KL-varaosat  Race.fi

S90 ongelmia polttoainesuodattimen vaihdon jälkeen [ratkaistu]

  • 11 Vastauksia
  • 3059 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Strobe

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Tarina alkaa siitä, kun vein auton Essential-huoltoon, missä tuli lisätyöksi myös polttoainesuodattimen vaihto. Asensin autoon pari kuukautta sitten eFlexFuel -etanolimuunnossarjan, jonka myös muutoskatsastin onnistuneesti. Auto toimi täydellisesti huoltoon mennessä, eikä siinä ollut esiintynyt pienintäkään ongelmaa.

Sain kuitenkin huollosta soiton, että autoon oli vaihdettu ensin öljyt ja sitten polttoainesuodatin, jonka jälkeen moottori oli alkanut nakuttamaan. He olivat kokeilleet myös uutta polttoainesuodatinta sen vaihdon jälkeen, mutta se ei ollut vaikuttanut tilanteeseen. Menin itse paikalle toteamaan, että moottori tosiaan pitää nakutusta, eikä sitä viitsi pitää käynnissä. Katsoin eFlexFuelin sovelluksesta, että muutossarja ilmoittaa toimivansa kuudella sylinterillä, eikä vikakoodeja ollut tallentunut.

Huoltoliike meinasi jo tässä vaiheessa nostaa kätensä pystyyn muutossarjan takia, mutta he suostuivat vielä vaihtamaan öljyt uudelleen. Tällöin havaitsimme, että öljyn seassa oli reilusti etanolia. Liike suostui vielä tämän jälkeen selvittelemään sitä, että mistä ääni tulee ja se paikallistui todennäköisesti rikkoutuneeseen kiertokangen laakeriin.

Liike sanoi, että he eivät ota mitään vastuuta tapahtuneesta, koska etanoli-muutossarja on mitä todennäköisemmin aiheuttanut sen. Heidän mukaansa muutossarja on aiheuttanut polttoainesuodattimen vaihdon yhteydessä tilanteen, jossa laite on ohjannut suuttimia sellaisella tavalla, joka on aiheuttanut äärimmäisen kovan paineen sylinterissä ja sen myötä rikkonut laakerin ja painanut polttoaineen öljyn sekaan.

Olen tällä hetkellä hämmentynyt tilanteessa, jossa vein täysin toimivan auton merkkihuoltoon ja nyt olen yksin ongelmissa moottorivikaisen auton kanssa. Siksi kysyisinkin teiltä apua ja mielipidettä tilanteeseen.

RATKAISTU: Unohdin päivitellä tietoa tännekin suunnalle, että tilanteeseen tuli lopulta onnellinen päätös. Siirsin auton ajamalla toiseen liikkeeseen ja ajon aikana ääni katosi yllättäen. Tutkimme konetta toisessa liikkeessä mekaanikon kanssa, joka totesi käynnin olevan täysin normaali. Hänenkin mukaan kyseessä oli todennäköisesti hetkellisesti ääntänyt nostaja. Autolla ajettu tämän jälkeen ilman ongelmia.
« Viimeksi muokattu: 04.09.2019, 18:33:41 kirjoittanut Strobe »

Poissa viri-viri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
Kyllä vähän haiskahtaa oudolta, ei polttoainesuodattimen vaihto tuollaista mitenkään aiheuta, ei edes julman ja petollisen etanolin kanssa.

Ettei vaan olisi koneessa ollut mekaanista vikaa jo ennen huoltoon menoa (sylinterit väljät, kansipahvi tms.), jonka takia vuotanut etanolit öljyn sekaan. Ja tästä seuraksena pidemmän aikaa ollut jo öljy etanolivoittoista ja laakerien voitelu puutteellinen. Varsinkin riski moottorivauriolle on ollut suuri kun vakio suuttimista ei riitä tuotto ajella etanolin kanssa sellaisenaan, on varmasti käynyt jossain vaiheessa laihalla.

Ja tietty tälläiseen aikaan kun on jo kesä-esat korjaamoilla harjottelemassa, tiedä vaikka olisi öljyjen vaihdon kanssa joku virhe käynyt...


Kiertokangen laakerin vaihtoon kaksi tapaa:
1. Kone irti autosta
2. Apurunko irti, koneen tuenta ylhäältä ja alakautta laakerin vaihto

Tosin eipä nuo vaihtomoottorit maksa juuri mitään (varsinkin jos ostaa pelkän alakerran ilman öljypohjaa). Kannattaa sellaista harkita, voi olla että on muutakin mennyt jo tuossa vaiheessa koneesta rikki.

Ei muutakun leuka rintaan ja kohti uusia etanolinhajuisia pettymyksiä!

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8109
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Taitaa normaalisti suuttimenjohtojen väliin laitettavat sarjat vain lisätä polttoainetta kiinteän esiasetuksen mukaan. Koneeseenhan menisi noin 35% vähemmän polttoainetta jos flexfuel-anturi luulee linjassa olevan bensaa, mutta siellä onkin E85:ttä. Voisi veikata, että suuttimessa, bensanpaineensäätimessä, auton omassa moottorinohjauksessa tai lisäboksissa on toimintahäiriö jos johonkin sylinteriin on päässyt liikaa polttoainetta. Itelläkin on muutamissa kutosissa bensanpaineensäädin hajonnut ja silloin mennään rankasti rikkaalla. Ei se kuitenkaan välitöntä vaaraa aiheuta.

Jokaiselle laakeripinnalle jää öljykalvo kun öljyt lasketaan pois, eikä laakerit vaurioidu vaikka käyttäisikin hetkellisesti ilman öljyä. Ellei ole sitten vaihdon yhteydessä unohdettu laittaa öljyä koneeseen ja käytetty pidemmän aikaa.

Männän ohi valuva polttoaine ei poista kiertokangistakaan niin paljoa öljyä, että ääni alkaisi välittömästi. Uusi öljy tulee kumminkin paineella laakerille heti käynnistyksen jälkeen. Kk-laakerin kuluneisuus alkaa normaalisti matalilla kierroksilla sopivan kevyesti kuormittaessa(esim. paikallaan 1500rpm paikkeilla) kuuluvana naputuksena/raplatuksena ja voimistuu siitä sitten.

Varmistaisin vielä kuulostelemalla ettei joku nostin innostunut metelöimään. Joskus viallinen nostin voi hakata todella kovaa.
« Viimeksi muokattu: 20.06.2019, 21:20:23 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   860 -96 2.9   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Ja jos siellä epäillään alakertalaakeria niin avaa sen uuden öljynsuodattimen, löytyy laakerit sieltä melko varmasti tai sitten öljyistä.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa volvertti75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 466
  • www.vrcf.fi
Onko siellä huollossa kameravalvontaa sietähän sen näkkee että miten siellä on menetelty kaukaa haettu mutta kannattaa käyttää oljenkorret riita tapauksessa ;)
ei se niin mene ettei jotenni mene
volvo v70 t mk1 volvo v70 mk1 tdi paku
volvo 740 deeku
nissan king cab 4x4

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5849
  • www.vrcf.fi
Ei sitä kyllä rikottua saa öljyjen ja polttoainesuodattimen vaihdolla.  :-\

Tutulla jumitti eflexfuel suuttimet auki vinokoneesta ja kone täyteen etanolia. Eikä mennyt edes takuuseen koska itse asennettu :idiot2:.

Sulla voi olla jotain samaa tai yksittäinen suutin juuttunut auki ja nestepuristus joka rikkonut kangen/ laakerin.

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Mihin tuo väite voisi perustua, että bensansuodattimen vaihdon jälkeen eFlexfuelin ohjainlaitteen toiminta olisi muuttunut niin, että se olisi aiheuttanut mahdollisen konerikon? Onko tuossa muunnossarjassa paineanturia joka olisi näyttänyt väärin linjassa olevan ilman takia vai mikä tossa on takana? Olettaen että muunnossarja toimii tällä hetkellä normaalisti?

Joka tapauksessa kyllähän tuollainen väite pitäisi todistaa jotenkin korjaamon osalta, eikä vaan heittää ilmoille hanskojen kanssa.

Omakohtaiset kokemukset merkkihuollosta on niin huonot, etten vie sellaiseen autoani enää ikinä. En pitäisi siinä mielessä tuota volvertin ajatustakaan huonona, että tilanteen tarkistaisi nauhalta jos mahdollista.

https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Ostaminen-myyminen-ja-sopimukset/sopimukset/vakiosopimusehdot/moottoriajoneuvojen-korjausehdot-1.1.2007/
V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Jossain vanhoissa pajeroiden dieselmoottoreissa menee moottorista laakerit väärällä öljynsuodattimella, kun siinä on muistaakseni joku takaisku yms..oikeasti ja sen takia kierto häiriintyy väärällä suodattimella.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Aika paljonhan tinakutosten suuttimia on mennyt sepposen selälleen (rikki) etanoli käytöllä... Siinäkin yksi mahdollisuus.

Nissanien JECS (boschin ev1 lisenssituote) ei kestä edes 5% etanolia vaan hajoaa, niissä yleensä kyllä palaa kela osuus, mutta välillä myös jumiutuvat auki.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Strobe

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Kiitoksia kaikille vastauksista. Auto on tähän asti seissyt merkkiliikkeen pihassa, mutta siirtyy ensi viikolla lähellä olevalle autokorjaamolle, jonka Volvo-osaamista on täälläkin kehuttu. Samalla työtunnin hintakin lähes puolittuu 108 eurosta 67 euroon! Seuraavaksi heidän olisi tarkoitus selvittää tulevien viikkojen aikana, että mitä on oikein päässyt tapahtumaan ja miksi. Tällä hetkellä todennäköisimmältä vaikuttaa, että jostain syystä on tapahtunut nestepuristus, joka on vaurioittanut kiertokankea.

Tähän tulokseen tuli myös eFlexFuelin tuki, johon olin yhteydessä. Heiltä on saanut asiallista tukea ja myös lupauksen tapahtuneen korvaamisesta, jos vika on ollut heidän laitteessaan. Tämä poikkeaa positiivisesti ainakin aiemmin viestiketjussa esille nousseesta esimerkistä. Ilmeisesti myös Hämeen Autovaruste saattaa korvata jotain, jos pystytään selkeästi osoittamaan tapahtuneen johtuneen heidän virheestään. Tulevina viikkoina saadaan toivon mukaan selkeyttä tilanteeseen.

Pahasti kuitenkin näyttää, että edessä olisi suurella todennäköisyydellä vaihtomoottorin hankinta. Olen yrittänyt etsiä niitä, enkä ole löytänyt kuin yhden Suomesta hintaan 1750€. Ruotsista olen löytänyt muutaman potentiaalisen vaihtoehdon noin 600€ hintaan toimitettuna. Pyytäisin kuitenkin vinkkejä siitä, että olisiko kenelläkään tiedossa Suomessa jotain paikkaa tai tuttua, josta vaihtokoneen voisi löytää?

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8109
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Laita ostoilmoitus tänne: https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?board=77.0
Ja selaile myytäviä ilmoituksia. Tällä hetkellä uuskorinen 960/S90/V90 on aika suosittu purkuauto ja koneiden hinnat yleensä pyörii 300-400e haarukassa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   860 -96 2.9   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Kankikari

  • Vieras
Facebookin volvo osamyyntipalstalla on tampereen seudulla parikin 960 konetta samalla myyjällä. Kilsat tallessa ja kokonaiset koneet.

 

Autoracing  KL-varaosat