Carcom Oy  Ateho

-79 244DL tomaatti- rojekti

  • 16 Vastauksia
  • 3945 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa klonkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 100
-79 244DL tomaatti- rojekti
« : 09.10.2011, 21:44:40 »
Kävin joskus taannoin entistä opiskelukaveria morjestamassa Torniossa ja huomasin että oli pihalleen ilmestynyt moinen vekotin. No sillähän piti käydä heittää koeajolenkki samantien kun useampikin 200- sarjalainen ollut ittelläni aikaisemmin käyttiksinä, muttei automaattia ja noin vähän ajettua (alle 200t). Sehän tuntui autolle, ja ryhdikkyyskin oli melko hyvin tallessa, vaikka pintakuosi olikin saanut hieman osumia vuosien varrella... No sanoinkin sitten että jos ja kun päättää siitä luopua niin soita mulle ensimmäisenä  ::)

Puhelinsoitto tulikin sitten keväällä 2010 ja kysymys kuului, milloin tulet hakemaan? No en tietenkään päässyt ihan heti sitä hakemaan muilta kiireiltä, matkaa kun oli suuntaansa n. 600km. Sovittiin lopulta että kaveri oli menossa Iisalmeen juhannuksen viettoon ja tulisimme hakemaan vekottimen jussin tienoilla sieltä. Niimpä lähdettiin silloisen tulevan vaimoni kanssa kohti Iisalmea aamusella. Olimme myös sopineet että tarkemmin kauppahinasta hirottaisiin sitten paikan päällä. Hetken meinattiin jo keskustella hinnasta, kun kaveri ilmoitti että hyvää tulevaa hääpäivää  :) Auto olisi häälahja kun olimme menossa seuraavassa kuussa naimisiin. No en alkanut tinkaamaan enää hinnasta muuta kuin että sanoin maksavani bensat mitä oli kuljetuksiin mennyt...

Tässä siis alkutarinaa tälle rojektille.

Volvo oli tässä kuosissa kun saatiin omalle pihalle:




Kuten joku tarkkasilmäinen saattaa päätellä takalasin tarrasta, on auto ollut alkujaan Ruottissa ja sietä tuotu Suomeen. Ollut kuitenkin pohosessa koko siihen astisen elämän, eli suolaakaan ei ole liiemmin nähnyt. Sisustan kuntoa näkee noista kuvista tarkemmin: http://samfun.1g.fi/kuvat/volovo/sisustaa/ Nuo eurokilvetkin vaihdoin jo perinteisiin, sopi paremmin tyyliin mielestäni.

Kesä 2010 sillä sitten vain ajettiin ja kuulosteltiin missä kunnossa tekniikka. Automaattilaatikon öljyt vaihdettiin ym. huollot toki tehtiin ensin kun ei ollut tarkempaa tietoa milloin niitä oli vaihdettu edellisen kerran. Alkuperäiset huoltokirjat ym. oli kadonneet jonnekkin jo vuosien varrella valitettavasti. Sen kummempia ei sitten autolle tehty, kävin kuitenkin katsastamassa sen ja oik. alapallonivelen vaihdolla oli sekin asia kunnossa. Entisessä oli kumi rikki, muuta huomautettavaa ei löytynyt. Lisäksi fiksailin hieman etuvilkkuja ja parkkeja, ja tässä tapauksessa myös huomiovaloja, ruåttalainen versio kun on. heijastinpinnat oli parhaat päivänsä nähneet, tässä kuvia: http://samfun.1g.fi/kuvat/volovo/fiksailuja/P8160315.jpg Lopputulos näytti sitten tältä  :pomo:


Arkistoin Volvon sitten syksyllä tallin uumeniin ja ajattelin että josko talven aikana ehtisi jotain tekemään. No talvi ja kevät oli ohjelmoitu muuten niin hyvin ettei ehtinyt ajattelemaankaan asiaa, muuten kuin olin pikkuhiljaa hankkinut vähän kerrassaan osia mitä tarviisi vaihtaa, pakoputkistoa ym. Omasta kimppatalliporukasta onneksi löytyi paremmin peltihommat taitavaa kaveria, jonka delegoin oikomaan kuskin oven, kun se oli ottanut joskus aiemmin osumaa ja korjaus oli jäänyt hieman puolitiehen. Alkuperäinen ovi oli muuten niin hyvässä kunnossa (vain hieman pintaruostetta helmassa) etten halunnnut lähteä vaihtamaan toista ovea siihen mitä olisi kuitenkin joutunut myös korjaamaan todennäköisesti.
Toinen ruttu oli vänkärin puolen kynnyskotelon ulkopellissä, koko pellin matkalla oli melko syvä vekki, auton aikaisempi isäntä Ruottin ajoilta (vanhempi herrasmies) oli ilmeisesti ajellut hieman kylkimyyryä kiven kanssa tms. ja todettiin viisaampien kanssa ettei sitä pysty asiallisesti oikomaan, oli siis parempi vaihtaa siihen uus ulkopelti. Vaikkakaan tämä ajatus ei kauheasti kuitenkaan innostanut, kun auto oli muuten tehtaan jäljiltä hitsaamaton ja paikkaamaton kampe  :-\

Asioihin saatiin sitten lopultakin tässä loppukesän/alkusyksyn aikana vauhtia sattumien kautta ja tällä hetkellä tilanne on se, että auto on viety tänään maalarille.
Sattumat tässä tapauksessa tarkoittaa että kun oltiin oltu jo reilu 10 vuotta vuokralla eräässä hallissa, vuokraisäntä päätti myydä hallin pois ja saikin sen myytyä. Tuli kiire etsiä uutta paikkaa ja kumma kyllä, tämä saattoi vaikuttaa myös omaan motivaatioon saattaa auto työn alle vihdoinkin. Volvolle löysinkin asiallisen tallipaikan keskustan nurkilta talveksi, joten pääsee talven aikana helpommin kasailemaan kevättä kohden. Toiselle harrastepelille löytyi myös hieman etäämpää paikka, mihin saatiin pienellä porukalla muutettua, kunnes vajaa viikko kamojen siirtämisestä vuokraisäntä ilmoitti että oli just myynyt hallin pois...  >:( ja ei kun uuta etsimään... Nyt olisi taas yksi kiikarissa, mutta uskon kun näen nimet paperissa ja riittävän pitkän irtisanomisajan myös sopimuksessa...

Tuossa vielä jotain linkkejä missä lisää kuvia. Päivittelen tätä jahka asia taas etenee ja uusia kuvia saan otettua.
Niin ja kuvat on täysin pokkari/kännykkä- laatua eli kaksista visuaalista elämystä ei ole luvassa ainakaan toistaiseksi  ;)

Korista jotain purkamisen aikana otettuja kuvia: http://samfun.1g.fi/kuvat/volovo/purku/
Vein Volvon siis ajamalla maalarille, ja sielä purettiin loppuun, valot, takaosan ikkunat jne.

Muutamia kuvia alustasta: http://samfun.1g.fi/kuvat/volovo/alusta/

« Viimeksi muokattu: 09.10.2011, 21:51:29 kirjoittanut klonkku »
-79 244DL autom. & -00 V70 Classic

Poissa klonkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 100
Vs: -79 244DL tomaatti- rojekti
« Vastaus #1 : 25.10.2011, 17:21:30 »
En tiedä kiinnostaako tämä sepustus tuosta yhtään, mutta kirjoitan silti  ::)

Vastoin kaikkia odotuksia autosta löytyi kuin löytyikin yksi ruostereikä! Ennenkuulumatonta vasta 32 vuotiaalle autolle. Tämä kävi ilmi kun maalarin kanssa purettiin viimeisiä hilpakkeita ennen pohjatöiden aloittamista. Oikean puolen taaimman sivu(pikku)ikkunan tiivisteen alta paljastui tämä kauheus, no onneksi ei ole tolkuton paikattava kuitenkaan, ja kun muiden tivisteiden aluset päästiin tutkimaan ikkunoiden irroituksen jälkeen niin muissa oli onneksi vain pintaruostetta, ei puhki.

-79 244DL autom. & -00 V70 Classic

Poissa klonkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 100
Vs: -79 244DL tomaatti- rojekti
« Vastaus #2 : 26.01.2012, 19:09:49 »
Vihdoinkin jotain postattavaa tämänkin osalta  ::)

Auto saatu maalaamolta eilen siirrettyä talliin, tai ainakin väliaikaiseen talliin missä seisoo kevväämmälle. Vapuksi olisi kuvitelma kyllä saada jo liikkumaan muutenkin.
Kun maalari tekin auton iltahomminaan, meni sen aloittamisessa melkoisen paljon aikaa, mutta kun sai lopulta alulle, oli n. parissa viikossa homma valmis.
Tuossa muutama kuva työvaihesista...


Siellä nököttää ja odottaa vuoroaan


Vihdoinkin työn alla


Kuskin ovi oli hieman ongelmallinen. Alkujaan jo huottiin vanhat PAKSUT kittikerrokset pois ja oiottiin ovea jonnin verran, mutta pitihän sitä oikoa vielä lisääkin ennen kuin maalari alkoi katsellakkaan sitä. Nyt myös hieman kittiä muttei ollenkaan sitä määrää mitä joku edellinen "seppä" oli mättänyt. Miksi en vaihtanut toista ovea? Hyvä kysymys, ehkä siksi että tuo oli kuitenkin alkuperäinen ja ruosteeton.


Pohjaväriä jo pinnassa, alkaa kylki olemaan jo melko suorakin.




Nyt olis jo värikin pinnassa.


Irroitetut lasitkin jo takaisin paikallaan ja takaluukun lukko.


Sisäosia ja luukkujen alta maalattiin niiltä osin kun maalia vaati, onneksi ei kovinkaan paljoa.


Matkalla tallille.


Siinä saapi nököttää ja odottaa että löytää kalenterista sopivaa aikaa kasaamiselle. Onneksi on nosturipaikka niin hieman helpompaa ja mukavampaa  :)
-79 244DL autom. & -00 V70 Classic

Poissa Mjt

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 324
  • www.vrcf.fi
Vs: -79 244DL tomaatti- rojekti
« Vastaus #3 : 26.01.2012, 19:43:17 »
Hyvähän siitä tuli/tulee.
Ei muuta kun pikkuhiljaa kasailemaan..

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2879
Vs: -79 244DL tomaatti- rojekti
« Vastaus #4 : 26.01.2012, 20:06:54 »
Kyllä vain! On kyllä nätti, kunhan omankin sais edes tuohon kuosiin  S*
V60 D5 AWD R-Design -14  
240 DL B19K -84

Poissa S4ce

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 314
  • www.vrcf.fi
Vs: -79 244DL tomaatti- rojekti
« Vastaus #5 : 26.01.2012, 21:44:35 »
Tämä on hieno! Mitä jatkosuunnitelmia auton kanssa on? Minulla on vastaavassa kunnossa oleva 244DL 79 (Kalsong blå), mitä tämä sinun oli noissa ensimmäisissä kuvissa. Oma menee työn alle jonkun vuoden kuluttua kun saa muut Volvot tehtyä alta pois, sillä aikaa seisköön tallissa.

Poissa klonkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 100
Vs: -79 244DL tomaatti- rojekti
« Vastaus #6 : 26.01.2012, 22:35:35 »
Kiitos kehuista  :)

Auton lähtökohta oli sen verran räpeltämätön että en raaski alkaa rakentamaan mitään kummallisempaa ainakaan tässä vaiheessa tuosta, eli pitkälti orggis ja mahdolisesti museokilpiinkin jos jaksaa hinkata niin pitkälle. Olispahan ainakin halvempi ylläpitää...
 
Sisustassa oli jotain korjattavaa/osia vaihtunut vuosien varrella että siinä on ollut tähän asti isoin homma kun haalinut siihen tarvittavat palikat. Ehjät penkit ja matot ja ovipahvitkin vielä puhkomattomat, eli kaiuttimiakaan ollut koskaan kiinni ja etuoven pahveissakin umpinaiset "ritilät" kaiuttimien paikalla.

Alustaa tarvii katella vähän tuossa seuraavaksi ja perän & laatikon tiivisteet ja kardaanin laakerit ym. tarkistettava. Kone on pelannut hyvin, mitä sillä ehdin ajaa ennen kuin otettiin työn alle. Laatikko vaihtaa, mutta hieman voisi jouhevamminkin sen tehdä, pitää tutkia asiaa, tuskin mitään on rikki siellä isommin kuitenkaan. Kertaalleen vaihdettiin jo laatikkoon öljyt kyllä. Pohja oli myös käytännössä ruosteeton, paitsi kevyttä pintaruskeeta pilkkujen muodossa parissa kohtaa, ne tarvii putsata ja maalata & massata. Aikanaan tehdyt ruostesuojaukset oli onneksi melko hyvin säilynyt, ja kun auto ei ole ehtynyt paljoakaan suolaa nähdä entisessä elämässään niin helppohan tuota on tehdä  ::)

Jotain herkkuja tuohon tarvis löytää jossain vaiheessa, lähinnä orggis lisävarusteita. Vanteet ei tule olemaan kuitenkaan nuo mitä nyt alla, paitsi korkeintaan talvirenkaiden kanssa, paitsi että tuskin tuolla tulen paljoakaan talvella enää ajella. Just maalatut harmaat Coronat on suunnitelma laittaa alle, joskin yhdessä on vielä hieman fiksattavaa ja löytää niihin asialliset kumit päälle. Vetokoukkukin tarviis kattella jossain vaiheessa, sellaista kun tuossa ei ole vielä ollut, mielummin tietysti taitettava malli ja pitkä, kun on nuo mammuttipuskimetkin, uudempia lyhyempiä koukkuja varmasti helpommin löytääkin. Karavaanariksi en kuitenkaan rupee tuolla  ::)
-79 244DL autom. & -00 V70 Classic

Poissa S4ce

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 314
  • www.vrcf.fi
Vs: -79 244DL tomaatti- rojekti
« Vastaus #7 : 27.01.2012, 00:14:43 »
Kuulostaa hyvältä. Vastaus oli juurikin se mitä toivoin. Liian moni näistä on räpellettyjä.

Poissa Iipo90

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • www.vrcf.fi
Vs: -79 244DL tomaatti- rojekti
« Vastaus #8 : 27.01.2012, 08:52:50 »
Hyvältä näyttää.Mikäs muuten on toi värikoodi millä maalasit?

Poissa klonkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 100
Vs: -79 244DL tomaatti- rojekti
« Vastaus #9 : 27.01.2012, 12:31:43 »
Hyvältä näyttää.Mikäs muuten on toi värikoodi millä maalasit?
En nyt muista ulkoa sitä, pitää tarkistaa maalarilta. Kävi kuitenkin niin että syksyllä katsottiin koneelta niin sävy löytyi maalien tiedostoista mutta kun maalauksen aika koitti, oli välillä ollut tiedostojen päivitys ja kyseinen sävy oli poistettu siinä välissä! Onneksi löytyi sitten toisen firman väristä oikea sävy, on nyt PPG:n värillä maalattu, ja niistä ainakin siis löytyy tuo.
-79 244DL autom. & -00 V70 Classic

Poissa klonkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 100
Vs: -79 244DL tomaatti- rojekti
« Vastaus #10 : 12.01.2013, 21:34:09 »
Hieman on ollut hiljaista, siksikin että rojekti seisoo tällä hetkellä kylmässä tallissa, joten motivaatiokin on ollut välillä hieman hakusessa kasaamisen osalta...
No nyt ajattelin kuitenkin tahdä taas asialle jotain ja ottaa itseäni niskasta kiinni, ja kun tähän on kerran ilmantunut työnantajan toimesta mahdollisuuskin (lisäämällä vapaa-aikaa) itsestäni riippumattomista syistä, tiputti tekemään puolikasta työaikaa... niin josko sitten taas jotain saisi aikaankin.

Syksyllä tosin jo sain suuruudenhullun ajatuksen, ilmoittauduin alustavasti ensi kesän Suur-Saimaan Ympäriajoon tuolla autolla, ja nyt pitäisi varmistaa tuo ilmoittautuminen. Eihän siinä, mahdollista kyllä aikataulun puolesta. Kyseessä siis Mikkelin Mobilisien ja Etelä-Karjalan Vanhat Ajoneuvot ry:n järjestämä 2- päiväinen ajo-tapahtuma museoajoneuvoikäisille, entisöidyille tai hyvässä alkuperäiskunnossa oleville mobiileille ja konepyörille. Siihen määritelmään tuo nyt kuitenkin mahtuu  :)

Jotain konkreettistakin on tehty, penkkejä tutkittu tarkemmin ja todettu että ehjät ovat, mutta haalistuneet, etenkin takapenkin selkänoja on yläreunastaan hopean harmaa, kun se on ollut ennen ruskea, turvavöiden kohdalle on jäänyt sitten ruskeat raidat  ::) No tarvii miettiä teenkö noihin aikaan sopivat penkin päälliset vai mikä on ratkaisu.
Yhtä varaosaautoa kävin myös hilattain tutkimassa, jotain otin jo siitä matkaan, jotain on vielä haettava myöhemmin jahka pahimmat pakkaset hellittää. Mistä tuo rojekti pääsi kuitenkin nyt jo osalliseksi, etuvilkut vaihtui, entisissä kun olikin hieman halkeamaa ja hiemmeähkötkin olivat. Pienellä hinkkaamisella sain "uusista" ihan kelvolliset ja toi samalla hieman  uutta ilmettä, jenkki- vilkut kun taisivat olla, ainakin näin luulen. Samaten mittaristo sai kierroslukumittarin, muuten on jo paikallaan, mutta johdotus tarvii vielä tutkailla.

Tällä kertaa ei taas enempäää, mutta josko tässä kevään mittaan jotain tapahtuisi, toivossa on ainakin hyvä elää   ;)


-79 244DL autom. & -00 V70 Classic

Poissa Konstaapeli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: -79 244DL tomaatti- rojekti
« Vastaus #11 : 13.01.2013, 00:22:36 »
Onkon nuo "uudet" vilkut pelastettu jostakin varaosa-autosta vai ostettu ihan kaupasta? Samanlaiset olis hakusessa.. ::)
Hyvältä vaikuttaa auto muutenkin.  ELK

Poissa klonkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 100
Vs: -79 244DL tomaatti- rojekti
« Vastaus #12 : 13.01.2013, 01:56:34 »
Onkon nuo "uudet" vilkut pelastettu jostakin varaosa-autosta vai ostettu ihan kaupasta? Samanlaiset olis hakusessa.. ::)

Varaosaautosta ovatten kotoisin, yritin kattella, mut ei sattunut ainakaan heti silmään mistä moisia saisi kaupasta, ainakaan Suomesta.
-79 244DL autom. & -00 V70 Classic

Poissa klonkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 100
Vs: -79 244DL tomaatti- rojekti
« Vastaus #13 : 13.01.2013, 17:11:46 »
Pari kuvaa vielä sisuksista lisää, kun oikean mallinen poppikonekin löysi tiensä paikalleen, vielä kun löytäis taakse orggis pinta-asennus kaijuttimet, tai ainakin niiden kotelot hattuhyllylle... (saa tarjota kiitos!  :) )
Niin ja pitihän tuosta kirpparillöydöstäkin ottaa kuva, näitä unohdettuja pakollisia lisävarusteita millä ei nykyautoissa tee yhtään mitään, siksikään että kojelaudassa ei enää ole metallia, ja tuo kun on mangneetti kiinnitteinen  ::)





Niin ja onhan tuohon jotain muutakin tässä vuoden aikana tehty, pakoputkisto meni uusiksi lähes kokonaan, vain pakosarja koneen kylkeen jäi entisestä, jotain stefoja ja muuta huoltoa, jarrut jne. on huollettu. Valot on kaikki paikallaan, listojen kiinnitys hieman vaiheessa kun tarvike-motonet-lsitankiinnikkeet oli varsin epäkelpoja, onneksi löytyi alkupoeräisiä volvon omia niin tarvii kelien lämmetessä kokeilla niillä.
-79 244DL autom. & -00 V70 Classic

Poissa klonkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 100
Vs: -79 244DL tomaatti- rojekti
« Vastaus #14 : 27.01.2013, 19:09:27 »
Jotain pientä tuli tuherrettua välillä joutessaan, elättelin toiveita että etupuskurin saisi vielä kanssa elvytettyä, ja saihan sen. Puskuri itessään ihan kelpo kunnossa ja suorakin, mutta opikean puoleinen suojakumi oli joskus ottanut osumaa... Kokeilin purkaa tuon, ja ruuvit lähtikin puskimen takaa ihan nätisti auki, lopputulos tuossa parin kuvan kanssa. Ei taida tuota suojakumia saada ihan kuosiin enää. Eli jos jollakulla olisi terve suojakumi niin voisin huolia... Tai koko puskurinkin jos ei maksa maltaita  ::)

kumi tukirautoineen irti


Tukirauta hieman mutkallaan


Tämä saa luvan kelvata, vasaraa ym. sille näytin


Suojakumi irrallaan, tarveempää vaan ettimään  :-\
-79 244DL autom. & -00 V70 Classic

 

Carcom Oy  Ateho