RallyBaron  Samppasport

Takaisinkutsu

• 501 Vastauksia
  • 140069 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa MikaV60

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Vs: Takaisinkutsu
« Vastaus #165 : 21.01.2020, 15:11:11 »
Nyt tuli parempaa tietoa, kun hain auton pois. On erilaisia kampanjoita koskien kyseistä takaisinkutsua. Minun autoon tehtiin vain softamuutos + vesiletkumuutos. Joihinkin tehdään myös antureiden puhdistus. Softan sisällöstä ei ole muuta tietoa, kuin että se päivitetään uutta vesikiertoa vastaavaksi.

311

• Vieras
« Vastaus #166 : 21.01.2020, 22:29:20 »
Operoinnissa käyty.
Kupongissa lukee (muutamien koodien lisäksi):
-"ohjausyksikön ohjelmiston poiminta"
-"cooling system modifying acc qb R29947"
-"v volvo huoltosarja"

Joku tietäjä varmaan kääntää tuon selkokielelle, kun ei ollut mahdollisuutta noita alkaa siinä tiskillä sen isommin tenttaamaan.
Se vähä, mitä tuolla nyt itse tyyräillyt, ihan mukavan liukkaasti tuntuu kulkevan, loppuviikosta hiukan pitempään pikitiellä...

Poissa Maxxy

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #167 : 22.01.2020, 16:55:50 »
Muutoksen jälkeen kuskin etupyörän kohdalla suhisee hetken aikaa sammuttamisen jälkeen. Tätä ei aiemmin kuulunut. Kuulemma normaalia. Luulin ensiksi että tulee renkaasta.
Lisäksi asentaja sano että ripeästi liikkeelle lähtiessä saatan huomata tehon vähän laskeneen. Käytännössä en tätä ole huomannut.

Lähetetty minun ONEPLUS A6003 laitteesta Tapatalkilla

Poissa zombiland

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #168 : 22.01.2020, 20:16:58 »
Muutoksen jälkeen kuskin etupyörän kohdalla suhisee hetken aikaa sammuttamisen jälkeen. Tätä ei aiemmin kuulunut. Kuulemma normaalia. Luulin ensiksi että tulee renkaasta.
Lisäksi asentaja sano että ripeästi liikkeelle lähtiessä saatan huomata tehon vähän laskeneen. Käytännössä en tätä ole huomannut.
Se on asia minkä huomasin, ei lähde niin herkästi kuin ennen lähti jo pinta kaasulla

Poissa volvotdi

• Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Tampere - Pori
« Vastaus #169 : 04.02.2020, 22:07:55 »
Ensimmäinen VEA päivityksen jälkeen tuli uudelleen ohjelmointiin. Voi hyvänen aika kuka on mahtanut senkin softan ”korjata”. Ei mitään korjausta oikeastaan mihinkään, ainoastaan lisää vikakoodeja lisätty sekä diagnostiikkaa liittyen ilmamääriin. Eli aivan turha koko päivitys ja oikeastaan se letkumuutoskin.

Hienosti Volvolta hoidettu  :D Kohta siellä on jono VEAlaisia missä palaa vikavalo entistä helpommin ja saa taas laskuttaa siitäkin  :nohnoh
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa mulugren

• Turbo
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
« Vastaus #170 : 04.02.2020, 23:25:05 »
Minä olen ihmetellyt sitä jäähdytysnesteen kierron muuttamista. Siis että käännetään kiertämään EGR:ssä päinvastaiseen suuntaan kuin alunperin suunniteltu. Wtf :o Onkohan tuossa joku väärinkäsitys vai muutetaanko oikeasti noin?
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa kkrinne

• De Luxe
  • *
  • V60 D4 2019
    • Maalaisen elämää
« Vastaus #171 : 05.02.2020, 05:40:37 »
Ensimmäinen VEA päivityksen jälkeen tuli uudelleen ohjelmointiin. Voi hyvänen aika kuka on mahtanut senkin softan ”korjata”.

Missä tilassa aikaisemmin softatut tuli uudestaan ohjelmoitavaksi? Ts. olivatko tehtaan päivityksen jälkeen valmiiksi tiltissä/vikavalot palaen vai ihan perustoimintakunnossa?
Jokainen esine pystyy liikkumaan sen verran, että se on sinun tielläsi.

Paikalla Ribbe

• Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
« Vastaus #172 : 05.02.2020, 07:44:08 »
Ensimmäinen VEA päivityksen jälkeen tuli uudelleen ohjelmointiin. Voi hyvänen aika kuka on mahtanut senkin softan ”korjata”. Ei mitään korjausta oikeastaan mihinkään, ainoastaan lisää vikakoodeja lisätty sekä diagnostiikkaa liittyen ilmamääriin. Eli aivan turha koko päivitys ja oikeastaan se letkumuutoskin.

Hienosti Volvolta hoidettu  :D Kohta siellä on jono VEAlaisia missä palaa vikavalo entistä helpommin ja saa taas laskuttaa siitäkin  :nohnoh
Näetkö sinä oikeasti lähdekoodit että tiedät ettei ole mitään suurempaa tehty?

Edit: vierestä seurannut kun 2 eri Volvoa (vanhempia kylläkin) optimoitiin. Sillä työkalulla muutettiin vain parametrejä. Eikä oikeasti koodia muutettu. Itse ohjelmoinnut työkseni reilu 15v ja voin sanoa että optimointi on samalla tavalla "ohjelmointia" kuin vaikkapa joku html sivun css tietojen muokkaus.
« Viimeksi muokattu: 05.02.2020, 07:46:26 kirjoittanut Ribbe »
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa volvotdi

• Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Tampere - Pori
« Vastaus #173 : 05.02.2020, 08:35:45 »
Missä tilassa aikaisemmin softatut tuli uudestaan ohjelmoitavaksi? Ts. olivatko tehtaan päivityksen jälkeen valmiiksi tiltissä/vikavalot palaen vai ihan perustoimintakunnossa?

Tämä tuli vikavalot päällä kun EGR oli rikki ja sen vuoksi oli jo aiemminkin tehty. Tänään tulee seuraava ja sama juttu + imusarjan läpätkin rikki.

Lisäätehoa.fi

Poissa volvotdi

• Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Tampere - Pori
« Vastaus #174 : 05.02.2020, 08:41:54 »
Näetkö sinä oikeasti lähdekoodit että tiedät ettei ole mitään suurempaa tehty?

Edit: vierestä seurannut kun 2 eri Volvoa (vanhempia kylläkin) optimoitiin. Sillä työkalulla muutettiin vain parametrejä. Eikä oikeasti koodia muutettu. Itse ohjelmoinnut työkseni reilu 15v ja voin sanoa että optimointi on samalla tavalla "ohjelmointia" kuin vaikkapa joku html sivun css tietojen muokkaus.

Olihan minulla entinen ja nykyinen softa ja niiden eroja on helppo katsoa. Parametreja muutetaan kun voimaa halutaan lisää, mutta tuon VEAn EGR poisto vaatii jo muutakin ja ne ei ole parametreja vaan mennään ”syvemmälle” koodiin. Tämä vaatii jo vähän muutakin kuin parametrien muuttelua ja siksi olenkin Suomessa ja ulkomailtakin ainoa ketä sen pystyy toimivasti tekemään. Ei tuo helpolla silti syntynyt, kyllä koko päivän sai tuijottaa koodia, seuraava menee jo nopeammin.

Lisäätehoa.fi

Paikalla Ribbe

• Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
« Vastaus #175 : 05.02.2020, 11:03:14 »
Olihan minulla entinen ja nykyinen softa ja niiden eroja on helppo katsoa. Parametreja muutetaan kun voimaa halutaan lisää, mutta tuon VEAn EGR poisto vaatii jo muutakin ja ne ei ole parametreja vaan mennään ”syvemmälle” koodiin. Tämä vaatii jo vähän muutakin kuin parametrien muuttelua ja siksi olenkin Suomessa ja ulkomailtakin ainoa ketä sen pystyy toimivasti tekemään. Ei tuo helpolla silti syntynyt, kyllä koko päivän sai tuijottaa koodia, seuraava menee jo nopeammin.
Ei kai binaareja katsomalla näe mitä koodi muutoksia on tullut. Siellä voinut muuttua muutakin kuin parametrit. Kun sanot että katsot koodia niin katsot sitä C/C++ koodia mikä on käännetty Volvon toimesta binaariksi? Vai tässä tapauksessa koodi == parametrit

Edit: enkä nyt tarkoita morkata ammattitaitoa, lähinnä termeistä millä puhutaan.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa volvotdi

• Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Tampere - Pori
« Vastaus #176 : 05.02.2020, 12:57:03 »
Ei kai binaareja katsomalla näe mitä koodi muutoksia on tullut. Siellä voinut muuttua muutakin kuin parametrit. Kun sanot että katsot koodia niin katsot sitä C/C++ koodia mikä on käännetty Volvon toimesta binaariksi? Vai tässä tapauksessa koodi == parametrit

Edit: enkä nyt tarkoita morkata ammattitaitoa, lähinnä termeistä millä puhutaan.

Binaariksi tallennetun tiedoston voi avata vaikka internet selaimella tai mitä nyt haluaa käyttää. Binaaritiedostoja voi keskenään verrata erilaisilla ohjelmilla eli kysymykseesi kyllä, käytännössä binaaritiedoston sisältöä muutettuna vaikka hex, dec, bin pystyy erot ja tarkoitukset käsittämään. Näitä kun vertaa niin näkee aivan kaiken, muutakin kuin parametrit. Parametreja ei ole tuolla konstin järkeä muokata kun on kovin työläs tapa, mutta kun kyse ei ole parametreista. C/C++ olen joskus käyttänyt, mutta ei ole minun juttu eikä se tässä toimisikaan.

Lisäätehoa.fi

Paikalla hessu80

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
« Vastaus #177 : 05.02.2020, 13:30:48 »

Luultavasti softaa puukotetaan siten, että moottorin vikavalo syttyy pienemmällä DPF:n vastapaineella ja limp-modeen mennään jatkossa herkemmin heti kun EGR kiukuttelee.
Vaikka en asiasta varsinaisesti mitään tiedä, melko hyvän arvauksen tein korjaustoimista heti takaisinkutsukirjeen saatuani.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa kkrinne

• De Luxe
  • *
  • V60 D4 2019
    • Maalaisen elämää
« Vastaus #178 : 05.02.2020, 13:52:38 »

Näinkö on, että kukaan muu VEA-koneiden softaaja ei saa EGR:ää (+mahd. DPF) tässä maassa luotettavasti disabloitua tai muuten ohitettua? Tuli vaan mieleen, kun olen käyttänyt yhdellä pajalla, jossa ainakin minulle sanottiin, että ohitus on tehty. Vaan mistäs minä sen muuten oikeasti tiedän..? Ja että miten se on tehty.
Jokainen esine pystyy liikkumaan sen verran, että se on sinun tielläsi.

Paikalla Ribbe

• Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
« Vastaus #179 : 05.02.2020, 13:53:22 »
Binaariksi tallennetun tiedoston voi avata vaikka internet selaimella tai mitä nyt haluaa käyttää. Binaaritiedostoja voi keskenään verrata erilaisilla ohjelmilla eli kysymykseesi kyllä, käytännössä binaaritiedoston sisältöä muutettuna vaikka hex, dec, bin pystyy erot ja tarkoitukset käsittämään. Näitä kun vertaa niin näkee aivan kaiken, muutakin kuin parametrit. Parametreja ei ole tuolla konstin järkeä muokata kun on kovin työläs tapa, mutta kun kyse ei ole parametreista. C/C++ olen joskus käyttänyt, mutta ei ole minun juttu eikä se tässä toimisikaan.
Eli optimoinnissa ei ole kyse ohjelmoinnista jos ei oikeasti lähdekoodiin kosketa. Binaarin voi avata joo editorilla. Tiedoston päätteellä ei ole merkitystä, riippuu järjestelmästä että mitä se syö. En tiedä minkäkokoisia moottorin ohjainyksikön ohjelmat on mutta esim. Volvo on Call moduulin oli noin 20 megaa. Sen kun avaa notepadilla niin saa olla aika hyvä että siitä näkee miten softa toimii. Siellä voi näkyä selkotekstinä jotain tekstiä jos esim. käyttöliittymällä näytetään. Tai lipsahtanut debuggaus tietoa viralliseen versioon. En ole säätötyökaluja käyttänyt, mutta arvelen että ne toimii periaatteella: softa päättelee että missä kohtaa binaarissa on moottorin ohjausparametrit ja osaa ne tulkata sieltä.

Edit: mutta nyt mennään jo niin paljon ohitse aiheesta :)
« Viimeksi muokattu: 05.02.2020, 13:57:32 kirjoittanut Ribbe »
Member of team R-sport

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron