KL-varaosat  Race.fi

S80 tdi Moottorinkuvatus-valo

  • 7 Vastauksia
  • 3301 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa gnu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
  • www.vrcf.fi
S80 tdi Moottorinkuvatus-valo
« : 18.10.2011, 21:16:23 »
Auto on S80 tdi -01 automaatti, siis sillä Audin moottorilla.
Mitäs pitäisi tehdä, kun vaihdoin (itse...) huuhtelemalla aut.laatikon öljyt. Käynnistyksen jälkeen jäi moottorin kuva palamaan kojelautaan ja paloi kokoajan sen illan ajoissa, n. 20 km. Aamusella valo ei enään palanut, joten uskaltauduin ajelemaan töihin. n. 25 km hujakoilla valo syttyi taas ja sen lisäksi vielä herja (valitetavasti aus deutch): motorsystem. repar. nächte. wart. Eikä siinä vielä kaikki, kaupanpäälle tehot katosi eli muuten niin "ripeästä" pelistä tuli nuhapumppu. Jatkoin varovasti töihin, muuten käynti oli nätti.
Töiden jälkeen koe lenkki: moottori valo paloi, mutta ei herjaa ja normaalit tehot. Kaverin halpis testeri ei antanut mitään vikakoodeja.
Joo, irroittelin siinä öljynvaihdossa ilmanputsari ja siinä olleet liittimet ja olen niitä yrittänyt rukata... no luck.
Vielä semmoinen kävi mielessä, että mittasin laatikon öljymäärän motonjetistä ostetun korjausoppaan ohjeilla, eli moottori käyden, jolloin taso oli hot puolen ylätasossa. Tossa kun kattelin seisovaa puolilämmintä, taso oli selkeesti yli. Voiskos joku viisas vahvistaa myös oikean menettelyn siihenkin, loota on se vanhempi 4 pykäläinen.
Voikos toi auto olla niin mahottoman viisas, että se rajaa tehoja, jos automaattiloota esim. kuumenee ehkä ylitäytön vuoksi?
No joo, siinähän sitä valituslaulua on ihan vissiin riittämiin...

Poissa gnu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 tdi Moottorinkuvatus-valo
« Vastaus #1 : 19.10.2011, 17:23:55 »
Lisää tietoja kotimatkalta. Moottorivalo paloi kokoajan. Tuo samainen sakemannikielinen herja tuli ja tehot väheni, kun risteyksen jälkeen kiihdytteli ripeämmin. Herjan sai pois ja tehot takas kun sammutti auton ja vehje toimi normaalisti (poislukien se moottorin kuva) pidempäänkin, mutta jos risteyksestä vedätti ripeämmin herja ja tehohäviö tuli taas.

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6617
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: S80 tdi Moottorinkuvatus-valo
« Vastaus #2 : 19.10.2011, 17:34:22 »
Vikakoodit olisi aika kova juttu tähän hätään. Kyllä siellä niitä kuitenkin on, jos kerran moottorivalokin palaa.

Veikkauksena kuitenkin, että konehuoneessa touhuessasi, joku alipaineletku tai sähköliitin irronnut tjms. Mielestäni laatikkoon liittyvissä vioissa ajotietokkone ilmoittaa vaihteistovikaa, eikä "motorsystemiä".

Poissa sjs_52

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 tdi Moottorinkuvatus-valo
« Vastaus #3 : 19.10.2011, 17:42:55 »
Katseleppa siitä jäähdyttimen takaa öljynlauhduttimen letkun vieressä olevaa solenoidiventtiiliä että on tosiaan ne kaikki alipaineletkut siinä kiinni...irtoaa helposti kun sen öljyletkun kanssa taiteilee.

Poissa gnu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 tdi Moottorinkuvatus-valo
« Vastaus #4 : 23.10.2011, 08:08:47 »
Juu kiitos vinkeistä. Käväsin Autosalpassa koodinluvussa ja tulokseksi tuli simmosta,että moottorin tukikumi, joka toimii alipaineella, vuotaa. Sitä ei osannut sanoa, että kumpi niistä.
Koitimpa hätäpäissäni kattella niittä alipaine letkujakin sillä alueella, huomaamatta mitään erityistä, muutakun, että johan niitä pahuksia risteilee siela vallan julmasti. Kun aikaa on, kattelen ne vielä oikein ajan kanssa kunnolla läpi, ennen kun käyn kumien kimppuun.

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6617
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: S80 tdi Moottorinkuvatus-valo
« Vastaus #5 : 23.10.2011, 09:06:36 »
Kumityynyjen alipainetta ohjaava magneettiventtiili on siinä ilmansuodatinkotelossa kiinni, eli aika lähellä niitä kopeloimiasi automaatin öljyletkuja. Kiinnittäisin eritystä huomiota tälle alueelle :)

Poissa gnu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 tdi Moottorinkuvatus-valo
« Vastaus #6 : 23.10.2011, 20:02:22 »
Jovain Kulmamies, avasin juuri tietokojeen kysyäkseni, että mikä se mötikkä siinä kotelossa on, josta se letku niille tyynyille menee, mutta kerkesit vastata ennen kysymystä.
No asiaan, se magneetti venttiili, voikos se jotenkin hajota, se kun vaan irrotettiin siitä kotelon kyljestä letkuineen päivineen, Tai sen sähköpistokkeen kyllä irrotin ensin. Nytten on sähköt ja letkut kiinni.
Tuntuu omituiselta se,että jompikumpi tyynyistä olis hajonnut justiinsa samalla, kun niittä lootaöljyjä lotrailin.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: S80 tdi Moottorinkuvatus-valo
« Vastaus #7 : 24.10.2011, 10:51:23 »
Ihme arvailua niiden kumityynyjen osalta..
Vuotavan kumityynyt kykenee diagnosoimaan alle minuutissa ja vielä jopa kertomaan sen, että etu vai taka.
Alipainepumppu + pätkä letkua ->
Irroitetaan etutyynystä letku, liitetään pumppu tilalle -> imetään, jos ei vuoda niin ok
Sama takatyynylle

Etu ja takatyynyt letkut tukkoon -> imetään magneettiventtiilistä irroitetusta letkusta, alipaineen ollessa letkuissa, irroitetaan toinen tulppa, paine pääsee letkuun, tulpataan uudestaan, tehdään alipaine ja irroitetaan toinen tulppa, jos paine pääsee letkuun takaisin, letku ei vuoda, letku ei ole tukossa.
Tai tehdään sama paineella noihin letkuihin.

 

Proturbo  Autodiagnoosi