

Vertailun vuoksi 16" vs 17":

Nokian Hakkapeliitta 8 SUV
16" = 526e
17" = 684e

Nokian Hakkapeliitta 9
16" = 585e
17" = 938e

Hankook Winter iPike RS
16" = 459e
17" = 763e (RS2)

Continental IceContact 2
16" = 536e
17" = 1043e

Michelin X-Ice North 4
16" = 632e
17" = 880e

Bridgestone Noranza001
16" = 447e
17" = 800e

Tuosta vähän omaankin muistiin. Kaikki hinnat on rengasonlinestä ja orkki kokoina eli 215/65-16 vs 235/55-17. Leveyden jos tiputtaa 17" pykälällä, eli 225/55-17" niin aavistuksen halpenee, joskin sitten halkasijakin hieman pienenee. Mutta on noissa tosikovat erot. Jännä sinänsä, sillä tahtoo nykyautoissa olla talvirenkaatkin useimmiten 17-19". Ainakin vähääkään isommissa autoissa.

Mutta jatketaan näillä..





XC70 D5 AWD Summum -08. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa macro

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 476
  • Volvo se olla pitää...
Vs: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
« Vastaus #35 : 12.08.2019, 21:31:51 »
Ihan vertailun vuoksi Hankookin iPike RS2 W429 235/55/17 maksoi 629 sarja alle laitettuna tammikuussa, Oulussa Rengasheikillä. Hyvin pelaa XC70:n alla.

 

Elekma  Autoracing