Tuli hankittua tuossa loppukesästä Biliasta V50:n, johon kuuluu 24kk/40000km Selected vaihtoautotakuu. Vein auton huoltoon kaksi päivää ennen kuin kuukausi auton ostosta tuli täyteen. Huollon työnjohtaja totesi, että autossa on tuo Selected takuu ja että kuukauden karenssiaika ei ole vielä täyttynyt... Kysyessäni, mitä karenssilla tässä tapauksessa tarkoitetaan sain vastaukseksi, että jos auton tuo huoltoon ennen kuin kuukausi ostosta on kulunut, joutuu asiakas maksamaan kaikki huollot itse, vaikka vika kuuluisi takuun piiriin. Työnjohtajan mukaan karenssi mainitaan myös takuuehdoissa, joten totesin (pienessä hämmennyksessä) tuovani auton seuraavalla viikolla uudestaan.
Karenssista ei kuitenkaan mainita mitään takuuehdoissa. Tiedustellessani asiaa myyjältä sain epämääräisen vastauksen, että kyseessä on "inside"- juttu, josta ei asiakkaalle luonnollisesti mainita mitään. Viedessäni auton toistamiseen huoltoon, kysyin työnjohtajalta, että mihin tämä karenssi perustuu, kun sitä ei takuuehdoissa mainita. Työnjohtaja meni sanattomaksi ja sanoi tiedustelevansa asiaa esimieheltään ja ilmoittavansa asiasta. Eipä ole mitään kuulunut, vaikka aikaa on kulunut jo yli viikko.
Onko teille käynyt koskaan näin? Mahtaako joku tietää, mihin tuo karenssi perustuu? Omassa tapauksessa tuo takuu on siis 23kk alkaen kuukauden päästä auton ostosta, mikä itsessään on ristiriidassa takuuehdoissa mainitusta takuu alkamisajankohdasta ("voimassa kaksi (2) vuotta myyntipäivästä tai 40.000km ").