Carcom Oy  Ateho

480 Turbo -89 blakk, museoon?

  • 29 Vastauksia
  • 2308 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jonze

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 758
    • AM Asennustiimi Oy
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #15 : 10.09.2019, 05:25:34 »
 Tätä kattelin pitkään nettiautossa, jos sama auto kyseessä. On jotenkin kuvottavan näköinen mutta samalla tyylikäs tuo kori  ;D

Onneksi tämän keräsi talteen kunnon harrastaja  O0
Xc60 D5 Awd R-design 2011

Volvo 144 -74

Poissa DaKyy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • www.vrcf.fi
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #16 : 10.09.2019, 11:43:32 »
Nettiautosta tämän itsekin bongasin, mutta tosiaan foorumillakin pyörinyt tämä edellinen omistaja. Huomasinkin vaihtaneeni muutaman mailin/foorumiyv:n hänen kanssaan yli 10 vuotta sitten.

Jännä tämä auto sinänsä, että monille tulee pakottava tarve tulla minulle kertomaan, kuinka ruma auto on kyseessä :2funny:
En tiedä sitten epäilevätkö että minulla on näössä jotain vikaa, tai mikä muu henkinen ongelma minulla sitten lieneekin.  :idiot2:  ;D

Poissa TomppaT4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #17 : 10.09.2019, 22:12:13 »
Erittäin pedanttia harrastamista laadukkaasti dokumentoiden, arvostan! Tää on niitä topiikkeja minkä takia toivoo että foorumit alustana säilyy kulttuurissa mukana jatkossakin  -H-
V40 1.9D -03
V40 T4 -99
S60 2.4 -02
V40 T4 -98 nykyään turbosaabi ja farmariopel

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 10318
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #18 : 11.09.2019, 11:12:10 »
Mittariston kanssa pelatessa huomasin, että vehkeestä löytyy ABS-jarrut, koska ABS:n varoitusvalo oli kytketty öljynpainevaloon  :nohnoh

Orkkisosia vielä löytyy harrastajilta
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Siellä on joku joskus tehnyt kunnon virityksiä  :idiot2:. Noita virityksiä kun miettii niin samalla vaivalla kun muuttaa valoja olisi korjannut jos on vikaa ABS jarruissa.

Myykö Sininen jo eioota näiden osalta?
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD

Poissa DaKyy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • www.vrcf.fi
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #19 : 11.09.2019, 14:28:25 »
Ei ole hirveästi tullut sinisellä käytyä osia kyselemässä. Kymmenisen vuotta sitten alkoi jo hiipumaan saatavuus, niin ei ole sen jälkeen hirveästi tullut käytyä.

ABS:n vikadiagnosointi ei tässä mk1 ABS:ssä ole vissiin niin yksinkertaista, kun ei tämä (tietääkseni) puske mitään vikakoodeja mihinkään suuntaan. Jos jollain on muuta tietoa niin otan mielelläni vastaan. Mk2 vissiin osaa ledejä vilkutellakin.

Poissa V70 2.5

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 504
  • www.vrcf.fi
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #20 : 11.09.2019, 15:53:31 »
Komea laite.

Abs- anturiviat on pirun helppo tutkia oskiloskoopilla.
-945 b230fk hx35 m90 g80 -95
-s80 b5254t6 summum -08
-Bayliner1952 Volvo penta 145a
-Sprinter 308 -98

Poissa DaKyy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • www.vrcf.fi
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #21 : 11.09.2019, 21:18:03 »
Joskus tuli kasattua jostain rakennussarjasta käsiskooppi. Leluhan se on, mutta välttänee tuollaisessa touhussa. Katsoo nyt mitä auto/varoitusvalo sanoo kun saa tuon uuden pallon sinne asennettua.

Tässä tuli nyt pari iltaa askarreltua päiväajovalojen kanssa. Tässä yksilössä ei moisia ole, kun Saksassa ei sellaisia tunnettu. 0-asennossa autossa ei siis pala mikään valo. Suomeen maahantuoduissa yksilöissä valot oli jo tehtaalta rullatessa toiminnassa, ja 0-asennossa palaa takaparkit ja edessä pitäisi palaa parkkiumpiossa olevan lampun molemmat langat.

Ideana on, ettei luukkulamppuja tarvitse availla päiväsaikaan. Tästäkin sai poliisin kanssa aikanaan parikin kertaa vääntää, kun en suostunut laittamaan "valoja päälle", kun ne kerran oli jo päällä. Yleensä uskoivat siinä vaiheessa, kun rekisteriotteesta maininta päiväajovaloista löytyi. Nykyisin ei liene enää ongelma.

Jotta päästään tässä vehkeessä samaan lopputulokseen kuin normaalissa suomiautossa, tarvitaan:

- Valokytkimeen asetusten muutos
- Päiväajovalon releen tyypin tarkistus
- Kolminapaiset lampunpitimet umpioon


 
Valokytkimen kanssa ajattelin mennä helpoimman kautta, ja tilata valmiiksi oikeilla asetuksilla olevan kytkimen. No eihän se putkeen mennyt, kun varaosa tuli Saksasta missä ei näitä oikeilla asetuksilla olevia kytkimiä ole. Myyjä tietysti vakuutteli että juuri tällainen kytkin olisi nyt käsillä  *taavih->
Totuus tietysti paljastui kun uuden kytkimen lykin paikalleen.
No, menetys ei nyt ollut kymppiä suurempi mutta kuitenkin. Olisin joka tapauksessa yhden kytkimen tarvinnut varaosiksi, jotta saan yhden toimivan rakennettua omin kätösin.

En tiedä minkälaisia virityksiä valokytkimet yleensä ovat, mutta tässä on ainakin omaperäinen kötöstys.

Tässä kuvassa kytkin on kiinni


Tässä avattuna. Tosin tilanne on lavastettu, ja muutos tässä jo tehty. Tässä lavastamaton tilanne avaamisen jälkeen:

Akseli on jousikuormitettu kahdella jousella, joiden päässä on pieni kuula. Lisäksi jokaisen "käsipainon" alla on jousi, ja kun kytkimen avaa, ampuvat jouset tietysti ulos. Nuo käsipainot minäkin jaksoin nostaa, ja yksi noista siis puuttui. Toisesta kytkimestä varastin osat tähän. Saksalaisessa versiossa oli noita käsipainoja siis 3kpl vakiona. Hetken noita sai paikoilleen sovitella,kun jousen pituus on noin 3-4mm ja halkaisija noin 1,5mm.

Uusi kytkin paikalleen autoon, mutta mitään ihmeempää muutosta ei tapahtunut. Tarkistin päiväajovalon releen, mutta ko. rele puuttui kokonaan. Parkit toimii siis ilman sitäkin. Luovuttaja-autosta sitä ei vielä kukaan ollut nyysinyt, joten se siirtyi tähän.

Nyt 0-asennossa virrat päällä parkit syttyivät palamaan, ja mittaristo ryhtyi herjaamaan palaneesta lampusta. Tämä oli hyvä merkki, eli rele toimii (kuvasta näkyy muuten myös nyt toimiva ajotietokone). Etuparkeissa oli vielä vääränlaiset polttimot, ja polttimonpitimet, eli ne vielä vaihtoon:

Vaihdon yhteydessä huomasin, että molempien lisäpitkien linssit tippuvat pian kyydistä, ja heijastuspinta alkoi olla elämää nähnyt.

Vaihdoin toisesta projektista toiset tilalle väliaikaisesti. Ehdotuksia heijastuspintojen entisöintiin? Alumiiniteippi?

Johdot autossa ovat valmiiksi sellaiset, että päiväajovalot toimivat, eli vain polttimot ja niiden pitimet piti vaihtaa. Ongelmana tuossa noin 25w lämpökuormassa on pidemmällä aikavälillä parkkiumpion kypsyminen. Se haurastuu lämmöstä. Ledit tulossa tähän tilalle siis vielä.


Toimii! Vieressä varaosa-auto. Se sai myös toimia luovuttajana, kun käsijarrukahvan kehys oli hajalla



Sekin tuli kuntoon.

Jäi tuosta edellisestä päivityksestä näköjään pois maininta, että laitoin rispaantuneen turvavyön tilalle "uuden".

Pieni teaser vielä loppuun, kiitos @foxterrier :)


Kestää vähän aikaa muuten puhelimella näpytellä näitä päivityksiä...
« Viimeksi muokattu: 11.09.2019, 21:21:21 kirjoittanut DaKyy »

Poissa foxterrier

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • www.vrcf.fi
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #22 : 11.09.2019, 21:37:13 »
Sattu sopiva värikin :)
940 B230FT -98 -- nätti, ruma ja oma.
Poro on hirven vittuilumuoto!

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 999
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #23 : 12.09.2019, 07:06:29 »
Kävisikö heijastimiin lehtihopea?
ent.142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nyk. AMAZON -70, 965 "nokkis" -92, V40 T4 -99.

Poissa DaKyy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • www.vrcf.fi
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #24 : 13.09.2019, 18:54:06 »
Kuvittelisin lehtihopean olevan liian haurasta moiseen, mutta jos jollain on kokemuksia, niin mielelläni niitä kuulisin.

Sain tänään sopivan johtosarjan tuohon CR-906 soittimeen. Pettymyksekseni, vehje ei kuitenkaan pelittänyt. Sisältä kuului releen kliksutusta, eli meneeköhän siellä joku vahvistimen suojapiiri päälle heti kun virrat laittaa päälle. Koitin vielä autosta irrallaan syöttää laitteeseen 12V, mutta tilanne ei muuttunut mitenkään.


Poissa Slerbahuuli

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4030
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #25 : 13.09.2019, 19:32:08 »
Ensiksi, todella hieno laitos ja upeat kuvat & kertomukset!


Toiseksi, miten olisi umpioihin kiillotettu alumiiniteippi? Oikein huolellisesti puhtaalle pinnalle kun teippaa niin, ettei jää yhtään teipin sisäisiä "jännityksiä" tai kupruja, purasee todella tiukasti kiinni. Tän jälkeen jollain oikealla aineella peilille kiilloitus.

Peilipinta heijastaa myös lämpösäteilyä. Sikälihän tuo tommoisten pikku-umpioiden haurastuminen itseään ruokkiva ilmiö, että heijastimen sameutuessa ilmiö vain nopeutuu lämpökuorman "kasvaessa" heijastinpinnassa.

Tosin jos tuo heijastin on umpiossa ihan metallia, voisi siihen kokeilla ihan hiontaa ja kiilloitusta, ehkä myös pinnoitusta.

http://www.timohapponen.net/hiontajakiillotus/1/
http://www.timohapponen.net/heijastin/
Kouvolan Korottajattm #Jyväskylän alajaosto

Poissa nall3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #26 : 13.09.2019, 20:06:27 »
Kromimaalia aikoinaan ovat kokeilleet umpioihin ja jotkut ovat onnistuneetkin näissä projekteissa mutta sillon on jätetty se halvin kromimaali hyllyyn.
Jos noi umpiot ovat metallia niin miksi et koita itse kromaa?
Kemiaa sen verran jokainen opiskellut että saa hoidettua pikku kromauksen ihan kotioloissa.

Lainaus
Muovipotta täyteen jotain vettä kromisulfaattia (voi pistää myös vettä ja rikkihappoa) ja sitten umpioon isketään plus-napa ja kromin lähteeseen (jokin turha krominen esine) miinus. Virtaa ja odottelua. Virta pois. Umpio valmis ja kiiltävä!

Eikä sitten tehdä, jos ei osata sopivia varotoimia! Luonnonkarsinta vie heti kokemattomat mukanaan.

Mietin että missä tosta oli jorinaa mutta sehän oli saab clubin puolella eli sieltä lainattu toi teksti.

Poissa DaKyy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • www.vrcf.fi
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #27 : 13.09.2019, 20:09:33 »
Muovia noi heijastimet omasta mielestäni on, mutta eipä ole tullut vielä irrotettua. Alumiiniteippi oli itselläkin ensimmäisenä mielessä, ja sitä varmaan tulee koitettua.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 10318
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #28 : 14.09.2019, 18:15:10 »
Kuvassa tuo lisäpitkien heijastin pinta näytti suorakaiteen muotoiselta. Löytyisiköhän vastaavan kokoista umpiota jostain vaikkapa tarvike lisävalosta.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD

Poissa DaKyy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • www.vrcf.fi
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #29 : 15.09.2019, 15:24:34 »
Tuo voisi tosiaan olla mahdollista. Boschin valmiste toi on, eli voi hyvinkin olla sama heijastinpinta jossain lisäpitkässä.

Edit: eikun Hellan
« Viimeksi muokattu: 16.09.2019, 18:37:11 kirjoittanut DaKyy »

 

KKD Motorsport  Samppasport