Kulkukoira  Proturbo

Takaisinkutsu

• 501 Vastauksia
  • 139968 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Volvoni on turvani

• Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Vs: Takaisinkutsu
« Vastaus #255 : 03.04.2020, 23:35:02 »
Mulla alkoi jäähdytin oireilla takaisinkutsun jälkeen, mutta lopputulos oli sama  ;)
Millä tavalla alkoi jäähdytin oireilla?
Mulla on nyt mielenkiintoinen juttu. Maaliskuun alussa kävi EGR-takaisinkutsu hommassa. Viikon päästä alkoi kerätä jäähdyttimeen painetta. Lämmöt normaalit koko ajan. Käytetty nyt jo 3 kertaa Volvolla. Kerran otettu jäähdytinnesteet pois ja laitettu uudestaan alipaineella, kun epäiltiin, että on jäänyt ilmaa. Tuon jälkeen toimi viikon normaalisti. Sitten vaihdettu jäähdyttäjän korkki. Tänään vaihdettu termostaatti, koska Volvolla olivat sitä mieltä, että termostaatti jumissa. Termarin vaihdon jälkeen soittivat, että tekee edelleen painetta. Seuraavana olisi kuulema kannen avaus.:( Volvon mielestä on liian paljon ajettu (280tkm), että voisivat ottaa mitään vastuuta. Ja oireet siis alkoivat tuon EGR-remontin jälkeen. Siihen asti auto pelannut moitteetta.

Poissa Teinipajero

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Kasipätkä
« Vastaus #256 : 04.04.2020, 00:33:41 »
Mulla on nyt mielenkiintoinen juttu. Maaliskuun alussa kävi EGR-takaisinkutsu hommassa. Viikon päästä alkoi kerätä jäähdyttimeen painetta. Lämmöt normaalit koko ajan. Käytetty nyt jo 3 kertaa Volvolla. Kerran otettu jäähdytinnesteet pois ja laitettu uudestaan alipaineella, kun epäiltiin, että on jäänyt ilmaa. Tuon jälkeen toimi viikon normaalisti. Sitten vaihdettu jäähdyttäjän korkki. Tänään vaihdettu termostaatti, koska Volvolla olivat sitä mieltä, että termostaatti jumissa. Termarin vaihdon jälkeen soittivat, että tekee edelleen painetta. Seuraavana olisi kuulema kannen avaus.:( Volvon mielestä on liian paljon ajettu (280tkm), että voisivat ottaa mitään vastuuta. Ja oireet siis alkoivat tuon EGR-remontin jälkeen. Siihen asti auto pelannut moitteetta.
Tarkoitin tossa kohtaa EGR-jäähdytintä. Se sytytti check-valon, kun alkoi olemaan tukossa.
Volvo V70 D4 Aut. vm. 2014

Poissa paavomp

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #257 : 04.04.2020, 07:09:47 »

Laitahan sitten viestiä kun selviää mikä sieltä löytyy. Mulla on tehnyt painetta viimeiset 30tkm, mutta en ole toistaiseksi tehnyt mitään asian eteen. Volvo ei osannut antaa mitään muuta toimenpide-ehdotusta kun kanneen irrotus. Olen ajellut iloisesti siten, että käytän paisarin korkkia auki 1-2kertaa viikossa, kun paine syntyy sen verran hitaasti, ettei ammu heti yli.

E: EGR jäähdyttimen vuoto ehkä teoriassa voisi tehdä painetta? Luulisi tosin että hävittäisi nestettä.
« Viimeksi muokattu: 04.04.2020, 07:14:24 kirjoittanut paavomp »

Poissa janne81

• Turbo
« Vastaus #258 : 04.04.2020, 08:04:48 »
Egr-jäähdytin voi tehdä painetta, tutulla tekivät transittiin suotta kansiremontin kun vika olikin egr-jäähdyttimessä.

Poissa Teinipajero

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Kasipätkä
« Vastaus #259 : 04.04.2020, 09:13:08 »
Oma asiantuntemus ei riitä, mulle vaan sanottiin, että takaisinkutsuhuollon jälkeen neste virtaa egr-jäähdyttimen läpi isommalla paineella ja sen takia se haisteli jäähdyttimeen kertyneen skeidan muutoksen jälkeen paremmin/nopeammin. Ehdin ajaa ennen korjausta muutaman viikon. Mitään oireita vikavalon lisäksi en huomannut.

311

• Vieras
« Vastaus #260 : 04.04.2020, 13:50:00 »
Joo, tuohon lämmönvaihtimeen...
Ymmärsin jotenkin, että ainakin nesteen kiertosuunta muutettiin jollain letkutuunauksilla päinvastaiseksi..
Minun tapauksessahan siinä takaisinkutsun operoinnin yhteydessä havaittiin vielä joku pieni nestevuoto, eikä mitään ongelmia sen jälkeen.
Lämmönvaihdin vaihdettiin myöhemmin takuuna uuteen (kiitos Volvoväelle siitä) eikä ole ollut mitään ongelmia senkään jälkeen (ainakaan vielä..).
Missä & mikä mennyt pieleen ?  ::)
« Viimeksi muokattu: 05.04.2020, 00:52:04 kirjoittanut 311 »

• Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #261 : 04.04.2020, 15:14:11 »
Laitahan sitten viestiä kun selviää mikä sieltä löytyy. Mulla on tehnyt painetta viimeiset 30tkm, mutta en ole toistaiseksi tehnyt mitään asian eteen. Volvo ei osannut antaa mitään muuta toimenpide-ehdotusta kun kanneen irrotus. Olen ajellut iloisesti siten, että käytän paisarin korkkia auki 1-2kertaa viikossa, kun paine syntyy sen verran hitaasti, ettei ammu heti yli.

E: EGR jäähdyttimen vuoto ehkä teoriassa voisi tehdä painetta? Luulisi tosin että hävittäisi nestettä.

Selvitellään tätä nyt. Volvolta tosiaan sanottiin, että kansi pitäisi käyttää auki, jotta päästään näkemään, onko siellä jotain vauriota. Kuinka paljon sulla tekee sitä painetta. Mulla parinkymmenen kilometrin ajon jälkeen syttyy 'moottorin jäähdytysnesteen pinta alhainen, pysähdy turvallisesti' kun pysähtyy, käskee sammuttamaan moottorin. Kun korkin käyttää löysällä, paineet tulee luonnollisesti ulos ja pinta nousee taas normaaliin. Eli ei hävitä nestettä. Siksi epäilen, että ei olisi kuitenkaan kansivika, vaan voisiko egr:n kautta mennä ilmaa järjestelmään???

Poissa gubbe

• Grand Luxe
  • **
« Vastaus #262 : 04.04.2020, 16:05:54 »
Tuntuu aika hassulta jos EGR-jäähdytintä ei testata ennen kannen avaamista. On kyllä joku tapaus missä Volvon kansi nostettu pois juurikin paineen nousun takia paisuntasäiliössä ja sitten todettu, että ei mitään vikaa kannessa, tiivisteessä eikä lohkossa, vaan vika olikin EGR-jäähdyttimessä.

Tietenkään turhasta kannen pois käytöstä ja tarkistamisesta ei ole veloitettu, eikä pidäkkään, ainostaan EGR-jäähdyttimen vaihdosta.

Se mikä on mielenkiintoista, kun se tapahtuu EGR päivityksen ja letkujen paikan vaihdon jälkeen. On spekuloitu, onko EGR-jäähdytin ollut jo jotenkin heikko ja sitten hajonnut/alkanut vuotamaan kun tullut muutoksia.
« Viimeksi muokattu: 04.04.2020, 16:44:31 kirjoittanut gubbe »

Poissa paavomp

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #263 : 04.04.2020, 16:16:08 »
Selvitellään tätä nyt. Volvolta tosiaan sanottiin, että kansi pitäisi käyttää auki, jotta päästään näkemään, onko siellä jotain vauriota. Kuinka paljon sulla tekee sitä painetta. Mulla parinkymmenen kilometrin ajon jälkeen syttyy 'moottorin jäähdytysnesteen pinta alhainen, pysähdy turvallisesti' kun pysähtyy, käskee sammuttamaan moottorin. Kun korkin käyttää löysällä, paineet tulee luonnollisesti ulos ja pinta nousee taas normaaliin. Eli ei hävitä nestettä. Siksi epäilen, että ei olisi kuitenkaan kansivika, vaan voisiko egr:n kautta mennä ilmaa järjestelmään???

Minulla päivittäinen ajosuorite on noin 2 x 60km, ja pääsen autolla ehkä 3 päivää ennen kuin alkaa pyytämään nestettä. Tuntuu että nykyään painetta tulee enemmän kuin ennen. Aiemmin pääsi hyvinkin viikon ajot, ja itse asiassa viime kesänä mentiin jopa pari kuukautta ilman korkin avaamista.. Epäilenkin, että paineen syntyminen saattaa olla sidoksissa osittain myös moottorin ja ulkoilman lämpötilaan, mutta tuleva kesä näyttänee..

Tässä yksi video aiheesta: https://www.youtube.com/watch?v=mjbNIUfaiuA&feature=youtu.be

Tuossa toki on ajettu vielä monta päivää ekan herjan jälkeen.. testailin vaan, missä vaiheessa säiliö tyhjenee kokonaan..

Ruotsin foorumeilta löytyi pari tapausta samoilla oireilla, joissa oli halkeama sylinteriputkessa. Se on hillinnyt minun hinkua antaa Volvon purkaa kone, mutta joskushan se olisi tehtävä. Mittarissa 240tkm, takaisinkutsu vielä tekemättä.

• Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #264 : 04.04.2020, 20:10:24 »
Tekee mulla juuri samalla lailla kuin tuossa videossa. Eli pikkuhiljaa kun avaa korkkia, pinta nousee normaaliin. Tuon jälkeen jonkin aikaa puhaltaa lämppäristä kylmää, eli sinne tekee ilmaa, mutta kohta tasoittuu  ja nesteen pinta jälleen normaalissa.

Poissa volvo2020

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #265 : 04.04.2020, 23:26:13 »

Eikös tämä oo nyt jo aika selkee, että päivityksen jälkeen egr cooler rikki ja sen vuoksi tekee tuon homman. Nyt vaan pysyt kovana ja tiskille ja vaadit volvon piikkiin asian laittamista kuntoon. Jos asia ei etene niin sitten kuluttajansuojaan/lakimieheen yhteys.

Jos ei näillä eväillä homma toimi niin sitten kirjallinen lupaus siitä, että jos kansi avataan turhaan niin kaikki kulut siniselle ja kaupan päälle maksutta egr coolerin vaihto.

On se p*rkele kun jokainen valmistaja yrittää maksattaa valmistusvirheensä kuluttajalla....

Poissa gubbe

• Grand Luxe
  • **
« Vastaus #266 : 05.04.2020, 10:06:13 »
Luen itsekin paljon jagrullar forumia, kuten jotkut muutkin tämän forumin jäsenet. Noin vuoden takainen tapaus ennen EGR päivitystä, jossa jäähdytysnestettä hävisi ja tuli painetta paisuntasäiliöön. Vuotoa ei ollut ulospäin.

"Lainaus jagrullar forumilta
Nestettä lisättävä välillä .
Painetta paisuntasäiliössä.
Sisälle kuuluu jostain veden  pulputusta
Ensin Webaston tarkistus ei vikaa, paisuntasäiliönkorkin vaihto, ei apua, kannentiivisteen vaihto, vuoto jatkuu, ja viimeisimpänä moottorin vaihto.  Vuoto jatkui, mitäs nyt? Juu, EGR-jäähdyttimen vaihto ja sen jälkeen ajettu 250-300km ja ongelma näytti olevan kommentoijan mukaan poissa. Kyseisen omistajan kommentointi päättyy tähän, eli ei enempää kommentoinut."

Kyseessä V40 D3 2017 ajettu 90 000km

Moottoreissa on ollut kautta aikain vikoja ja tulee olemaan, joten tämäkään ei tarkoita, että kaikissa olisi tämä tai joku muu vika, vaan vika voi olla näköjään hankala paikallistaa tai vian oireet ei anna/ole antanut aihetta epäillä esim. EGR:ää.
« Viimeksi muokattu: 05.04.2020, 10:17:11 kirjoittanut gubbe »

Poissa volvo2020

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #267 : 05.04.2020, 22:48:04 »
Nuo EGR coolerit on muissakin merkeissä alttiita jäähdytysnestevuodolle. Itsellä meni 2010 vuoden skoda octavia RS:ästä. Ja varaosahinnat marmorilla on hunajaa. Mitä lie maksaa sinisellä tuon mallin egr cooler?

Aika hurjaa tuossa Volvoni on turvani käyttäjän tapauksessa, että ei edes ole mietitty seuraavaksi egr coolerin vuotoa vaan pitäisi alkaa kannentiivistettä vaihtamaan vaikka selkeästi on tyyppivika olemassa.

Itse yrittäisin saada kuluttajansuojasta / lakiemieheltä apua tapaukseen, koska päivityksen jälkeen näitä on mennyt useammaltakin. Ongelmaksi tietenkin tulee nuo kilometrit 280tkm, mutta kuitenkin valmistusviasta johtuva vaiva jolloin maahantuojan pitäisi tulla vastaan.

Jos ei näillä eväillä niin tulisi varmaankin halvemmaksi vaihdattaa egr cooleri asiantuntevalla pikkupajalla ja jättää marmorin tiskit käyttämättä jatkossa.

Poissa mulugren

• Turbo
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
« Vastaus #268 : 05.04.2020, 23:16:08 »
Tähän väliin sellainen kommentti, että jos missä tahansa vanhassa järjestelmässä muutetaan nestekierto päinvastaiseksi(!) niin eikö tuntuisi että olisi tarvetta puhdistukselle? Siis ennenkuin rojut lyödään kasaan. Kenno ei liene hirvittävän kallis notta uusiminenkaan ei liene liioittelua.
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Teinipajero

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Kasipätkä
« Vastaus #269 : 05.04.2020, 23:24:34 »
Eikös tuo egr-venttiili ja jäähdytin ole 500-600e luokkaa per kappale sinisellä.

Edit: Ja kulut 50/50 on yleisellä tasolla ollut kuluttajariitalautakunnan ja autoalan yhteisnäkemys kuluista erimielisyyksissä. Tai tarkemmin 40-60% myyjäliikkeen vastuulla. Jos en väärin ole ymmärtänyt, niin maahantuojan vastuuta ei ole takuun jälkeen enää vaan myyjäliikkellä ensisijaisesti. Toki neuvottelemaan kannattaa pyrkiä.
« Viimeksi muokattu: 05.04.2020, 23:33:59 kirjoittanut Teinipajero »

Carcom Oy  Elekma