Autodiagnoosi  Carcom Oy

240:n puslien vaihdosta

  • 18 Vastauksia
  • 12862 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5837
  • www.vrcf.fi
240:n puslien vaihdosta
« : 12.10.2011, 16:29:40 »
Pitää alkaa jo suunnittelemaan taistelua juuttuneita puslia ja muttereita vastaan kun uudet odottaa alle laittoa. Lämpöä, crc:tä, rautasahaa ja pitkää pinnaa. Hikeä yritän välttää :D
Nehän on helppoja mitkä saan irti autosta ja prässille, mutta sitten esim taka-alatukivarsien takapuslat ovat akselissa joten niihin tarttee tehdä pultti, holkki, prikka irroitus- / asennus työkalu:
http://www-ese.fnal.gov/People/wilcer/volvo_trailing_arm_bushing_tool.htm

Mutta itse kysymyksiin. Miten päin taka-alatukivarren isommat puslat laitetaan?
http://i163.photobucket.com/albums/t291/huikkoster/Volvo%20245/Kuva501.jpg
Ja sitten takaylätukivarsien puslat?
http://i163.photobucket.com/albums/t291/huikkoster/Volvo%20245/Kuva502.jpg
Oletan että yläpuslat laitetaan niin että aukot klo 12 ja 18. Pitkittäistä voimaahan ne ottaa vastaan.
Muut puslat on umpitavaraa eli ei tule samaa pähkäilyä niiden suhteen.

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5837
  • www.vrcf.fi
Vs: 240:n puslien vaihdosta
« Vastaus #1 : 12.10.2011, 21:19:29 »
Huomasin isommissa puslissa nuolen isommalla kumialueella. Eteenpäin?

s73

  • Vieras
Vs: 240:n puslien vaihdosta
« Vastaus #2 : 12.10.2011, 21:37:05 »
nuoli tulee ylös tai alas, en enää muista kumminko oli. Väärin laitettuna eivät kestä pitkään.  näkeekö vanhoista mallia, voihan nekin olla väärin asennettu?

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5837
  • www.vrcf.fi
Vs: 240:n puslien vaihdosta
« Vastaus #3 : 12.10.2011, 21:38:37 »
En tiedä missä asennossa on nyt kun vasta etukäteen suunnittelen :)

Poissa MattiK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 497
  • www.vrcf.fi
Vs: 240:n puslien vaihdosta
« Vastaus #4 : 12.10.2011, 22:04:27 »
Huomasin isommissa puslissa nuolen isommalla kumialueella. Eteenpäin?
Volvon alkuperäisessä puslassa(isommassa kumiosassa) nuolen vieressä on kirjoitus DOWN,jospa se oikein laitettuna tulisi alaspäin

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: 240:n puslien vaihdosta
« Vastaus #5 : 13.10.2011, 22:29:03 »
Volvon alkuperäisessä puslassa(isommassa kumiosassa) nuolen vieressä on kirjoitus DOWN,jospa se oikein laitettuna tulisi alaspäin

Ilman tätä kommenttia olisin sanonut, että isompi tulee ylöspäin. Maalaisjärjellä suurempi/määrältään enampi rasitus on puslan yläpuolelle, ku auto massa on aina puslan päällä. Oon kyl jossain nähny keskustelua aiheesta, jossa tuokin on selvitetty.

Omastani vaihdoin takaylätukivarsien ja panhardin puslat. Tai otin irti, vein tutulle korjaamolle prässättäväksi ja laitoin takasin (yläpuolisissa muistaakseni tyhjät ylös/alas kun pitkittäisvoimiahan se ottaa).

Pitäs vielä vaihtaa taka-alatukivarren ja etupään puslat....kunhan taas rahaa ja aikaa. Olen kyl harkinnu tota taka-alatukivarsien takapuslien vaihtoa uretaanisiin. Superflexin kyseiset puslat asennetaan vanhan holkin sisään. Eli jyrsii/polttaa/tappelee vanhan sisuskalut pois ja uus tilalle. Edellyttää tietty, ettei vanhan pääliholkki oo mätä.
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5837
  • www.vrcf.fi
Vs: 240:n puslien vaihdosta
« Vastaus #6 : 14.10.2011, 08:07:45 »
Paitsi otetaan huomioon että puslan rasitus tulee vasta keskipultista. Eli alatukivarsi roikkuu puslassa tuosta pultista ja näin ollen paksumman kumiosan päällä. :)

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: 240:n puslien vaihdosta
« Vastaus #7 : 14.10.2011, 14:27:02 »
Kyllä minä edellisen kirjoitukseni jälkeen rupesinkin illalla peiton alla miettimään, että mitenhän siinä oikein käykään...

Meinasin tuon edellisen tekstini editoida, ettei hävetä tarttis, ku maalaisjärjestäkin puhuin...mutta joku siihen kerettiin kommentoida.

Jos miettii asian niin, että "unohtaa" alatukivarren ja jousen (hoitaa vain jouston), eli taka-akseli olisi "kiinteästi" autossa, niin silloinhan auton massa painaa puslaa juurikin alaspäin.
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa mikkoleino

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
    • Uusvanha käyttisprojekti alussa:
Vs: 240:n puslien vaihdosta
« Vastaus #8 : 18.10.2011, 20:44:31 »
Kerran tuota yrittäneenä, en lähtisi uudestaan tekemään ;D Ainakaan ilman mainitsemaasi prässityökalua.

Vaihdoin pitkittäistukivarret motonetin tarvikkeena, hinta 60e /kpl ja etupusla valmiiksi paikallaan. Takapuslat ostin, tappelin kaksi päivää ja puslat on edelleen varaston hyllyllä. Tosin autossa olevat olivat kohtuulliset, joten pakottavaa tarvetta vaihdolle ei ollut. Suosittelen ostopalvelua isompiin pusliin ja aukot olisin laittanut 12 ja 18 asentoon.

Mainitsemasi hiki oli läsnä.
VolvoExät:
240 b230F, 940 TDiC, 440 1.7i, v70 2.5T, XC60 t8 ja vielä v40 d2, vm. 2015 tallissa

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1137
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 240:n puslien vaihdosta
« Vastaus #9 : 19.10.2011, 20:09:11 »
Onko kellään ollu ongelmia etualatukivarren tarvikepuslien kans?
Näytti isolta tuo uus etupusla sinne reikään. Mittasin niin sehän oli 0.8mm liian iso.  >:(

Eikai tuosta auta ku koittaa hioa pois, mut milläs pirulla saat niin tasasesti kun ei sorvia oo käytös.
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97, S70 2.4 -99, V70 2.4 Classic -00

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5837
  • www.vrcf.fi
Vs: 240:n puslien vaihdosta
« Vastaus #10 : 19.10.2011, 20:12:37 »
Pistät porakoneeseen pultin johon kiristät tuon puslan. Sitten lähtee tasaisesti millä otatkaan ainetta pois ::).
Aika mielenkiintoista että on liian iso. Mistä ostit puslat?

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1137
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 240:n puslien vaihdosta
« Vastaus #11 : 19.10.2011, 20:39:15 »
Tuotahan täytyy kokeilla, porakone vielä ruuvipenkkiin kiinni.

Ihan tästä paikallisesta tarvikeliikkeestä ostin. Kahella eri tönärillä mittasin vielä, tuntu niin hurjalta että noin paljo liian iso.
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97, S70 2.4 -99, V70 2.4 Classic -00

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5837
  • www.vrcf.fi
Vs: 240:n puslien vaihdosta
« Vastaus #12 : 19.10.2011, 20:55:05 »
Olisikohan noissa jotain vuosimalli eroa tmv? ???
Edit: Tosin miksi olisi noin pieni ero...

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1137
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 240:n puslien vaihdosta
« Vastaus #13 : 19.10.2011, 22:05:41 »
Olisikohan noissa jotain vuosimalli eroa tmv? ???
Edit: Tosin miksi olisi noin pieni ero...
Motonetti näyttää tarjoavan vaan yhtä mallia.
Mitä lie sekundaerää... ei tuo kyllä millään mee tommosenaan paikoilleen.
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97, S70 2.4 -99, V70 2.4 Classic -00

Poissa voimavolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • Kakkosella vinoon ja kolmosella lepikkoon.
Vs: 240:n puslien vaihdosta
« Vastaus #14 : 19.10.2011, 23:40:05 »
Ainakin motonetin etualatukivarsi ja motonetin puslat sopi paikalleen. ruuvipenkillä ne puslat sinne väkisin kyllä puristettiinkin. Kyllä noiden kaikkien puslien ja tukivarsien kanssa saa verta ja hikeä vuodattaa. ps. reilusti penetration oilia  ;)
1,5 kpl baijerin ihmeitä
240 b200f
740 b230ft

 

Samppasport  Futurez