Aloitetaanpas omastakin projektista tämmöinen topikki tänne. Jospa sitä tulisi ahkerammin tehtyä kun muutkin seuraa tekemisiä

Tällä hetkellä projekti polkee suht paikallaan kun harrastetilojen parantelut käynnissä ja on esim. lattian teko, seinien koolaus ja levytys yms. hommaa, teen tallin yhteydessä olevasta 15 neliön varastosta puhdasta tilaa moottori yms. puhtautta vaativiin hommiin niin tallinpuolella voi hyvillä mielin pölistellä ruostehommien kanssa. Mutta osa hankintoja teen päivittäin niin on sitten mitä laitella kun pääsee homman kunnolla aloittamaan.
Pikaisesti omaa taustaa, eli pitkän linjan vanhempien Fordien harrastaja ja Volvojakin on aina ollut mutta näin laaja-alaista Volvo projektia ei ole aikaisemmin ollut, moottoreita ja laatikkoswappeja yms. on toki tehty näihinkin. Fordeja löytyy edelleen useampi ja kymmeniä niitä on ollutkin. Cossuja ja muita turbo Fordeja on aina kuulunut enemmän tai vähemmän elämään, sekä omia että kavereiden

Toki muutakin kalustoa löytyy mutta eipä niistä enempää tälläkertaa. Onhan sitä täällä foorumillakin tullut jo vuosia oltua ja varsinkin kauppaa tehtyä monien kanssa, sekä aikaisemmin jo volvolandiankin puolella.
Noniin kohteenahan on vm 1983 242 B19a + m45 tekniikalla väri on 189 - 2 Polar White, olen auton toinen omistaja (jos ei liikettä lasketa) ja hankin tämän ihan hiljattain naapurikunnasta autoliikkeestä, johon auto oli tullut vaihdossa.
Auton piti olla suhteellisen virheetön ja helposti museoitavissa, mutta koska minulla oli hakusessa auto vähän rankempaan rakenteluun niin mietin ennen kuin auton näin että jos se on niin priima kuin sanovat niin en raskisi sitä alkaa muokkaamaan joten se jäisi minulta ostamatta.
No paikanpäälle päästyä tarkastin 200srj peruspaikat ja löytyihän sitä mätää reilusti auton hintaan ja puhelimessa kerrottuun kuntoon nähden. Takapussit ihan pehmeät, jalkatilat monesta kohti ruostunut irti helmakotelosta, ja pienempää rupea alapuolella muutamissa paikoissa. Takapusseja oli korjailtu teipillä ulkopuolelta jonka päälle oli ruutattu kiveniskusuojaa

.
Marssin sisälle liikkeeseen ja sanoin että teen nyt tiukan tarjouksen mutta perustelen sen ensin ja kerroin kaikki löydökset yms, ja pienen neuvottelun jälkeen ensimmäinen tarjous meni läpi ja olin oikeen tyytyväinen tämä kun oli juuri oikeanlainen yksilö rakenteluun, vaikka peltihommat ei olekkaan niitä mieluisampia.

Auto ei ollut niitä halvimpia yksilöitä vaan hintalapussa komeili melkein 4K€ hinta, josta toki tultiin alaspäin reilusti.
Alunperinhän minä katselin suht. huippukuntoista 245:sta aihioksi mutta sopivaa ei oikeen löytynyt ja samalla kun niitä katselin törmäsin tähän 242, poikkeuksellista oli vielä se että auto sijaitsi 60km päässä eikä toisessa päässä suomea niinkuin yleensä kaikki itseä kiinnostavat yksilöt.
Minulla on toinen juuri samanlainen saman värinen 242 joka about samassa kunnossa koriltaan mutta vaatisi pintamaalaukset ja kaikki ennenkuin sillä voisi ajaa eli olisi paljon enemmän aikaa vievä projekti. Tarkoitus on tosiaan päästä ensi kesänä ajamaan ja sitten seuraavana talvena keskittyä enemmän korin ulkokuoreen, maali on siinä kunnossa että sillä voi tuollaisenaan ajaa, toki siinä on muutama kukka kaaren reunassa jotka otan kiinni ja koitan paikkamaalata mahdollisimman siististi. Eli simppeli suunnitelma on että kromit mustaksi ja BBS RS tyyliset vanteet alle
Tekniikan rakennukseenkin tuo on tiukka aikataulu kun tulee sellainen moottori joka koriin ei kuulu niin juuri mikään ei ole bolt on juttu. Kunhan ens kesänä liikkuisi niin se olis riittävä etappi. Autosta on tarkoitus tulla ripeästi liikkuva, mutta sellainen joka taipuu tarvittaessa daily cruiseriksi jossa riittää käyttövarmuutta pitemmillekkin matkoille.
Autosta tulee jäämään ylimääräiseksi todella hyvin toimiva B19a + m45 paketti joka on hyvin huollettu ja siistissä kuosissa. Startti, laturi, uusi nissens jäähdytin jne. Sisustasta jää etu ja takapenkit jotka liki virheettömät, lukuunottamatta pieniä kulumia kuskin penkissä, itselle ei ole tämän värisiä istuimia tullut ennen vastaan.
Sitten asiaan eli tekniikkaan.
Moottoriksi tulee RN perustainen B5234T, tuli hankittua heti isompi kasa tarpeita, eli 1N lohko ja 2RN lohkoa, N kansi ja RN kansia sekä vaparin että turbon. N ja RN kampiakselit, 3 sarjaa N mallin T5 mäntiä, 139.5mm H-profiili veivit. Ahtimeksi nykyaikainen herkkä ahdin joka riittää sinne 500hv tuntumaan.
Käyttöön tulee RN lohko ja kampiakseli sekä RN kansi josta poistan VVT koska olen lukenut että ne ei välttämättä kestä rajummassa moottorissa ja toiseksi niistä ei tunnu olevan paljoakaan hyötyä teho/vääntöalueen muuttamiseen? Toinen kansi on 5244 vaparista ja se olisi tarkoitus laittaa kun vaikutta niin vähän ajetulta ja on todella puhdas joka paikasta vaikka on suoraan ajosta purettu.
Voimansiirto.
850 240mm vauhtipyörä
SRE 765 asetelma ja ACT massalevy
ZF GS6-37BZ ja sille kaveriksi varmaankin koriin kiinnitetty vaihdekeppi
1031 akseli 3.54 välityksellä ja trutrac torsen tai levylukko, mikä sattuu vastaan sopivasti tulemaan
Kardaanin teen mahdollisesti 2.5" - 3" aftermarket osista, saisi ainakin kestävän.
Sitten kysymyksiä joita tulee tällähetkellä mieleen, lisäilen niitä tähän sitä mukaan kun kysyttävää tulee.
Jos vaihdan mittariston uudemmasta jossa on sähköinen nopeusmittari niin toimiiko mittariston muut toiminnot normaalisti ja sopiiko liittimet yms? Onko vuosimallilla väliä eli onko joku raja mistä ei enään sovi?
Tulevaa ylimaalausta ajatellen niin miten olette tukkinut listan kiinnikkeiden reiät korista? Haluan niistä eroon ja teen kylkiviivan teipillä tai jätän pois kokonaan, samoten puskurilistoista.
Sopiiko jenkkimallin vilkut bolt on eurokeulan kanssa?
Sitten tarvelista, joka on itselle muistilistana sekä siksi että te muut voitte tarjota omaanne tai kertoa vinkkejä missä on jostain osasta esim. tarjouksia tms

Osa listan osista on ostettu jo mutta olkoon siinä niin tekniikka ja aikeet hahmottuu siitä aika hyvin kaikille
Tekniikkaan:
- 1031 akseli 3.54 välityksellä - Ostettu
- Trutrac torsen murikka tai esim SSF pyörän levylukko - Levylukko ostettu
- SRE 765 - Ostettu
- GS6-37BZ jos ei tätä löydy järkihintaan niin DZ kanssa pitää olla sitten 3.30 tai pitempi perävälitys BZ kanssa käy 3.54 joka minulta jo löytyy. - BZ Ostettu
- Hardykiekko, joko alu/teräs tai kuminen
- Tinakutosen kytkinkoppa - Ostettu
- Tinakutosen öljypohja - Ostettu
- Tinakutosen vesiputki - Ostettu
- Kardaani - M47 mallin kardaania saa tarjota! Ostettu, mutta mieli muuttui ja teen 3" kardaanin
- Keppiteline ja vivusto
- Hilut nestekytkimelle (Poljin on jo hankittu)
- Linkecu G4Plus Storm Black tai Maxxecu Race + anturit yms tarpeet
- Suuttimet n.1200cc
- B. pumput
- Sytytyspuolat Bosch 0 221 604 008 - Ostettu
- Ahdin esim Garrett GT3076/82r tai joku borg warner, turbonetics jne, en ole vielä päättänyt mitään varmaa tämän suhteen. Garrett GTX3582R 0.82 pesällä ostettu
- Pakosarja, saa kertoa hyviä järkevän hintaisia tekijöitä. Jigin teen kyllä josta saa mitat sarjalle. Ahdin likimain moottorin keskelle ja mieluiten yläpuolelle laippaa, mutta sen näkee sitten, kun on ahdin jolla mallata. Valmiita sarjoja saa tarjota!
- Kampiakselin hihnapyörä - Ostettu
- Moottoriin kaikki tiivisteet - Alakerran tiivisteet ja stefat ostettu
- RN moottoriin laturi - Ostettu
- Startti - Ostettu
Koriin/alustaan:
- Tehostettu hammastanko - Ostettu
- Kaikki nivelet
- Kaikki PU puslat
- Alusta, vähän auki vielä että mitä tulee. Valmiiksi löytyy holkeille sorvatut jousijalat, että varmaankin omavalmiste tolpat eteen, ja taakse säädettävät iskarit ja kierreholkit jousiin.
- Säädettävät takatangot ja panhard
- Molemmat vakaajat - Ostettu
- BBS RS tyyliset vanteet
- Uusi uuden mallin tuulilasi ja uuden mallin takalasin tiiviste
- Ruiskukoneisen tankkilaite
- Mittaristo sähköisellä nopeusmittarilla
- Eteen jotkin sporttipenkit kipillä, mustat tai ainakin hyvin tummat (takapenkki vaihtuu mustaan)
- Kirkas/punaiset takavalot + kirkkaat etuvilkut, ehkä jenkkimallit jos ne sopii bolt on eurokeulan kanssa?
- Nippeliä ja nappelia sinne tänne, esim puskurin päällä olevien listojen kiinnikkeitä
- ehjä etumaski, autossa olevassa on lämmityspistokkeen reikä
Lopuksi vielä kuvia auton tämänhetkisestä kunnosta.



