Auto on S80 tdi -01 automaatti, siis sillä Audin moottorilla.
Mitäs pitäisi tehdä, kun vaihdoin (itse...) huuhtelemalla aut.laatikon öljyt. Käynnistyksen jälkeen jäi moottorin kuva palamaan kojelautaan ja paloi kokoajan sen illan ajoissa, n. 20 km. Aamusella valo ei enään palanut, joten uskaltauduin ajelemaan töihin. n. 25 km hujakoilla valo syttyi taas ja sen lisäksi vielä herja (valitetavasti aus deutch): motorsystem. repar. nächte. wart. Eikä siinä vielä kaikki, kaupanpäälle tehot katosi eli muuten niin "ripeästä" pelistä tuli nuhapumppu. Jatkoin varovasti töihin, muuten käynti oli nätti.
Töiden jälkeen koe lenkki: moottori valo paloi, mutta ei herjaa ja normaalit tehot. Kaverin halpis testeri ei antanut mitään vikakoodeja.
Joo, irroittelin siinä öljynvaihdossa ilmanputsari ja siinä olleet liittimet ja olen niitä yrittänyt rukata... no luck.
Vielä semmoinen kävi mielessä, että mittasin laatikon öljymäärän motonjetistä ostetun korjausoppaan ohjeilla, eli moottori käyden, jolloin taso oli hot puolen ylätasossa. Tossa kun kattelin seisovaa puolilämmintä, taso oli selkeesti yli. Voiskos joku viisas vahvistaa myös oikean menettelyn siihenkin, loota on se vanhempi 4 pykäläinen.
Voikos toi auto olla niin mahottoman viisas, että se rajaa tehoja, jos automaattiloota esim. kuumenee ehkä ylitäytön vuoksi?
No joo, siinähän sitä valituslaulua on ihan vissiin riittämiin...