Kävin joskus taannoin entistä opiskelukaveria morjestamassa Torniossa ja huomasin että oli pihalleen ilmestynyt moinen vekotin. No sillähän piti käydä heittää koeajolenkki samantien kun useampikin 200- sarjalainen ollut ittelläni aikaisemmin käyttiksinä, muttei automaattia ja noin vähän ajettua (alle 200t). Sehän tuntui autolle, ja ryhdikkyyskin oli melko hyvin tallessa, vaikka pintakuosi olikin saanut hieman osumia vuosien varrella... No sanoinkin sitten että jos ja kun päättää siitä luopua niin soita mulle ensimmäisenä

Puhelinsoitto tulikin sitten keväällä 2010 ja kysymys kuului, milloin tulet hakemaan? No en tietenkään päässyt ihan heti sitä hakemaan muilta kiireiltä, matkaa kun oli suuntaansa n. 600km. Sovittiin lopulta että kaveri oli menossa Iisalmeen juhannuksen viettoon ja tulisimme hakemaan vekottimen jussin tienoilla sieltä. Niimpä lähdettiin silloisen tulevan vaimoni kanssa kohti Iisalmea aamusella. Olimme myös sopineet että tarkemmin kauppahinasta hirottaisiin sitten paikan päällä. Hetken meinattiin jo keskustella hinnasta, kun kaveri ilmoitti että hyvää tulevaa hääpäivää

Auto olisi häälahja kun olimme menossa seuraavassa kuussa naimisiin. No en alkanut tinkaamaan enää hinnasta muuta kuin että sanoin maksavani bensat mitä oli kuljetuksiin mennyt...
Tässä siis alkutarinaa tälle rojektille.
Volvo oli tässä kuosissa kun saatiin omalle pihalle:


Kuten joku tarkkasilmäinen saattaa päätellä takalasin tarrasta, on auto ollut alkujaan Ruottissa ja sietä tuotu Suomeen. Ollut kuitenkin pohosessa koko siihen astisen elämän, eli suolaakaan ei ole liiemmin nähnyt. Sisustan kuntoa näkee noista kuvista tarkemmin:
http://samfun.1g.fi/kuvat/volovo/sisustaa/ Nuo eurokilvetkin vaihdoin jo perinteisiin, sopi paremmin tyyliin mielestäni.
Kesä 2010 sillä sitten vain ajettiin ja kuulosteltiin missä kunnossa tekniikka. Automaattilaatikon öljyt vaihdettiin ym. huollot toki tehtiin ensin kun ei ollut tarkempaa tietoa milloin niitä oli vaihdettu edellisen kerran. Alkuperäiset huoltokirjat ym. oli kadonneet jonnekkin jo vuosien varrella valitettavasti. Sen kummempia ei sitten autolle tehty, kävin kuitenkin katsastamassa sen ja oik. alapallonivelen vaihdolla oli sekin asia kunnossa. Entisessä oli kumi rikki, muuta huomautettavaa ei löytynyt. Lisäksi fiksailin hieman etuvilkkuja ja parkkeja, ja tässä tapauksessa myös huomiovaloja, ruåttalainen versio kun on. heijastinpinnat oli parhaat päivänsä nähneet, tässä kuvia:
http://samfun.1g.fi/kuvat/volovo/fiksailuja/P8160315.jpg Lopputulos näytti sitten tältä


Arkistoin Volvon sitten syksyllä tallin uumeniin ja ajattelin että josko talven aikana ehtisi jotain tekemään. No talvi ja kevät oli ohjelmoitu muuten niin hyvin ettei ehtinyt ajattelemaankaan asiaa, muuten kuin olin pikkuhiljaa hankkinut vähän kerrassaan osia mitä tarviisi vaihtaa, pakoputkistoa ym. Omasta kimppatalliporukasta onneksi löytyi paremmin peltihommat taitavaa kaveria, jonka delegoin oikomaan kuskin oven, kun se oli ottanut joskus aiemmin osumaa ja korjaus oli jäänyt hieman puolitiehen. Alkuperäinen ovi oli muuten niin hyvässä kunnossa (vain hieman pintaruostetta helmassa) etten halunnnut lähteä vaihtamaan toista ovea siihen mitä olisi kuitenkin joutunut myös korjaamaan todennäköisesti.
Toinen ruttu oli vänkärin puolen kynnyskotelon ulkopellissä, koko pellin matkalla oli melko syvä vekki, auton aikaisempi isäntä Ruottin ajoilta (vanhempi herrasmies) oli ilmeisesti ajellut hieman kylkimyyryä kiven kanssa tms. ja todettiin viisaampien kanssa ettei sitä pysty asiallisesti oikomaan, oli siis parempi vaihtaa siihen uus ulkopelti. Vaikkakaan tämä ajatus ei kauheasti kuitenkaan innostanut, kun auto oli muuten tehtaan jäljiltä hitsaamaton ja paikkaamaton kampe

Asioihin saatiin sitten lopultakin tässä loppukesän/alkusyksyn aikana vauhtia sattumien kautta ja tällä hetkellä tilanne on se, että auto on viety tänään maalarille.
Sattumat tässä tapauksessa tarkoittaa että kun oltiin oltu jo reilu 10 vuotta vuokralla eräässä hallissa, vuokraisäntä päätti myydä hallin pois ja saikin sen myytyä. Tuli kiire etsiä uutta paikkaa ja kumma kyllä, tämä saattoi vaikuttaa myös omaan motivaatioon saattaa auto työn alle vihdoinkin. Volvolle löysinkin asiallisen tallipaikan keskustan nurkilta talveksi, joten pääsee talven aikana helpommin kasailemaan kevättä kohden. Toiselle harrastepelille löytyi myös hieman etäämpää paikka, mihin saatiin pienellä porukalla muutettua, kunnes vajaa viikko kamojen siirtämisestä vuokraisäntä ilmoitti että oli just myynyt hallin pois...

ja ei kun uuta etsimään... Nyt olisi taas yksi kiikarissa, mutta uskon kun näen nimet paperissa ja riittävän pitkän irtisanomisajan myös sopimuksessa...
Tuossa vielä jotain linkkejä missä lisää kuvia. Päivittelen tätä jahka asia taas etenee ja uusia kuvia saan otettua.
Niin ja kuvat on täysin pokkari/kännykkä- laatua eli kaksista visuaalista elämystä ei ole luvassa ainakaan toistaiseksi

Korista jotain purkamisen aikana otettuja kuvia:
http://samfun.1g.fi/kuvat/volovo/purku/Vein Volvon siis ajamalla maalarille, ja sielä purettiin loppuun, valot, takaosan ikkunat jne.
Muutamia kuvia alustasta:
http://samfun.1g.fi/kuvat/volovo/alusta/