Mutta ainoa tutkimus, jonka löysin ja jonka tarkkoja tuloksia ei ole edes julkaistu, on Tielaitoksensa itsensä teettämä ja se on vuodelta 1995. Loppupäätelmä oli että suolaus on hyvästä. Itse en anna moiselle tutkimukselle mitään painoarvoa, kun
a) ilmasto-olosuhteet ovat "rahtusen" muuttuneet 22 vuodessa
b) autokantoja ei voi verrata. Tuolloin autoihin oli vasta tulossa absit, espit, sipsit ja dipit. Nykyään ne löytyy 99% autoista, vaikka autokanta onkin 13v vanhaa.
Ja tuo tutkimus toteutettiin vain tietyllä alueella ja hyvin lyhyen ajan. Jotta ihmiset tottuisivat ajamaan talvikelissä, pitäisi kokeilun kattaa melkeinpä koko maa (autoilla kun liikutaan paikasta toiseen...) ja ajallisesti "kokeilun" pitäisi kestää ainakin vuosia. Muuten tutkimus on ihan turhaa puuhastelua.
Nimittäin yllätin itsenikin tässä ihan hiljattain tietynlaisen talviajotaidon kadottaneena. Olen kuitenkin ajokortin saatuani liikkunut monta vuotta alueilla, joita ei suolata, eli talvikelissä ajo on tullut "äidinmaidon" mukana. Pikkuhiljaa vaan se on vähentynyt ja nyt muutama viime vuosi on tullut liikuttua lähes täysin etelän veteläkelissä suolatuilla teillä, tai sitten mökkiseudulla oikeassa talvikelissä, mutta vain todella hiljaisilla teillä ja tätäkin suht vähän. Talviajo kaupungissa, kun on muutakin liikennettä mukana, on jäänyt ihan olemattomiin. No nyt joululomalla tuli sitä harrastettua ja oli peräänajo ihan muutamasta sentistä kiinni, syynä olisi ollut täysin oma törttöily. Vastaavaa ei olisi ikinä käynyt aikanaan, kun täsmälleen samoilla nurkilla tuli pyörittyä paljon enemmän. Palasi kertalaakista mieleen vanhat tottumukset, mutta ilman jatkuvaa suolavellissä ajelua noin ei olisi käynyt.
Noh, tänään näin mäkeen istahtaneen yhdistelmän, eikä sille tuotu suolaa vaikka oli kyseessä vain kuurainen asfaltti.
Itsellä on niin heikosti kokemusta raskaan kaluston ajamisesta, että joku ammatikseen ajava voisi kommentoida, onko kuurakeli raskaalle kalustolle jotenkin hankala? Yleensä vaan tuntuu, että vain jää on raskaille myrkkyä, mutta ohut lumi/lumimainen kuura pitää yllättävän hyvin, jos vertaa vaikka kesärenkaiseen kevyeen kalustoon. Tuolla vaan toisaalla purnasin, kun tälläkin viikolla oli pk-seudulla suolattu kuivat tiet, enkä keksinyt muuta kuin mahdollisen kuuraliukkauden torjumisen. Ja talvirenkailla henkilöautolla en ole vielä kuurakeliin törmännyt, joka olisi oikeasti liukasta. Pito on vain vähän heikohko, mutta mitään ongelmia ei pitäisi olla, kun sen vielä näkeekin niin hyvin tienpinnassa. En ymmärrä ollenkaan, että tuollaisen vuoksi pitää suolata.
Yleisesti on ihan ok, että joitakin teitä suolataan tietyissä kelioloissa. Hyväksyn jopa esim. pk-seudun vilkkaimpien rännien suolaamisen ihan vaan liikenteen välityskyvynkin vuoksi, jos on oikeasti liukasta nollan tuntumassa ilman suolaa. Mutta pk-seudulla ainakin Helsingin kaupunki ja Destia/Tielaitos/TVL/TVH/mikälien hoitamat tiet suolataan aivan älyttömästi. Toki hyvin ennakoitavasti, eli suunnilleen jos lämpötila on -15...+7, niin suolaa työnnetään niin prkleesti päivin öin. Sen sijaan Espoon kaupungille täytyy antaa pisteet, siellä on ihan selvästi edes yritystä suolata vain "oikealla kelillä". Jos edes tuosta ottaisivat mallia, olisi ainakin askel järkevämpään suuntaan. Karkeaa sepeliä taas Espoossa kylvetään ihan tolkuttomasti, että vähän suo siellä, vetelä täällä, mutta onpahan edes suolauksessa jotain pientä tolkkua.
muoks: Kaukana tuo Espoon touhukin on siitä järkevästä suolan käytöstä, jota yllättävän etelässä, ihan suomalaisittain oikeaksi kaupungiksi laskettavissa paikoissakin harrastetaan. Eli ei suolata yhtään. Kumma kyllä sielläkin liikenne liukastaa paikoin risteysalueita ja mutkia, mutta alueet eivät kuitenkaan ole raskaalle kalustolle no-go-zonea. Kai se talviajotaito vaan häviää kaikilta, kun mennään riittävän isolle tielle, tai lähestytään riittävän suurta kusiaispesää
