Tarina alkaa siitä, kun vein auton Essential-huoltoon, missä tuli lisätyöksi myös polttoainesuodattimen vaihto. Asensin autoon pari kuukautta sitten eFlexFuel -etanolimuunnossarjan, jonka myös muutoskatsastin onnistuneesti. Auto toimi täydellisesti huoltoon mennessä, eikä siinä ollut esiintynyt pienintäkään ongelmaa.
Sain kuitenkin huollosta soiton, että autoon oli vaihdettu ensin öljyt ja sitten polttoainesuodatin, jonka jälkeen moottori oli alkanut nakuttamaan. He olivat kokeilleet myös uutta polttoainesuodatinta sen vaihdon jälkeen, mutta se ei ollut vaikuttanut tilanteeseen. Menin itse paikalle toteamaan, että moottori tosiaan pitää nakutusta, eikä sitä viitsi pitää käynnissä. Katsoin eFlexFuelin sovelluksesta, että muutossarja ilmoittaa toimivansa kuudella sylinterillä, eikä vikakoodeja ollut tallentunut.
Huoltoliike meinasi jo tässä vaiheessa nostaa kätensä pystyyn muutossarjan takia, mutta he suostuivat vielä vaihtamaan öljyt uudelleen. Tällöin havaitsimme, että öljyn seassa oli reilusti etanolia. Liike suostui vielä tämän jälkeen selvittelemään sitä, että mistä ääni tulee ja se paikallistui todennäköisesti rikkoutuneeseen kiertokangen laakeriin.
Liike sanoi, että he eivät ota mitään vastuuta tapahtuneesta, koska etanoli-muutossarja on mitä todennäköisemmin aiheuttanut sen. Heidän mukaansa muutossarja on aiheuttanut polttoainesuodattimen vaihdon yhteydessä tilanteen, jossa laite on ohjannut suuttimia sellaisella tavalla, joka on aiheuttanut äärimmäisen kovan paineen sylinterissä ja sen myötä rikkonut laakerin ja painanut polttoaineen öljyn sekaan.
Olen tällä hetkellä hämmentynyt tilanteessa, jossa vein täysin toimivan auton merkkihuoltoon ja nyt olen yksin ongelmissa moottorivikaisen auton kanssa. Siksi kysyisinkin teiltä apua ja mielipidettä tilanteeseen.
RATKAISTU: Unohdin päivitellä tietoa tännekin suunnalle, että tilanteeseen tuli lopulta onnellinen päätös. Siirsin auton ajamalla toiseen liikkeeseen ja ajon aikana ääni katosi yllättäen. Tutkimme konetta toisessa liikkeessä mekaanikon kanssa, joka totesi käynnin olevan täysin normaali. Hänenkin mukaan kyseessä oli todennäköisesti hetkellisesti ääntänyt nostaja. Autolla ajettu tämän jälkeen ilman ongelmia.