Carcom Oy  Ateho

480 Turbo -89 blakk, museoon?

  • 31 Vastauksia
  • 2608 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa DaKyy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
480 Turbo -89 blakk, museoon?
« : 06.09.2019, 22:47:54 »


Ja taas mennään... Miami white projekti odottelee inspiraatiota tallissa, piti hommata jotain mistä naatiskella sillä välin.

Foorumilaisella oli tarjolla aikoinaan Saksasta tuotu vuosimallin -89 Turbo. Ostopäätökseen vaikutti erittäin paljon se fakta, että autosta löytyi ilmastointi, jota harvemmin suomi-versioista oli ruksittu. Saattoipa olla ettei edes kuulunut maahantuojan ohjelmaan. Ilmastointi ei tietystikään toimi, mutta se on toki eri juttu se...  ;D

Auton kävin noutamassa pari viikkoa sitten Seinäjoen juna-asemalta ja ajelin siltä istumalta sen tänne Varsinais-Suomeen, ongelmitta.

Tarkoitus siis saatella tämä museorekisteriin jollain aikataululla. Itsellä ei ole juuri hajua miten prosessi toimii, mutta eiköhän se selviä. Tietysti helpottaa kun varmasti tietää automallista ja sen varusteista enemmän kuin ma-tarkastaja. Tää lienee hyvä asenne lähteä liikenteeseen?  :P

Kaikenmoista laiteltavaa olisi:
- etupuskurin sovitus on hieman pielessä
- takapuskurin muovi hieman aaltoilee, pitää tarkistaa onko puskurin rungossa jotain virityksiä
- tuulilasissa jotain hämminkiä. Näyttää että olisi jonkinlainen kalvo päällä. Ei halkeamia tai kiveniskemiä, joten saa nähdä tuleeko vaihdettua.
- sisustan osia joku tussaillut hopeatussilla tai jotain muuta vastaavaa -> kaikki vaihtoon
- päiväajovalot puuttuu, koska saksan tuonti
- sivuikkunoiden alalista perinteisesti hapettunut ja kuprulla -> S40:n listat tilalle
- vaihdekepistä hajotettu pakkilukko ja kadotettu orkkis nuppi
- nahkaverhoilu etupenkeissä jättää vähän toivomisen varaa
- takavalot hieman heikolla hapella, vaikka ei nyt aivan katastrofit
- ohjauksessa väljää, joko ohjausvaihde tai rattiakseli vaihtoon
- ajotietokone ei toimi
- Ecussa on "softa" josta pitäisi irrota 150 heppaa. Epäilen kuitenkin että kyseessä on normi vastus+diodi-kikka. Sen verran heikko käynti autossa ihan pintakaasulla ajellessa.
- pakoputkesta on downpipen laippa katkottu ja viety suorana taakse asti 3" putkella.
- kattoverhoilu roikkuu
- rattiakselin suojus on murentunut
- turvavöiden "tarjoiluvarret" rikki molemmin puolin
- ABS-jarrujen varoitusvalo palaa jatkuvasti

Osa näistä onkin jo fiksailtu, kuvapäivitystä tulossa piakkoin.

Orkkis radio pitäisi löytää jostain, tai ainakin period correct. CR-905 tai 906 olisi hakusessa. Myös SR-701 olisi passeli. Vielä ei oo tärpännyt, löytyiskö foorumilta apuja?
« Viimeksi muokattu: 08.09.2019, 21:28:37 kirjoittanut DaKyy »

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2148
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #1 : 06.09.2019, 23:00:45 »
Muuten se vastus+diodi patentti sotkee sitten tietääkseni myös ilmamassamittarin signaalin, mikä voi selittää tuon pintakaasu käytöksenkin. Varmuudenhan tuosta saa ottamalla sen EZK-purkin auki ja tutkimalla.

Poissa DaKyy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #2 : 06.09.2019, 23:19:19 »
EZK on jo poistettu ja tilalla kunnolla modattu versio, ja IMM-säädetty. Täytyy vaan päiväkirja päivitellä ajantasalle :D

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2148
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #3 : 06.09.2019, 23:44:34 »
Eikö nuo ECU modaukset tietääkseni loppuneet, kun kysyntä hiipui.

Poissa DaKyy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #4 : 06.09.2019, 23:48:05 »
Tämän ecun hommasin 2011 alunperin toiseen projektiin, niin oli siitä jäänyt ylimääräiseksi. On siis ns. Roboumod-ecu. En tiedä nykysaatavuudesta, mutta kehittäjä on edelleen aktiivinen harrastajafoorumeilla.

Poissa foxterrier

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #5 : 07.09.2019, 00:53:13 »
Mulla ois yks musta cr-906
940 B230FT -98 -- nätti, ruma ja oma.
Poro on hirven vittuilumuoto!

Poissa DaKyy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #6 : 07.09.2019, 08:26:01 »
Mulla ois yks musta cr-906
Tämä kiinnostaisi kovasti, pistin yv:n.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 10331
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #7 : 07.09.2019, 19:07:57 »
Hienoa että tämä päätyi oikealle harrastajalle. Joku näissä 480 omaa silmää miellyttää. Monesti tätä nettiautossa katsoin, mutta ei ollut paikkaa eikä aikaa. Hyvä jos pistät museokuntoon. Ei näitä liikaa taida olla edes euroopan tasolla. Vielä taitaa löytyä jonkin verran osaa näihin netistä. Onkohan näihin ollut tuohon aikaan mitään orkkis 15" vanteita? 400 sarjassa oli lopussa ihan ok näköisiä vanteita
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD

Poissa Tucci

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • www.vrcf.fi
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #8 : 07.09.2019, 19:21:08 »
Viisi erilaista vannetta tuohon  on saanut, leveys 5,5" tai 6".  :)

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2148
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #9 : 07.09.2019, 19:22:18 »
Taitaa olla 14" kaikki vanteet näissä. Tuli muuten mieleen että mikä kytkin tässä on jos on ECU modattu. Vakio ei tainnut virityksellä oikein pitää enää.

Poissa DaKyy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #10 : 07.09.2019, 20:42:24 »
Itsellä on setti Vega-mallisia 15" orkkisvanteita tallessa. Nämä varmaan tähän eksyy.


15" vanteita on kyllä montakin eri vaihtoehtoa, omat suosikit juurikin tuo Vega ja Vesa:


Kytkimestä en tiedä, mutta kyllä vakio kytkin tuon 150-160hp pyöriltä vielä kestää. Kahta eri kytkinkokoa näissä on ollut, näissä vanhemmissa vähän pienempi.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2148
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #11 : 07.09.2019, 20:49:35 »
Vanhemmissa muistaakseni 200mm kytkin ja uudemmissa 220mm.

Poissa DaKyy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #12 : 08.09.2019, 19:41:51 »
Muutama päivä tullut askarreltua kojelaudan kanssa.

Lähtökohta oli tällainen

Kuvasta heikosti näkyy, mutta
- ratin takana oleva suojus on aivan pirstaleina, ja siihen olikin viritelty mustaksi maalattu alumiinilevy joka sitä piti enää koossa.
- noita hopeiseksi sutattuja instrumentteja on jo ennen kuvan ottoa vaihdeltu pois. Kaikki on tarkoitus palauttaa alkuperäiseksi.
- ajotietokone on pimeänä
- ja samaten kabiinin tuulettimesta oli suurin nopeus pois pelistä
- kojelaudan ulomman kehyksen kiinnikkeitä oli katki ja jotain puhelintelinettä varten oli porattu pari reikää.
- kojelaudan sisempi kehys oli useasta paikkaa halki



Tässä kuvassa kojelaudan sisempi kehys on jo vaihdettu. Ajotietokoneen korjaamiseksi piti ottaa parikin varaosamittaria auki. Ajan myötä näistä korkkaa lämpövaihtelujen vuoksi kolvaukset piirilevyltä, mutta muutoin mittaristo toimi, niin tyydyin vaihtamaan ajotietokoneen vain toimivaan.

Lämmönsäätöpaneelin kanssa tuli hieman enemmän hämminkiä. Varaosa-autossa oli vain vaijerikäyttöinen säätöpaneeli, kun tässä oli alipaineella toimiva versio. Täyden nopeuden puuttuminen puhaltimelta viittasi myös säätöpaneelin vikaan, koska sen rele sijaitsee paneelin sisällä. Korjausta nopeuttaakseni hommasin uuden säätöpaneelin, jonka voisin vaihtaa vanhan tilalle. Muuten hyvä idea, mutta näitäkin oli sitten kahta mallia, kuten kuvasta näkyy :-\

Paneeli päivittyi jossain vaiheessa, ja sai yhden venttiilin lisää jolloin puhalluksen sai samaan aikaan jaloille ja lasille. Tietenkään uudempi paneeli ei ole yhteensopiva vanhan auton kanssa, vaikka johdot sopii suoraan paikalleen. Onhan noissa jotain eroa.


Pakko oli ottaa kolvi käteen ja käydä juotokset läpi, ja tehdä kolmesta eri paneelista yksi toimiva. Maaliin kuitenkin päästiin.


Rattiakselin suojus oli varaosa-autossa onneksi täysin ehjä, ja se saatiin ehjänä paikalleenkin


Pakkilukko oli jossain välissä murjottu rikki, ja valoista lähdettäessä sai jännitystä oman itsensä lisäksi myös takana tulevan elämään. Alkuperäinen vaihdekepin nuppi oli myös kadonnut. Pienellä ehostuksella varaosa-auton homeinen keppi sai uuden elämän.



Vielä 3D-tulostimella uusi nuppi lämmönsäätöpaneelin, niin alkaa jo näyttää melko hyvältä. Radiokin löytyi foorumilta, eli tuo rumilus lähtee mäkeen 8)



« Viimeksi muokattu: 08.09.2019, 20:18:05 kirjoittanut DaKyy »

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2148
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #13 : 08.09.2019, 20:53:56 »
Näköjään tässä on lisämittaristossa myös jännitemittari ja näkyy olevan vähän erilainen ahtopaine ja öljynpainemittari, kuin 460 turbossa.

Poissa DaKyy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #14 : 08.09.2019, 21:27:24 »
ES-mallista löytyy muuten sama lisämittaristo, mutta ahtopainemittarin tilalla on vain Volvo-merkki. S-mallissa lisämittarien tilalla on säilytyslokero.

Mittariston kanssa pelatessa huomasin, että vehkeestä löytyy ABS-jarrut, koska ABS:n varoitusvalo oli kytketty öljynpainevaloon  :nohnoh

Autoon kun lyö virrat päälle, ABS:n pumppu lähtee päälle, kylmänä jarrunesteen varoitusvalo myös palaa sen aikaa kun pumppu käy. Pumpun sammuessa hipaisu jarrupolkimeen saa pumpun taas käymään -> painepallo lienee tiensä päässä. Tilasin uuden. Tarvinnee ihmetellä vielä onko kaikki anturit/kehät kunnossa.

Ikkunalistoissa on tyyppivikana alumiinirungon hapettuminen ja muovipinnan kupruilu sen seurauksena


S40:n listoista saa pätkittyä jonkinmoiset tilalle


Edit: tänään tuli vielä askarreltua sisustan parissa.

Autossa on niin pitkä ovi, että turvavyön kaivelu b-pilarin kohdalta käy venyttelystä. Volvo kehitti tuohon varren, joka tuo vyön hieman lähemmäs tarjolle. Takapenkille menijää on kuitenkin huomioitu sen verran, että tuon varren saa taitettua pois edestä. Nämä kuitenkin usein kokevat väkivaltaa ja joku muoviklipsu voi antaa periksi. Näin tässäkin tapauksessa.


Varren päähän kuuluu vielä rulla, jonka läpi vyö kulkee, se oli klipsun katkeamisen myötä lähtenyt kävelemään. Lisäksi vyö oli päässyt hankaamaan tuon puutoksen takia, ja rispaantunut reunasta


Orkkisosia vielä löytyy harrastajilta


Tämmöiseltä näyttää asennettuna


Sama homma vielä toiselle puolelle, joskaan vyötä ei tarvitse vaihtaa.
« Viimeksi muokattu: 10.09.2019, 12:00:27 kirjoittanut DaKyy »

 

Autoracing  KL-varaosat