Samppasport  Futurez

740-87 pierburgin kaasarilla ei käynnisty. Nyt käynnisty, mutta tukehtuu...

  • 63 Vastauksia
  • 23917 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa MK-73

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 777
  • www.vrcf.fi
Eli jos tuo letku kuuluu tuohon kurttuputken alta pilkottavaan rasiaan niin mihinhän tuo vaikuttaa? Ei muuten vaan tuo kyseinen kuva on otettu tässä taannoin ja näyttäis jo tuolloinkin olleen jo irti...  :-\



Pihasta löytyy: 760 B230FT+AW71 -89,  V70R -03 sekä S80 D5 -12

Poissa Putkari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Eli jos tuo letku kuuluu tuohon kurttuputken alta pilkottavaan rasiaan niin mihinhän tuo vaikuttaa? Ei muuten vaan tuo kyseinen kuva on otettu tässä taannoin ja näyttäis jo tuolloinkin olleen jo irti...  :-\



Jos oiken ymmärrän, niin sulla on toi letkunpää n:o 1 irti ja roikkuu tuolla jossain. Letkunpää n:o 2 on oikeassa paikassa.






Poissa Putkari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Vs: 740-87 pierburgin kaasarilla ei käynnisty
« Vastaus #47 : 12.11.2011, 10:41:46 »
Mulla on vanhemmassa 740:ssä sama kaasutin ja kaikenlaista sen kanssa on tullut vastaan. Viimeksi vaihdoin ykkös kurkkua ruokkivan linjan uimurin. Oli vuotanut sisälleen bensaa ja kaasari tulvi. Eli bensaa oli niin runsaasti, että se kasteli kaasuttimen yläpinnan joka paljastuu imuputken kopan alta. Oli todella vaikea saada käyntiin, kastelematta tulppia.
Toinen ongelmakohta on automaattiryyppy, se jumittaa silloin tällöin kiinni asentoon(siis ryyppy täysille), ja silloin kone ei ota kierroksia, pitää härnätä/lypsää kaasulla, jotta edes pysyy käynnissä.
Olen pelastanut talteen pari kaasaria varaosiksi ja molemmista on sen etummaisen alipainekellon kalvo rikki, eli sekin ilmeisesti on herkkä kohta.
Kaasarin käyttäytymistä kylmäkäynnistyksessä voi tarkkailla ottamalla se imuputken pois ja kun polkaisee kaasulla rikastimen päälle, niin ulkolämpötilasta riippuen rikastimen läppä jää vaiheittain auki, mitä kylmempää, sen vähämmän se päästää ilmaa läpi. Testiä tehdessä kannattaa hiukan varoa, kun kiihdytyspumppu ruikkaa annoksen bensaa joka kerta imukanavaan, silloin helposti tosiaan kastelee tulpat. Auton ei tarvitse olla käynnissä rikastimen toimintaa testattaessa.
Rikastistimen läpän asentoa ohjaa myös kaksoismetalli "jousi" joka on tulipellin puolella kupin sisällä, kuppissa kiertää moottorin jäähdytysvesi, eli se seuraa moottorin lämpötilaa. Kuppia voi kiertää kaasuttimeen nähden ja sen asennolla on melko suuri merkitys rikastimen toimintaan.
Näiden lisäksi elää omaa elämäänsä siinä rinnalla sen kakkoskurkun ohjaus, joka toimii myös osittain alipaineohjauksella. Jos autoa käyttää pelkästään perheen rauhallsesti ajava puolikas, niin kurkun pääakseli saattaa jumia, kuten kävi meillä kun juuri kortin saanut juniori ajeli koko kesän kesätyömatkojaan. 3 kuukautta ajoa pelkällä pintakaasulla ja alipainekello ei enää jaksanut avata läppää, vasta täysikaasu, mekaaninen yhteys, sai läpän auki ja seurauksena kone meinaa ensin tukehtua ja sitten se ryntää. Öljyhoidolla akselille vika korjautui.

Se "rasia" vaikuttaa siis kakkoskurkun ohjaukseen...

Poissa MK-73

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 777
  • www.vrcf.fi

[quoteJos oiken ymmärrän, niin sulla on toi letkunpää n:o 1 irti ja roikkuu tuolla jossain. Letkunpää n:o 2 on oikeassa paikassa][/quote]



Juuri noin on asia. Ja kyllähän siitä rasiasta paikka tuolle letkulle löytyi. Ajamassa vielä en ole käynyt joten en osaa sanoa että muuttuiko auton käyttäytyminen millään lailla.
Pihasta löytyy: 760 B230FT+AW71 -89,  V70R -03 sekä S80 D5 -12

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Näillä talvikeleillä on vain hyvä ettei kakkoskurkkua käytetä. Sattaa jopa peräpää mennä luistoon  ;D...

Poissa Putkari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
On näemmä imusarjan ja kaasarin väliset tiivisteet kumia sen pakeliitti "tiivisteen" molemmin puolin. Pitäiskö olla paperia vai passaako kumi?

Esim: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Moottorin-osat/Tiivisteet/Kumimatto-60240/

Poissa Matson66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • Amazonilla vuodesta -67 lähtien
Ei materiaalilla ole väliä, etenkään jos se on tehdastekoinen, niin ei ole pelkoa sen liukenemisesta bensan vaikutuksesta. Kuminen  tiivistää paremmin, mutta on kalliimpi.
Nyt kotona: Amazon -66, 740GL -88, 740GLE -91, 745 Tdi -92, 745 GLE-91, .   44 Volvon historia

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Yleensä kannattaa tiivistejäämistä tehdä päätelmä mitä ainetta tiiviste on. Tehtaalla on suuremmat resurssit tutkia asia. Yleensä kaasuttimissa käytetään tiivistepaperista tehtyjä tiivisteitä paksuus 0.5 - 0.7 mm. Vanhaa tekniikkaa, tiivistyy "turpoamalla" kuten vanha vene  ;) ja on helppoa työstää. Erikoisemissa paikoissa voi olla muitakin tiivisteitä. Usein "lämpötiivisteenä" kaasuttimen ja imusarjan välillä käytetään bakeliittia, jonka molemmilla puolilla on usein ohuet paperitiivisteet. Joskus näkee siellä uudemman pään kaasuttimissa esim muovirinkuloita tiivisteinä.

Tuossa esimerkkikuvassa näkyy joskus Biltemassakin myytyä kuumankestotavaraa (tehty pakosarjan tiiviste), joka käy omien kokemusteni mukaan kaasuttimen kiinnityslaipan tiivisteen, eli on samalla lämpöeriste. Kumitiivisteistä pitäisi olla varma tieto kestääkö se etanolia. Sitä on nykyään kaikissa moottoribensiineissä, toisissa vielä vähän enemmän. Alkylaattibensiini sopisi kyllä, mutta hinta ei. Käytetään mm moottori- ja raivaussahoissa. Ja silikonia sinne ei sitten tungeta ;D!

Poissa Putkari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Jaa, niin...mitähän vikoja vois vielä miettiä ennen kasausta? Tähän mennessä todettu:

- kakkoskurkun koho oli yön yli bensapurkissa upoksissa, eikä ole imassu, siis ehjä
- kakkoskurkun alipainekello imastu letkun päästä ja hyvin toimii
- kiihdytyspumppu sylkee bensaa tapista painamalla, vaikka ollu viikon palasina pöydällä
- ala- ja keskiosan välistä puuttuu toinen paperitiiviste
- kiinnityspultit, jotka siis kiristävät kaasarin osat/ tiivisteet nippuun olivat purettaessa ehkä löysällä(?). Aukesivat oudon helposti

Ryyppyä en vielä ole tutkinut, paitsi se välitysvipuhan oli selkeesti irti kummastakin päästä.
« Viimeksi muokattu: 12.11.2011, 17:41:52 kirjoittanut Putkari »

Poissa Putkari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Yleensä kannattaa tiivistejäämistä tehdä päätelmä mitä ainetta tiiviste on. Tehtaalla on suuremmat resurssit tutkia asia. Yleensä kaasuttimissa käytetään tiivistepaperista tehtyjä tiivisteitä paksuus 0.5 - 0.7 mm. Vanhaa tekniikkaa, tiivistyy "turpoamalla" kuten vanha vene  ;) ja on helppoa työstää. Erikoisemissa paikoissa voi olla muitakin tiivisteitä. Usein "lämpötiivisteenä" kaasuttimen ja imusarjan välillä käytetään bakeliittia, jonka molemmilla puolilla on usein ohuet paperitiivisteet. Joskus näkee siellä uudemman pään kaasuttimissa esim muovirinkuloita tiivisteinä.

Tuossa esimerkkikuvassa näkyy joskus Biltemassakin myytyä kuumankestotavaraa (tehty pakosarjan tiiviste), joka käy omien kokemusteni mukaan kaasuttimen kiinnityslaipan tiivisteen, eli on samalla lämpöeriste. Kumitiivisteistä pitäisi olla varma tieto kestääkö se etanolia. Sitä on nykyään kaikissa moottoribensiineissä, toisissa vielä vähän enemmän. Alkylaattibensiini sopisi kyllä, mutta hinta ei. Käytetään mm moottori- ja raivaussahoissa. Ja silikonia sinne ei sitten tungeta ;D!

Kumilta ne vanhat tiivarit vaikuttaa.

Biltema kehuu tuota kumimattoa bensan kestäväksi. Luulisi siis kestävän etanoliakin, kun kaikissa sitä nykyään on.
Täytyy kokeilla tallilla, kun sattuu hyllyssä olemaan tilkka spiritus fortusta. Aitoa apteekin tavaraa = 96 %!

Poissa Putkari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Jaa, niin...mitähän vikoja vois vielä miettiä ennen kasausta? Tähän mennessä todettu:

- kakkoskurkun koho oli yön yli bensapurkissa upoksissa, eikä ole imassu, siis ehjä
- kakkoskurkun alipainekello imastu letkun päästä ja hyvin toimii
- kiihdytyspumppu sylkee bensaa tapista painamalla, vaikka ollu viikon palasina pöydällä
- ala- ja keskiosan välistä puuttuu toinen paperitiiviste
- kiinnityspultit, jotka siis kiristävät kaasarin osat/ tiivisteet nippuun olivat purettaessa ehkä löysällä(?). Aukesivat oudon helposti

Ryyppyä en vielä ole tutkinut, paitsi se välitysvipuhan oli selkeesti irti kummastakin päästä.

Kiitollisena kuulisin, jos jotain tulee mieleen...

Poissa Matson66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • Amazonilla vuodesta -67 lähtien
Hyvä kun olet kuvannut sen kaasuttimen tänne noin perusteellisesti, helpottaa foorumilaisia myöhemminkin vastaavissa ongelmissa.
Kuvien perusteella et ole vielä ainakaan irroittanut sitä toista alipainekelloa siinä Vesikellon vieressä. Mutta oletko jo varmistanut, että siellä on kalvo ehjä. Siihen tulee 3 letkua ja se testataan juuri siitä, joka on epäloogisin vaihto-ehto, eli ei sieltä päädystä, vaan sivulla olevasta alemmasta letku- liittimestä. Ilman ei saa kulkea vapaasti läpi. Jos päätät avata kellon, niin siitä voi avata kierteellä olevan päätylaipan, johon yksi alipaineletku tulee, mutta siinä kannessa on säätö, eli se kierretään ensin kiinni samalla laskien kierrokset, jotta saat sen myöhemmin samoihin säätöihin.
Kellon tehtävä on avata rikastimen läppää kun kiihdytetään kylmällä, koneella, eli kun rikastimen läppä on vielä kiinni/osittain kiinni ja näin ehkäistä nykivää käyntiä. Ja kiihdytyksen jälkeen antaa rikastimen läpän palautua takaisin perussäätöön. Kellon toiminta ei kaasuttimen muun toiminnan kannalta ole niin olennaista, että se aiheuttaisi vakavaa ongelmaa, lähinnä siis mukavuus tekijä. Koneen lämmettyä (= 4-8min ajon jälkeen)  se ei enää vaikuta käyntiin mitenkään ( tai jos pilkkuja viilataan, niin vuodosta aiheutuva vähäinen alipainevuoto, ehkä vaikuttaa jonku millilitran kulutuksen lisäyksen, jolloin sen letkut voi tulpata)
Mutta sen vesikellon voisit vielä avata ja varmistaa, että sisällä on kaikki ok. Eli bi-metalli kierukka kiinni kupin pohjalla toisesta päästään ja ulkokehän silmukassa on sinne ryypylle menevä tappi paikallaan. Samalla voi testata, että akseli liikkuu herkästi. Jo ottamiesi kuvien perusteella saat kellon takaisin paikalleen samaan asentoon kuin alunperinkin.
« Viimeksi muokattu: 13.11.2011, 17:06:58 kirjoittanut Matson66 »
Nyt kotona: Amazon -66, 740GL -88, 740GLE -91, 745 Tdi -92, 745 GLE-91, .   44 Volvon historia

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Ilmeisesti kuvattu esine on ns kolmiportainen pull-down. Se toimii alipaineella ja periaatteessa estää kylmänä käynnistetyn auton tukehtumasta omiin ryyppyihinsä käynnistyksen jälkeen. Itse en ole vielä tavannut luontevaa käännöstä laitteen englanninkieliselle nimelle.

Poissa Matson66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • Amazonilla vuodesta -67 lähtien
Ilmeisesti kuvattu esine on ns kolmiportainen pull-down. Se toimii alipaineella ja periaatteessa estää kylmänä käynnistetyn auton tukehtumasta omiin ryyppyihinsä käynnistyksen jälkeen. Itse en ole vielä tavannut luontevaa käännöstä laitteen englanninkieliselle nimelle.
Jep, samainen kapine, ja nimenomaan kiihdytyksessä, kiihdytyspumppu antaa ylimääräisen ruikkauksen polttoainetta, jota kohden tarvitaan lisää ilmaa.
Nyt kotona: Amazon -66, 740GL -88, 740GLE -91, 745 Tdi -92, 745 GLE-91, .   44 Volvon historia

Poissa Putkari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi

Kuvien perusteella et ole vielä ainakaan irroittanut sitä toista alipainekelloa siinä Vesikellon vieressä. Mutta oletko jo varmistanut, että siellä on kalvo ehjä. Siihen tulee 3 letkua ja se testataan juuri siitä, joka on epäloogisin vaihto-ehto, eli ei sieltä päädystä, vaan sivulla olevasta alemmasta letku- liittimestä. Ilman ei saa kulkea vapaasti läpi.

1. Letkunpää irti ja imua, niin ryyppyakseli 2. liikkuu, eli sulkee hieman ryyppyläppää.



 

Kulkukoira  Proturbo