Noniin, menihän tässä taas peräti viikko (1400km) siitä edellisesä viasta, kun se polttoainemittari sekoili. Noh, tänään päätti käynnistyksen jälkeen välittömästi pamauttaa "ajonvakautus vaatii huollon" -ilmoituksen.

Lukasin vikakoodit ja ohjauspyörän asentotunnistin siellä ilmoitti olemassaolostaan (SAS-000E). Yritin sitten nollata vikakoodin aikani kuluksi, mutta se pamahti samantien takaisin. Auto oli tässä vaiheessa vielä käynnissä. Seuraavan käynnistyksen yhteydessä pamahti sitten ajotietokoneeseen "ajonvakautus tilapäisesti pois", mutta kun ajamaan lähti, niin ilmoitus hävisi ja vikakoodi myös.

Kävin sitten pyörittelemässä rattia kentällä huolella laidasta laitaan, enkä saanut vikaa toistumaan. 400km ajoin vielä illan/yön aikana muutaman startin kera eikä mitään vikaa.
Liekö ollut vain...
- tilapäinen mielenhäiriö, joka korjaantui uudelleenkäynnistyksellä
- mahdollisesti käynnistyksen yhteydessä alhaalla käyneen akun jännitteen aiheuttama vika. Tähän en usko, koska akku on isoin AGM mitä konttiin mahtui ja se on täydessä varauksessa jatkuvan matka-ajon sekä akkulaturin jäjiltä.
- voiko auton elektroniikkaa sekoittaa auton korkea sisälämpötila, kun aurinko tuota pihalla grillaa...
- tai sitten se todennäköisin vaihtoehto: Asentotunnistin on tulossa tiensä päähän, tiedossa on, että näitäKIN näistä menee.
Seuraillaan tilannetta...

Tuohon viikon takaiseen polttoainemittarisekoiluun vielä: Varsinainen mittariston juotosvika on poissuljettu vaihtoehto ilmeisesti. Kaverilta petti saman ikäisestä Volvosta mittariston juotokset, alkuoireet oli juurikin polttoainemittarin kuoleminen ennen mittariston täydellistä sekoamista. Erona vain se, että kaverillani ajotietokone näytti silti oikean lukeman "XXX kilometriä tankkaamatta" kohdassa. Omalla kohdallani ajotietokone sanoi "--- kilometriä tankkaamatta", eli se kuvitteli myöskin tankin olevan tyhjä. Mitään vikakoodeja tämä episodi ei jättänyt mihinkään. Jos tähän joku tahtoo heittää arvauksiaan, niin siitä vain. Oma paras arvaukseni on se, että REM-yksikkö oli tilapäisesti tiltissä, eikös se sen polttoainemäärän välitä eteenpäin...No, pääasia että vika ei ole palannut.
Kaikkeni teen, että auto olisi kunnossa, mutta kokoajan jotain pientä ilmenee.
