RallyBaron  Samppasport

Riittääkö lyhyt tyhjäkäynti automaattiaskin luistamisen estoon?

• 38 Vastauksia
  • 7805 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kaldonia1

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi

Täällä on ollut aiemmin eri paikoissa keskustelua Volvon automaattilaatikoiden (AW) luistamisesta.
Se on lähinnä aamun tai päivän ensimmäisen lähdön ongelma.

Pyöritän autoa puolen biisin verran, ehkä vähemmän. Joskus sen verran, että automaattiryypyn nostamat kierrokset laskevat noin 1700 rpm:sta tyhjäkäynnille eli noin 900-1000 rpm:n. Se riittää näin +2-8 Celsiuksen aamuina.

Miten muilla?

iltojeni valon ja aamujeni auringon diesel vaatii enemmän paikallaan pyöritystä kuin oma bensavapari. Näin vaikka aamulla olisi ollut webasto päällä.

Poissa tuomaril

• Valvoja
  • Turbo
  • *
Itse annan käydä aina tyhjäkäyntiä 3-4min ennen ajoa riippumatta siitä, että onko kone käynnistetty kylmänä vai Webaston avulla. Tuo aika ainakin riittää estämään sen luistamisen, koska en ole siihen törmännyt. Tämä kokemus siis sekä 2.5T ja D5 moottoreiden osalta, joissa on tuo sama laatikko.

Poissa Kaldonia1

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
Tuo muutaman minuutin tyhjäkäynti taitaa olla hyväksi AW-vaihteistolle. 

Meidän autoilla on ajettu jo jonkin verran: iltojeni valon ja aamujeni auringon dieselillä 467 tkm ja omalla bensavaparillani 237 tkm. Autot ovat 2003 ja 2004 mallia.

Vaihteistot pelaavat hyvin ja vaihdot menevät lähes huomaamatta, mutta välillä aamuisin on melkoista luistamista.

Poissa tuomaril

• Valvoja
  • Turbo
  • *
Juu, kyllä se muutaman minuutin tyhjäkäynti taitaa ihan tervettä olla. :) Vähän tosin veikkaan, ettei valtaosa ihmisistä tuollaista harrasta, mutta itse kohtelen noita yllämainittuja Volvoja kuin sitä kuuluisaa kukkaa kämmenellä. :2funny:

Poissa aksim97

• De Luxe
  • *
  • IG: dailydriversfi
    • Volvosi arvoisia toimitiloja
Itse lähinnä mietin, että mitenkäs ne laatikkoöljyt juurikaan lämpenis P:llä kun eipä ne taida juurikaan kiertää silloin. Toki moottorista johtumalla voi lämpöä saada jonkun verran. Eri asia sitten jos on jotenkin moottorin lämpöön sidoksissa ohjelmallisesti tuon laatikon toiminta.

Ainakin Bmw:ssä turbiinin totaalinen lukittuminen vaati muistaaksei 65 astetta vaihteistoöljyjen lämpötilaksi (saatan muistaa väärinkin tuon lämpötilan).
Talvella webastoa käyttäen vaati käytännössä noin 10min ajoa ennen kuin öljyt oli sen lämpöiset. Kesällä ei taas sitten puolestaan mennyt kuin pari-kolme kiihdytystä ilman  (ulkolämpötilan ollessa 20-25 astetta)

Edit: tein pientä internet-tutkimusta ja itseasiassa laatikon lukitus on yhteydessä moottorin lämpötilaan, ainakin bmw:ssä. Tarkoituksena ilmeisesti antaa kylmälle koneelle nopeampi lämpeäminen kierrosten ollessa kylmänä kiihdyttäessä korkeammat. Varsinaista laatikon luistoa se alun ”luistaminen” ei jokatapauksessa ole vaan liittyy osaltaan kylmiin laatikkoöljyihin ja varmasti volvossakin osaltaan siihen kylmäkäyntimoodiin.

Toki rasittavaltahan se tuntuu kun painaa kaasua eikä muuta tapahdu kuin kierrokset nousee :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 27.04.2019, 15:39:42 kirjoittanut aksim97 »
Ex: V70 TDI, 850 T5, V50 2.0d, S60 D5
Nyt:
850R "Top Gear Special" -edition
C70 T5 Saffron

Poissa laatikkovika

• Turbo+
  • Global alligator
Jaa, en tiedä mutta kyllä mulla laatikko toimii heti, eihän se voi vaatia monen minuutin jurnutusta ennen liikkeellelähtöä..?
Laatikko ei ole kunnossa jos se luistaa kylmänä. Vai oletteko nähneet ohjekirjassa mainintaa että pitää ensin käytellä muutama minuutti? Ajossahan se lämpiää parhaiten.
Tämä nyt vain mun vaatimaton mielipide.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Kaldonia1

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
Jaa, en tiedä mutta kyllä mulla laatikko toimii heti, eihän se voi vaatia monen minuutin jurnutusta ennen liikkeellelähtöä..?
Laatikko ei ole kunnossa jos se luistaa kylmänä. Vai oletteko nähneet ohjekirjassa mainintaa että pitää ensin käytellä muutama minuutti? Ajossahan se lämpiää parhaiten.

Mielestäni autojemme laatikot ovat kunnossa. Mutta mitään omaansa ei passaa kehua, kuten täällä on todettu. Muuten on hetikohta KYSissä tiputuksessa.  :(

Meillä on pihalla pieni kynnys soralta kadun asfaltille ja se nousu on toiselle eli vanhemmalle ja enemmän ajetulle dieselille hieman hankala. Siis ellei pikkuisen lämmitä autoa tyhjäkäynnillä. Toki joskus vähemmän ajettu bensavaparinikin hieman empii ennen kuin lähtee kunnolla liikkeelle. Siis tuota asfalttikadun kynnystä.  8) 8)

Kankikari

• Vieras
Onkos laatikko jätetty winter asetukselle? Vai onko näissä kummassakaan ko valintaa. Itellä mitä näitä uudempia oli v70 s80 xc70 automaatteja kaikki kylmänä ei muuta huomannu ku vaihdot jämäkämpiä kylmällä öljyllä ja isoin vaihde kytkeytyi vasta lämpimällä koneella. Winter tai w jos painettuna oli kylmänä ja kuumana kun purukumin venytystä koiran perskarvoista liikkeelle lähtö

Poissa kupari s40

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • Hi Tech, Low Life

Komppaan ylläolevaa. Mitä nopeammin öljyt lämpenee sitä nopeammin alkavat kiertääkin. Eipä tuo meidän geartronic ole kylmänä talvella mitään tuntuvia viiveitä pitänyt vaikka -20 pakkasella lähtenyt heti liikkeelle, ollut  lämmityskin pelkän moottorilämmittimen perässä.  Lievään ylämäkeen vielä peruutettava pihatieltä  noin 25m päätielle..
SX4 1.6 Outdoor Line -08
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa Agee

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Samoja mietteitä täälläkin, ja ei mitään kylmänä luistoa havaittavissa. 825tkm mittarissa ja alkuperäinen loota kyseessä.
Excursion 7.3 '00

Poissa Nahkiainen

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
2016 V60 CC D4 AWD ainakin luistaa varsinkin talvella kylmänä. Käsittääkseni tämä tietty luisto on ominaisuus ja ohjelmoinnilla tästä pääsisi eroon?

Poissa Mustalaatikko

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
Kyllä näissä p2-volvoissa P-asennossa öljyt kiertää ihan kunnolla, sen huomaa kun vaihtaa itse ne vaihtestoöljyt. Jossain 90-luvun laatikoissa vielä oli niin että N:llä kierti mutta P:llä ei. Itse vähän yllätyin kun N:llä vähän liikkui pyörätkin. Tyhjäkäytän kyllä aamulla N:llä mieluummin kuin P:llä silti, sentään solenoidit vähän jumppaa kun keppiä siirtää.

Lastulla voi kyllä liikkeellelähtö nopeutua niin että havaittava luisto myös vähenee. Itsellä ainakin tällaisia kokemuksia.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa mulugren

• Turbo
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Kannattaa ennemmin käyttää webastoa kuin raksuttaa minuuttitolkulla tyhjäkäyntiä kylmällä koneella. Karstoittuu..
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa M.M.A

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Itellä on 2.5T ja  AW55-51SN. Kuten joku jo sanoi, öljyt kiertää P asennossa koko ajan. Siksi se itse tehty huuhteluvaihtokin on mahdollista. Kylmänä sen kuuluu vähän luistaa, W kytkettynä luistaa vielä enemmän. Näin loota lämmittää öljyjä käsittääkseni. Siksi myös turbiini ei lukitu kuin useamman kilometrin ajon jälkeen. Kyllä talvella riittää ja muutenkin että käyttää tyhjäkäyntiä sen verran että kierrokset laskee 1500 -> 1000 hujakoille ja siitä liikkeelle. Ei ole ollut vaikeuksia. Jos auto ei jaksa liikkua kunnolla kylmänä niin kyllä jotain vikaa on.

Poissa hessu80

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
Auto tykkää kun sillä ajetaan. Autoa ei ole tarkoitettu käytettäväksi pitkiä aikoja tyhjäkäynnillä.

Turbiinin kuuluu luistaa kylmänä. Näin lämmitetään katalysaattori, jotta maailma pelastuu.

Itse laatikko ei lämpene tyhjäkäynnillä yhtään ellei sitä jätä R tai D asentoon junnaamaan jarrua vasten. Silloin turbiini luistaa ja öljyt lämpiää.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Proturbo  Autodiagnoosi