Proturbo  Autodiagnoosi

55/51 laatikon remppaa.

  • 4 Vastauksia
  • 1807 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa xc90c70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
55/51 laatikon remppaa.
« : 05.10.2011, 23:42:32 »
Kyseinen laatikko on omassa xc90:ssä, mutta koska laatikkoa käytettänee muissakin malleissa laitoin tekstin tänne.

Eli alkoi kesällä tekemään sellaista, että peruuttaessa täryttää ja luistattaa.
Monenlaista mielipidettä viasta tuli, aina luistavista levyistä venttiilipöytävikaan.

Nyt juttelin erään laatikkoremppaajan kanssa, joka sanoi että noissa laatikoissa on tyypillistä, että jonkin akselin päädystä menee laakeri, joka sitten syö niin akselin kuin "päätykupin" joka aiheuttaa juuri nuo oireet.

Akselia on kuulemma monen mallista, erona pultten määrä, tais olla 7-, 8- ja 10-pulttista akselia.
Noita päätykuppeja kyseisellä korjaajalla on hallissakin useampi, mutta jos kyseessä on tyo 7-pulttinen akseli, on sitä vaikea saada edes volvolta.

Homma on kuulemma sinänsä nätti, vain itse työtä vaativa. Ja kyseisellä hemmolla ei tahdo olla aikaa viikkoihin kun on kirjat täys.
Teen siis homman itse, josta kyseinen hemmokin sanoi, että se on ihan helppo sinällään, ihmisiä vaan pelotellaan turhaa näistä hommista.
Konetta ja laatikkoa lasketaan sen verran alas, että laatikosta saadaan kylki auki, vian pitäisi näkyä heti siinä.
Vetareita tai muuta ei tarvitse irroittaa.

Onkohan joku kyseistä remppaa tehnyt, millainen on työnä ja onkohan akselia esim mahdollisuus korjata, hitsaamalla ja koneistamalla uudestaan?
Laakerin löydän kyllä.

Kiinnostaisi myös jos jostain saisi räjäytyskuvan kyseiseen laatikkoon.

Poissa d6r

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 216
Vs: 55/51 laatikon remppaa.
« Vastaus #1 : 06.10.2011, 09:08:09 »
http://www.eerojaaskelainen.com/index.php?id=228

Tuolla löytyy kuvat näkymästä, joka on edessä, kun laatikosta on "kylki auki". Voisikohan hemmo osoittaa kuvasta tämän pilaantuvan akselin...

Poissa xc90c70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: 55/51 laatikon remppaa.
« Vastaus #2 : 06.10.2011, 21:39:13 »
Mahtaako laatikon toisenkin puolen saada auki?

Poissa eki_j

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • S80 2.4 (170hp) -99
    • EeroJaaskelainen.com
Vs: 55/51 laatikon remppaa.
« Vastaus #3 : 08.10.2011, 00:00:03 »

Etukansi


Takakansi

Muuta akselia ei mieleen tule, kuin tuo ns. "turbiiniakseli" tai pääakseli. Niistä joskus repeää siihen hitsattu C1/C2 kytkinten rumpu => Paineet putoaa ja pakat luistaa.


Pelaako 5:s vaihde normaalisti? Vitosvaihteella ja pakilla käytetään tuota C2 kytkintä (mikä tuossa pääakselin rummun takimmaisena pakkana), toinen tutkimisen arvoinen paikka on tuon pääakselin poisvedon jälkeen näkyvä ensimmäinen levypakka (B3), mitä muistaakseni käytetään vain pakilla.

Ei tuo askin työstö mikään ylipääsemätön homma ole. Suurin homma siinä on se irroitus ja asennus autoon, jotta samalla touhutessa menee tiivistesarja ja kenties uudet kitkalevytkin - tosin riippuu ajomäärästä ja siitä, onko luistanut miten - nimittäin rempan jälkeen 100 000 km ajetussakin vielä näkyi enemmistössä kitkalevyistä merkinnät... :P Mutta jos se luistaa, niin kitka - ja pahimmassa tapauksessa teräslevytkin menevät uusiksi.

Jos tämän remppaajan kanssa ollaan samoissa asioissa, niin tuota pääakselia on kahta eri halkaisijaa - ohkasempaa (vanhempaa) akselia ei ihan helpolla saa, paksumpaa vissiin saakin - noin 300€ tietämillä kustantaa. Rummun repeämiä on joku hitsannutkin, mutta haastava on kohteena: Se rumpu on n. 3mm terästä ja pitäisi saada justiin keskitettyä, ja yleensähän nuo hitsaukset johonkin päin vetelee.

Mutta ei siinä muuta kuin loota levälleen, eiköhän se vika sieltä löydy. ;) Tai sitten se on se venttiilikoneisto, mikä oirii. Pakkivian pitäisi kyllä löytyä tosiaan sen takakannen irroittamisen jälkeen.

Tuosta räjäytyskuvaa, toivottavasti auttaa. :)
Projektipäiväkirjaa: Volvo S80 2.4 -1999

Poissa xc90c70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: 55/51 laatikon remppaa.
« Vastaus #4 : 25.11.2011, 23:44:33 »
Pääakseli ja koppa jossa pääakseli on, olivat kuluneet pilalleen.
Koppa ja akseli vaihdettu, ja laatikko pelaa taas kuin uusi.

 

Autoracing  KL-varaosat