Viides vuosi kun olen lähdössä henkilöautolla Norjaan. Viime syksynä ostin oman TDi:n, edullisesti… Jos ostaa hyvän ja halvan tarvitsee kaksi autopaikkaa ja tämä yksilö kuuluu siis juurikin tuohon jälkimmäiseen luokkaan. Parin viime viikon illat onkin mennyt tällaisen väliprojektin kanssa, mutta ei tarviste enää(?) lainata vanhemmilta autoa.

Hyvinä puolina mainittakoon, että kyseessä on 2+3 pakettiauto ja edellinen omistaja oli uusinut tuulilasin, LL-kennon ja jäähdyttäjän. Sisusta on myös hämmästyttävän siisti, mutta ulkonäöstä kyllä huomaa, että kyseessä on 650 tkm ajettu Suomi-auto. Alustavassa tutkailussa korjauslistalle tuli seuraavat viat:
- Hammastanko väljä
- Alapallo väljä
- Toinen koiranluu väljä
- Raidepää tosi väljä
- ABS-valo palaa
- Polttimoita useampia
Sisusta lienee jossain vaiheessa vaihdettu parempaan tai tosi hyvin pidetty?
Takapenkit on aikas tyylikkäästi verhoiltu
Istuinosan alle mahtuu rompettaNo, vikojahan löytyi sitten pari lisää… Vaikka aika hyvin omalta tontilta osia löytyi, niin uusiakin piti ostaa, niin, että auton arvo suunnilleen nelinkertaistui. Tosin se jo tuplaantui siinä vaiheessa, kun ostin jakopääsarjan. Loppujen lopuksi tuli melkoinen lista korjauksia. Tästä voikin hypätä seuraavaan kuvaan, jos remontti ei innosta.
Kun keulan nosti ilmaan, huomasin että etuylälautaset saa uusata molemmat revenneiden kumien vuoksi. Myös toinen kääntölaakeri jumitti ja toinenkin alapallo osoittautui väljäksi. Kun keula oli kasassa, oli aika tarkastaa jarrut. Toinen etu satula jumitti, joten sinne vaihtui mäntä ja tiivisteet. Taakse meni palat, kengät ja vaijerit uusiksi. Jarrunesteet vaihtui luonnollisesti, jotta vuoristossa ei tule yllätyksiä. ABS-valo ei korjaantunut boxin tinailulla, vaan OT-anturi piti vaihtaa myös. Rekisterikilven valoja ei saanut toimimaan, muuta kuin poraamalla pohjiin reiät ja istuttamalla niihin uudet kannat varaosalaatikosta. Ei ollut ihan samanlaisia kantoja, joten nyt on Ba9-kannat. Nämä siis ”pakollisia” korjauksia ennen katsastusta. Varmuuden vuoksi kurkkasin vielä laturin ja startin sisään, mikä olikin ihan hyvä juttu. Kumpikin olisi ollut tienpäällä hankalia vaihtaa, kun oli vähän ongelmia kuusiokantojen kanssa… Lopullinen merkintä huoltovihkoon oli seuraava:
- Hammastanko vaihdettu nivelineen
- Etualatukivarret uusittu
- Etuyläjousilautaset vaihdettu
- V-kääntölaakeri vaihdettu
- V-koiranluu vaihdettu
- OE-jarrusatulan mäntä, tiiviste ja suojakumi vaihdettu (jumissa suojakumi rikki)
- Käsijarrukengät ja vaijerit uusittu (kitkapinnat irti)
- Takajarrupalat uusittu
- Jarrunesteet uusittu
- Öljyt ja suodatin
- RI-suodatin
- PA-suodatin
- Ilmansuodatin
- Jakohihna ja rullat
- Syöttöpumpun hihna ja rullat (ajettu 85 tkm, hampaat puoliksi irti)
- Nokka-akselin stefat (vuoti)
- Venakopan tiiviste
- Vesipumppu
- Apulaitehihnan kiristin (onneksi ei hihna vielä karannut, vaikka oli vinossa)
- Apulaitehihna
- KA-hihnapyörä (oli jo lähes irti kumista)
- Laturi vaihdettu (liukurengas melkein puhki, hyvä että tuli katsottua)
- Startti vaihdettu (hiilet 1/3 jäljellä ja puslat tosi väljät)
- Pyyhkijänsulat uusittu
- Kourallinen polttimoita
- VE-oven saranat
- Pissapojansäiliö (halki)
- Vilkunviiksi (cruise ei toiminut)
Pikairrotettava pöytäKun auto oli viimein katsastettu, tuli lisäiltyä vähän varusteita. Keskikonsoliin USB-pistokkeita ja peräkonttiin 12V pistorasia. Sekä pöytä, jotta ei tarvitse maassa kokkailla. 240:n lukko kävi tuohon peräkontin vastakappaleeseen, 340:n nokkapellin tuesta sai oivan tuen ja 544:n ikkunan nupista irrotuskahvan. Tässä kohtaa on Volvossa pieni "suunnitteluvirhe". Pari kertaa on tullut vesisateella syötyä tuossa luukun alla puskurilla istuen. Jos vettä sataa reilummin saattaa käydä niin, että luukkua suljettaessa rekisterikilven syvennykseen kertyvä vesi loiskahtaa suoraan kenkiin...
Takaikkunan muutin jatkuvatoimiseksi, jotta saa auki ja kiinni ilman virtojen päälle panemista. Samalla myös hyttysverkko, että voi pitää yölläkin auki.
Haaveena oli tehdä sitikkamainen kattokorotus, mutta noita vikoja korjaillessa aika loppui tälle kesää kesken. Loppujen lopuksi aika järjetön projekti jälkikäteen mietittynä. Olisi ollut helpompi hankkia vähän parempi yksilö, mutta toisaalta tällaiset pakut aika harvassa.
Tätä maisemaa odotellessa. Kuva pari vuotta sitten otettu. Jos ylläpitoa ei haittaa niin voisin vaikka kirjotella reissusta enemmänkin. Suunnitelmana viettää pari seuraavaa viikkoa tässä ja kierrellä Luoteis- / Pohjois-Norjaa ja vähän Suomen ja Ruotsin lapissa.