Race.fi  Puotilan autokorjaamo

740-87 pierburgin kaasarilla ei käynnisty. Nyt käynnisty, mutta tukehtuu...

  • 63 Vastauksia
  • 23909 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa MK-73

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 777
  • www.vrcf.fi
Iltaa!

Otan riskin ja liitän tähän samaan topicciin omat ongelmat kyseisen kaasarin osalta. Elikkäs autona -88 2.3 740, koneen malli B230K. Ensimmäinen ongelma: Kylmäkäynnistys: Ensin polkaisen kaasua kerran ja starttaan, auto käynnistyy todella hyvin mutta n.minuutin jälkeen tuntuu siltä että joku pytty jäis pois pelistä eli alkais ikäänkuin "röpöttämään"... olisiko mahdollista että sais jostakin syystä liikaa bensaa? Joskus olen lähtenyt ajelemaan tuon "röpötyksen" ollessa "aktiivisena" ja matkanteosta ei oikein tahdo tulla mitään. Muutaman (jopa) kilometrin jälkeen ongelma häviää kun veitsellä leikaten ja auto rupeaa pelaamaan normaalisti. Nyt sitten olen testannut kylmäkäynnistyksen jälkeen että olen ruvennut kaasuttelemaan vähän enemmän (ryntäyttelemään) ja tuntuis että silloin tuo "röpötys" jäisi pois...
 
Toinen ongelma: Ajetaan ihan "normaalia" maantienopeutta, suht tasa kaasulla. Yht äkkiä tuntuu ihan sata selvä "puutuminen" eli tunne on ihan sama kun joku vetäis yhden pytyn pelistä pois. Hommaan en ole löytänyt muuta parannuskeinoa kun käyttää hieman kaasua ylhäällä ja painaa hetken päästä uudelleen.

Ja nyt sittten pitää heti kärkeen sanoa että en ole omistanut kyseisen auton kun reilu 2kk joten kaikki niksit esim.tuon kylmäkäynnistyksen osalta ei ole vielä hallussa. Onhan myös tieten mahdollista että tuo puutuminen vois olla joku sähköpuolen ongelma mutta sieltä en ole vielä lähtenyt vikaa etsimään kun esim. tulpat ja tulpanjohdot on vaihdettu vajaa vuosi sitten eikä niillä ole montaa tuhatta ajettu.

Mutta nyt sitten jään mielenkiinnolla seuraamaan osaisko kukaan kertoa mikä mättää..? Niin ja tuo kaasari on vaihdettu jossakin vaiheessa ihan uuteen volvolla josta tais olla mainintaa joissakin huoltolippusissa, maksanut siihen aikaan karvan alle 7000mk..
Pihasta löytyy: 760 B230FT+AW71 -89,  V70R -03 sekä S80 D5 -12

Poissa Matson66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • Amazonilla vuodesta -67 lähtien
Iltaa!

Otan riskin ja liitän tähän samaan topicciin omat ongelmat kyseisen kaasarin osalta. Elikkäs autona -88 2.3 740, koneen malli B230K. Ensimmäinen ongelma: Kylmäkäynnistys: Ensin polkaisen kaasua kerran ja starttaan, auto käynnistyy todella hyvin mutta n.minuutin jälkeen tuntuu siltä että joku pytty jäis pois pelistä eli alkais ikäänkuin "röpöttämään"... olisiko mahdollista että sais jostakin syystä liikaa bensaa? Joskus olen lähtenyt ajelemaan tuon "röpötyksen" ollessa "aktiivisena" ja matkanteosta ei oikein tahdo tulla mitään. Muutaman (jopa) kilometrin jälkeen ongelma häviää kun veitsellä leikaten ja auto rupeaa pelaamaan normaalisti. Nyt sitten olen testannut kylmäkäynnistyksen jälkeen että olen ruvennut kaasuttelemaan vähän enemmän (ryntäyttelemään) ja tuntuis että silloin tuo "röpötys" jäisi pois...
Vaikuttaa sille, että automaattiryyppy jää makaamaan päälle, sen pitäisi pikkuhiljaa moottorin lämmetessä mennä pois päältä, eli diagnoosisi liiasta polttoaineesta on oikea. Ryypyn laukaisee pois päältä nimenomaan kaasupolkimen painallus, mutta kun se toimii oikein, niin kone ei ehdi alkaa röpöttämään. Veikkaan, että ryyppyä käyttävä akseli on likainen tai ryytynyt, tai sen palautusjousi ei toimi oikein. Ko. akseli on hankalasti nähtävissä, mutta sen pää näkyy kaasuttimen tulipellin puoleisen alipainekellon alla, siinä on messinkinen levy, jossa pienet portaat joita päin ryypyn läpän alemman akselin säätöruuvi painaa (Olipas helposti ilmaistu) Mutta tässä viestiketjussa olevissa kuvissa osaa ei näe.


Toinen ongelma: Ajetaan ihan "normaalia" maantienopeutta, suht tasa kaasulla. Yht äkkiä tuntuu ihan sata selvä "puutuminen" eli tunne on ihan sama kun joku vetäis yhden pytyn pelistä pois. Hommaan en ole löytänyt muuta parannuskeinoa kun käyttää hieman kaasua ylhäällä ja painaa hetken päästä uudelleen.

Ja nyt sittten pitää heti kärkeen sanoa että en ole omistanut kyseisen auton kun reilu 2kk joten kaikki niksit esim.tuon kylmäkäynnistyksen osalta ei ole vielä hallussa. Onhan myös tieten mahdollista että tuo puutuminen vois olla joku sähköpuolen ongelma mutta sieltä en ole vielä lähtenyt vikaa etsimään kun esim. tulpat ja tulpanjohdot on vaihdettu vajaa vuosi sitten eikä niillä ole montaa tuhatta ajettu.

Mutta nyt sitten jään mielenkiinnolla seuraamaan osaisko kukaan kertoa mikä mättää..? Niin ja tuo kaasari on vaihdettu jossakin vaiheessa ihan uuteen volvolla josta tais olla mainintaa joissakin huoltolippusissa, maksanut siihen aikaan karvan alle 7000mk..
Tähän en osaa heittä kuin vinkin, että tarkasta että rikastimen läppä on kiinni siinä välitystangossa, jämäkästi, eikä pääse omia aikojaan sulkemaan imukanavaa.  Epäilen, että tämä vika johtuu muusta kuin kaasuttimesta.
« Viimeksi muokattu: 10.11.2011, 22:35:53 kirjoittanut Matson66 »
Nyt kotona: Amazon -66, 740GL -88, 740GLE -91, 745 Tdi -92, 745 GLE-91, .   44 Volvon historia

s73

  • Vieras
tarkista virranjakaja ja muut sytkä osat ihan ensin ettei lyö läpi mistään ja ovat muuten kunnossa. Minkä väriset on tulpat? Selvitä vasta sitten se bensa puoli.

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Läpilyöntejä on vaikea tarkastaa, lähinnä oireista. Helpointa on vaihtaa osat, jos oireilee - virranjakajan kansi, jakopyörrin, sytytysjohdot. Ne ovat käytetyssä autossa lähes pääsääntöisesti huonossa kunnossa. Vanhoja autonkorjausohjeita lukien voi tietysti tuota tulpan väriä arvailla. Minun kokemukseni on että ne ovat lähes valkoisia sekä suihkutus- että kaasutinmottoreilla. Tämä johtuu mm polttoainelaatujen muutoksista. Jos ne ovat mustia, jotain on todella pahasti pielessä ::).

Tässä tapauksessa noita vaihtotöitä oli tehty.
« Viimeksi muokattu: 11.11.2011, 08:54:32 kirjoittanut pikatraktori »

Poissa MK-73

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 777
  • www.vrcf.fi
Läpilyöntejä on vaikea tarkastaa, lähinnä oireista. Helpointa on vaihtaa osat, jos oireilee - virranjakajan kansi, jakopyörrin, sytytysjohdot. Ne ovat käytetyssä autossa lähes pääsääntöisesti huonossa kunnossa. Vanhoja autonkorjausohjeita lukien voi tietysti tuota tulpan väriä arvailla. Minun kokemukseni on että ne ovat lähes valkoisia sekä suihkutus- että kaasutinmottoreilla. Tämä johtuu mm polttoainelaatujen muutoksista. Jos ne ovat mustia, jotain on todella pahasti pielessä ::).

Tässä tapauksessa noita vaihtotöitä oli tehty.

Käytin kaikki tulpat irti ja väri oli kaukana mustasta, sellaisia vaalean ruskeita olivat kaikki, ok? Samalla käytin virranjakajan kannen -ja pyörijän irti. Nastat oli hyvässä kunnossa, pikkuisen karstaa pinnassa, puhdistelin ja samalla puhdistin pyörijän päässä olleen vähäisen karstan pois ei muuta kun vehkeet läjään. Eli vois nyt kumminkin olettaa että tulppien väristä päätellen että ei hirmu rikkaalla pitäis käydä ja sytytyspuoli olisi ok...

Kaasaria sen verran katselin tuossa päivänä muutamana että totesin tuon vivun joka topicin aloittajalla on irti niin mulla se näyttäis olevan kiinni. Mutta saisikko Matson66 kuvaa näytille että millaisesta rakennelmasta on tuossa "ryyppyakselista" kyse...? Sais vähä edes osviittaa siihen että mistä päin rupeais tuota akselia etsimään... Tulipellin puolelta kyllä mutta kuskin vai vänkärin puolelta näkyy "parhaiten"...
Pihasta löytyy: 760 B230FT+AW71 -89,  V70R -03 sekä S80 D5 -12

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Se "ryyppykello" on tosiaan päältäpäin kellon muotoinen ja siihen tulee muistaakseni 8 tai 10 mm sisähalkaijalla oleva letku jossa jäädytysneste virtaa - muistelen että olisi toinekin, poistoletku mutta en ole ihan varma. Kansi on keskeltä M8 kuusisokantamutterilla kiinni ja kannattaa laskea jonkin verran nestettä pois ennen avaamista. Sisällä on yksinkertaista mutta vaikeaa mekaniikkaa, joka digilaitteisiin tottunneelle voi ehkä olla ns hankala asia ::)

Poissa Putkari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
", siinä on messinkinen levy, jossa pienet portaat ...". Ympyröity punaisella, jos tiirailee suurennuslasilla.

 Kaasarin keskiosa on siis kuvassa "katollaan":


« Viimeksi muokattu: 11.11.2011, 20:27:23 kirjoittanut Putkari »

Poissa Putkari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Se "ryyppykello" on tosiaan päältäpäin kellon muotoinen ja siihen tulee muistaakseni 8 tai 10 mm sisähalkaijalla oleva letku jossa jäädytysneste virtaa - muistelen että olisi toinekin, poistoletku mutta en ole ihan varma. Kansi on keskeltä M8 kuusisokantamutterilla kiinni ja kannattaa laskea jonkin verran nestettä pois ennen avaamista. Sisällä on yksinkertaista mutta vaikeaa mekaniikkaa, joka digilaitteisiin tottunneelle voi ehkä olla ns hankala asia ::)

Joo, vedet tulee ja menee (näkyykö noi nuolet...):

« Viimeksi muokattu: 11.11.2011, 20:30:13 kirjoittanut Putkari »

Poissa MK-73

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 777
  • www.vrcf.fi
", siinä on messinkinen levy, jossa pienet portaat ...". Ympyröity punaisella, jos tiirailee suurennuslasilla.

 Kaasarin keskiosa on siis kuvassa "katollaan":

Kaasarin paikallaan ollessa pitää kyllä tuon levyn löysi mutta kuikkia pitää vähän sieltä täältä varsinkin kun ei tiennyt mitä etsiä..

Tuon ryyppykello olikin sitten jo helpompi rasti..  ;)

Mutta kiitokset Putkarille kuvista!
Pihasta löytyy: 760 B230FT+AW71 -89,  V70R -03 sekä S80 D5 -12

Poissa Matson66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • Amazonilla vuodesta -67 lähtien
Jep siinähän se. Akselin pitää liikkua hyvin herkästi, jotta sitä liikuttavat voimat jaksavat sitä liikuttaa. Jos akseli nalkkaa, jää ryyppy makaamaan.
Sen vesikellon voi huoletta irroittaa kaasuttimesta, sieltä ei tule vettä. Kello on kaksiosainen ja vesi kiertää vain päädyssä. Mutta kellon asento suhteessa kaasuttimeen kannattaa merkitä, koska se vaikuttaa siihen miten herkästi sisällä oleva bi-mertallikierukka säätää rikastinta. Akselin päässä on muovinen päätykappale jonka tappi on kierukan päässä olevassa silmukassa. Muovinen tappi saattaa ajan myötä haurastua ja katketa. Tämän toteamiseksi kelloa ei kuitenkaan tarvitse avata, koska akselia kiertämällä voi tuntea kierukan vastuksen. Lienee turha mainita, ettei kannata kovin suurella voimalla pyöritellä...
« Viimeksi muokattu: 11.11.2011, 18:56:36 kirjoittanut Matson66 »
Nyt kotona: Amazon -66, 740GL -88, 740GLE -91, 745 Tdi -92, 745 GLE-91, .   44 Volvon historia

Poissa Putkari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Tässä koko paketti purettuna imusarjasta ylöspäin.

Kuva 1:




Kuva 2:





Kuva 3:



Pitäiskö tossa keskimmäisessä "pakeliitti" tiivisteessä olla toinenkin paperitiiviste? (kuva 2)

Epäilin kakkoskurkun kohon vuotavan, koska oli saumasta kostea vielä parin päivän kuivatuksen jälkeen. Laitoin nyt yöksi upoksiin bensaan. Huomenna näkee. Mikäli vuotaa, niin millä kannattaa paikata? Vai kannattaako? Mistä uusi?
Kaasutin expertiltä saa tilaamalla huoltosarjan, 70 €; tiivisteet, neulat ja jotain, mutta ei sisällä kohoja.









« Viimeksi muokattu: 11.11.2011, 19:44:09 kirjoittanut Putkari »

Poissa MK-73

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 777
  • www.vrcf.fi
Tähän väliin uus kysymys, mihin kuuluu oheisessa kuvassa punaisella nuolella merkitty letku? Huomasin tuossa iltamissa että joku letku on ilman osoitetta... mietin että joko minä sen päivällä irroittelin epähuomiossa kun tuota virrajakajan yhtä ruuvia tältä kantilta ramplasin...

Pihasta löytyy: 760 B230FT+AW71 -89,  V70R -03 sekä S80 D5 -12

Poissa Matson66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • Amazonilla vuodesta -67 lähtien
Pitäiskö tossa keskimmäisessä "pakeliitti" tiivisteessä olla toinenkin paperitiiviste? (kuva 2)
Joo alunperin pakeliitin molemmin puolin on paperitiiviste

Epäilin kakkoskurkun kohon vuotavan, koska oli saumasta kostea vielä parin päivän kuivatuksen jälkeen. Laitoin nyt yöksi upoksiin bensaan. Huomenna näkee. Mikäli vuotaa, niin millä kannattaa paikata? Vai kannattaako? Mistä uusi?
Kaasutin expertiltä saa tilaamalla huoltosarjan, 70 €; tiivisteet, neulat ja jotain, mutta ei sisällä kohoja.
Tietysti paras vaihtoehto olisi saada ehjä varaosa, mutta sen voi "muovihitsata" Jos varaosaa alat hankkimaan niin niitä on sitten kahta eri mallia. Toisessa koho vain työntää neulan kiinni, toisessa versiossa neula on kiinni kohossa olevassa hahlossa ja näin se myöskin pakottaa neulaventtiilin auki. Jos saat varaosana erilaisen kuin alkuperäinen, niin tarvitset myös sen neulan mukaan. Ne kyllä sopivat "pakettina" ristiin. Neulat ovat eri pituiset. Väärän pituinen neula aiheuttaa Bensan pinnan korkeuteen eroa ja näin käynti muuttuu.  Mutta oikea neula omassa kohossaan toimii.
Nyt kotona: Amazon -66, 740GL -88, 740GLE -91, 745 Tdi -92, 745 GLE-91, .   44 Volvon historia

Poissa Matson66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • Amazonilla vuodesta -67 lähtien
Tähän väliin uus kysymys, mihin kuuluu oheisessa kuvassa punaisella nuolella merkitty letku? Huomasin tuossa iltamissa että joku letku on ilman osoitetta... mietin että joko minä sen päivällä irroittelin epähuomiossa kun tuota virrajakajan yhtä ruuvia tältä kantilta ramplasin...

Siitä etummaisesta alipainekellosta. Ei ihan näy kuvassa vasemmalla.
Nyt kotona: Amazon -66, 740GL -88, 740GLE -91, 745 Tdi -92, 745 GLE-91, .   44 Volvon historia

Poissa Putkari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Siitä etummaisesta alipainekellosta. Ei ihan näy kuvassa vasemmalla.

Tässä kuva. Taipuu letku ton punaisen nuolen perässä.


 

Futurez  Kulkukoira