Minä mistään tiedä, puhun vaan omakohtaisista kokemuksista aika pitkältä aikaväliltä (kehät hyvinkin tuttuja 30v. omakohtaisella ajokokemuksella), tiedostanut myös liikenne määrien huikean kasvun. Tuo vertaus Lapin liikenne-määriin oli huumoria, ei herneitä!
Ihan yhtä kauaa en kehillä ole itse ajamalla höylännyt, mutta pitkään sielläkin, muun maan ohella...

Herneitä en kyllä hengityselimiini kovin helpolla vetele, sillä minut on suunniteltu toimimaan ilmalla!

Joku toinen olento voi ehkä hengittää nestettä, mutta minun on saatava ilmaa, kun puhtaalle hapelle en ole vielä sopeutunut (kenties tulevaisuudessa)!

Tottakait, jos asiat sujuvat paremmin ilman suolaa (tai vähemmällä) niin mennään niin.
Tästä haluankin herättää keskustelua. Koska kaikista torvista toitotetaan, suolaa, suolaa, enemmän suolaa...

Mutta kun faktoja alkaa penäämään, tai esittää kysymyksen, voisiko toisin olla parempi, niin vastauksia on kovin vähän ja alkaa hymistely.
Suolaa on kylvetty tielle jo niin kauan, että alkuperäinen syy on voinut menettää jo merkityksensä (ei talvirenkaita tms.), joten peruste ei olisi enää relevantti tänäpäivänä.
Vaikka konginkangas onkin emotionaalisesti koskettava esimerkki tilanteesta, jossa suolasta
olisi voinut olla hyötyä. Niin kaikesta huolimatta se on vain yksi tapahtuma tieliikenteessä. Aivan yhtä koskettava tai merkkittävä tapahtuma kuin mikä tahansa ennenaikainen kuolemantapaus liikenteessä tai missä tahansa. Kaikkia on mahdoton estää, mutta todennäköisyyttä tapahtumille voidaan pienentää, mutta ajoneuvojen kuljettajillakin on vastuunsa ajaa kelin mukaisesti. Mutta tämä konginkangas-juttu menee OT:n puolle jos keskustelu eksyy suolaamisen hyödyistä/haitoista.
Suolaamisen perustelu maanlaajuisesti yksittäisellä tapahtumalla on analogisesti yhtä pätevä, kuin sellon ampujan tekojen estäminen kieltämällä kaikki luvalliset pistoolit Suomessa.
Takaisin asiaan....
Tässä esimerkki siitä suolan hygroskooppisesta ominaisuudesta, jota tarkoitan.

Kuva on heikkolaatuinen, mutta tuonee pointtini esiin.
Kyseessä oleva vasenkaista on valtatielta tulevien kaista. Oikealla kaistalla tullaan suolaamattomilta alueilta.
Kengällä koetettaessa vasen kaista on liukkaampi kuin oikea.
Tässä edellisen kuvan valtatieltä:

Lähestyn siltaa, joka peittää näkyvyyden taivaalle.
Tie jäässä, pakkasta edelleen sen -10C
Ja tässä sillan alta poistumisen rajakohta:

Eli ajourissa on jäätä, joka on renkaiden tuomaa kosteutta ennen siltaa. Suolatussa kohdassa, jota silta varjostaa ajourien ulkopuolella ei sitä ole, eikä vastaavasti myöskään kohdissa avotaivaan alla, joissa ei ole suolaa...
Empiirinen havainto em. tilanteesta:
Suolaamaton tie kuiva ja pitävä. Suolattu tie jäässä ja huomattavasti liukkaampi.