Q nopeusluokalla itse oon ajanu reilu 200kmh. Vieressä istunut Audin maahantuojan kaverin mukaan joku oli samalla S6:lla vetässy rajoittajaan asti, eikä kitkat ollu tykänny kyttyrää. En tiedä minkä nopeusluokan nastat Nokian renkailla oli viime talvena RS6 Audissa kun vetäsivät reilu 300kmh jäällä.
Voi olla, että jotkut renkaat kestävät sen ongelmitta, mutta minä en halua moista testata.
Jostakin syystä niihin renkaisiin on se nopeusluokka ja kantavuus-indeksi laitettu ja valmistajat sitä tuskin ihan huvikseen laittavat.
Jos renkaat tykkäävät "kyttyrää" nopeusluokan ylityksestä, tulos on usein totaalinen hajoaminen, eikä sellaisen arpa-pelin pelaaminen oikein kiinnosta!
No, jotkut pelaavat myös venäläistä-rulettia. Itse en moisen pelin fani ole!

Viime talven ennätys tehtiin 255/35 R 20 97 T XL renkailla. Huvittavaa kyllä, niiden nopeusluokka on T (=190km/h) mutta niiden kantavuus-indeksi on 97 XL (eli 101 = 825kg/per rengas). Audin A6 ei kyllä akselipainoltaan ole 1700kg, joten sanoisin tuota merkintäkikkailuksi ja mielettömäksi marginaaliksi T-nopeusluokalle. Ja toisaalta selitys on tämä:
Mitä tarkoittaa XL-merkintä renkaan kokomerkinnän yhteydessä?
Rengas on kehitetty neljä yksikköä suuremmalle sallitulle pyöräkuormalle (load index). Syynä tähän on rengasnormien mukainen kuormitusindeksin vähennys V, W ja Y-nopeusluokissa, kun nopeus on yli 210 km/h. (ETRTO Standard Manual 2000, P.8.) Rengastyyppi on yleistymässä, kun nopeiden autojen massat ovat kasvaneet
Omat gummit ovat 195/65 R 15 95 Q, vaikka kantavuusindeksinä riittäisi papereiden mukaan 88 (88=560kg, 95=690kg), mutta kokemuksesta tiedän 88 olevan veltto ja ne lämpenevät helposti, mikä ei todellakaan ole toivottava ominaisuus talvirenkaissa.
Samaten nopeusluokan ylittävän nopeuden ylittäminen kehittää lämpöä yllättäviä määriä renkaassa. Kuivalla asfaltillahan tämä ei tuota ongelmaa mutta jäällä se kehittää nopeasti ulosajoon asti johtavia tilanteita.
Tästä syystä minä kunnioitan sitä renkaan kantavuus-indeksiä ja nopeusluokkaa erittäin suuresti!
Nimimerkillä -15C lämpötilassa koettu vesiliirto!