Iltaa!
Otan riskin ja liitän tähän samaan topicciin omat ongelmat kyseisen kaasarin osalta. Elikkäs autona -88 2.3 740, koneen malli B230K. Ensimmäinen ongelma: Kylmäkäynnistys: Ensin polkaisen kaasua kerran ja starttaan, auto käynnistyy todella hyvin mutta n.minuutin jälkeen tuntuu siltä että joku pytty jäis pois pelistä eli alkais ikäänkuin "röpöttämään"... olisiko mahdollista että sais jostakin syystä liikaa bensaa? Joskus olen lähtenyt ajelemaan tuon "röpötyksen" ollessa "aktiivisena" ja matkanteosta ei oikein tahdo tulla mitään. Muutaman (jopa) kilometrin jälkeen ongelma häviää kun veitsellä leikaten ja auto rupeaa pelaamaan normaalisti. Nyt sitten olen testannut kylmäkäynnistyksen jälkeen että olen ruvennut kaasuttelemaan vähän enemmän (ryntäyttelemään) ja tuntuis että silloin tuo "röpötys" jäisi pois...
Vaikuttaa sille, että automaattiryyppy jää makaamaan päälle, sen pitäisi pikkuhiljaa moottorin lämmetessä mennä pois päältä, eli diagnoosisi liiasta polttoaineesta on oikea. Ryypyn laukaisee pois päältä nimenomaan kaasupolkimen painallus, mutta kun se toimii oikein, niin kone ei ehdi alkaa röpöttämään. Veikkaan, että ryyppyä käyttävä akseli on likainen tai ryytynyt, tai sen palautusjousi ei toimi oikein. Ko. akseli on hankalasti nähtävissä, mutta sen pää näkyy kaasuttimen tulipellin puoleisen alipainekellon alla, siinä on messinkinen levy, jossa pienet portaat joita päin ryypyn läpän alemman akselin säätöruuvi painaa (Olipas helposti ilmaistu) Mutta tässä viestiketjussa olevissa kuvissa osaa ei näe.
Toinen ongelma: Ajetaan ihan "normaalia" maantienopeutta, suht tasa kaasulla. Yht äkkiä tuntuu ihan sata selvä "puutuminen" eli tunne on ihan sama kun joku vetäis yhden pytyn pelistä pois. Hommaan en ole löytänyt muuta parannuskeinoa kun käyttää hieman kaasua ylhäällä ja painaa hetken päästä uudelleen.
Ja nyt sittten pitää heti kärkeen sanoa että en ole omistanut kyseisen auton kun reilu 2kk joten kaikki niksit esim.tuon kylmäkäynnistyksen osalta ei ole vielä hallussa. Onhan myös tieten mahdollista että tuo puutuminen vois olla joku sähköpuolen ongelma mutta sieltä en ole vielä lähtenyt vikaa etsimään kun esim. tulpat ja tulpanjohdot on vaihdettu vajaa vuosi sitten eikä niillä ole montaa tuhatta ajettu.
Mutta nyt sitten jään mielenkiinnolla seuraamaan osaisko kukaan kertoa mikä mättää..? Niin ja tuo kaasari on vaihdettu jossakin vaiheessa ihan uuteen volvolla josta tais olla mainintaa joissakin huoltolippusissa, maksanut siihen aikaan karvan alle 7000mk..
Tähän en osaa heittä kuin vinkin, että tarkasta että rikastimen läppä on kiinni siinä välitystangossa, jämäkästi, eikä pääse omia aikojaan sulkemaan imukanavaa. Epäilen, että tämä vika johtuu muusta kuin kaasuttimesta.