En muista miten nuo luokitukset meni, mutta muistelen että renkaan tulee kestää X aika nopeusluokan ylittävää ajoa. En viitsi alkaa keksimään / valehtelemaan miten nuo meni. Muistelen että noista oli juttua TM:ssä kun V-luokan Sunnystä lähti pinnat irti rullilla 240kmh vauhdissa.
Nopsasti autowikistä katsottuna:
Tärkeimmät nopeusluokat
Merkintä Nopeusluokka
N 140 km/h
P 150 km/h
Q 160 km/h
R 170 km/h
S 180 km/h
T 190 km/h
U 200 km/h
H 210 km/h
V 240 km/h
Z yli 240km/h
W 270 km/h
Y 300 km/h
http://www.autowiki.fi/index.php/RengasJep, näin minäkin muistan. Renkaan tulee kestää X ajan X% nopeusluokan ajamista mutta noista parametreistä ylitys on sitten herran haltuun tms.
Noissa ennätysrenkaissa oli kantavuutta sen takia paljon koska ne oli mitoituksen puolesta tarkoitettu SUV:n alle. Joo ei ole Audin akselimassa tuota luokka, mutta ihan v*tun painava se on.
Tai siis nopeusluokaksi laitetaan T mutta se lainaukseni nokian renkaiden sivuilta paljastaa sen jujun, eli XL renkaiden oikea nopeusluokka on vähintään H.
Näkyisi audin A6 allroad quattro omaavan maksimi kokonaismassaa 2500kg ja omapainokin on 1900kg.
Tuo omakin kokeilu oli näin jälkikäteen järjetön. Alla uusi Audi S6 alla talvinen Oulun motari. 
Jep! En viitsi uhmata onneani turhaan sillä, että ylitän turvarajoja tieten tahtoen!
Kesällä ketään ei haittaa jos ennusteet heittää parilla asteella. Omasta mielestä on turvallisempaa tähän aikaan vuodesta ennustaa lumimyrkkää kuin vesisadetta. Tuntuu ettei ihmiset usko muuten että paska keli ilman että siitä revitään hirveät otsikot etukäteen.
Juu, kesällä aste sinne tai tänne ei meinaa mitään mutta näissä nollan ympyröissä sillä on iso merkitys!
Sentään enää ei keltaisessa lehdistössä uutisoida sitä, että "liukas keli suisti ojaan"!
Toistaalta tänään on Oulussa Forecan ennusteet pitäny paremmin paikkaansa
. Ilmatieteenlaitoksen mukaan tuolla ei pitäisi sataa, forecan mukaan sataa.
No, tuo riippuu käytetystä säämallista.
Jos sääennuste näyttää toteutuvan, niin huomen illalla suvi-gummit pääsevät ylisille!