Toki Jaakko-Zorroissa on rautalohko ja taitaa olla muutoinkin aika raskastekoisia verrattuna tinakutoseen 
No, aika yksinkertaisia nekin on. Ne on perus rakenteeltaan todella lähellä toisiaan, jos ei venttiilikoppaa lasketa tinakoneista.
180kg tina vs 200kg valurauta lohko on aika lähellä varmaankin totuutta ajokuntoisena vapareina.
BMW M50/M52 rautalohko vs alumiinilohko pelkällä pinnoituksella (tai viimeisissä oli tosi ohut rautaputki) säästi parhaimmillaan 23kg. Muuten identtisiä.
Lähinnä tarkotin vain, että putkitetut (paksut putket) alumiinilohkot on yllättävän painavia. Nissanilla alumiinimoottori ei pudottanut painoa yhtään, rautalohko CA18DET ja alumiinilohko SR20DET oli kiloilleen samoja. Molemmissa lähes identtiset turbot jne. Ilmoitettu paino 160kg vapari, 180kg turbo. Mikä sitten syy alumiinilohkoon, en tiedä.
Tämä vaan tuli siitä mieleen tähän topikkiin, kuin mittasin konttorilta lainaamilla puntareilla, projektiauton olevan aika liki täysin vakion painoinen 1jz + cd009 (painava) askilla.
Todellisuudessa virallisilla painoilla olisi pitänyt tulla n. 80kg enemmän painoa moottorista ja vaihteistosta.
ps. Voin mitata tuon 1JZ jos sattuu vaaka olemaan käsillä samaan aikaan kun kone on irti, ihan mielenkiinnosta. Olisi kiva tietää tinakoneidenkin painoja.