Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Öljyvuodot V70T5 -01

  • 19 Vastauksia
  • 4647 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa V70TR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 272
  • I ♥ my Volvo
Öljyvuodot V70T5 -01
« : 23.11.2019, 08:02:30 »
Tänään lähdetään tutkimaan mistä vuotaa öljyä, kone siisti ylhäältäpäin mutta alle tulee aika paljon tippoja yön aikana...:(
Kotka

Poissa V70TR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 272
  • I ♥ my Volvo
Vs: Öljyvuodot V70T5 -01
« Vastaus #1 : 23.11.2019, 18:10:11 »
Millainen homma on löysätä jakohihna tuosta moottorista, eli missä kiristin. Venakopan tiiviste vuotaa vähän joka paikasta, tai eihän siellä tiivistettä ole vaan liima ja tulapnreikien kohdalla o-renkaat. Otin kopan pois ja se on näköjään myön nokkien laakeripukki samalla, eli jakohihna pitäisi löysätä että saa nokkien hihnapyörien puolelta stefat kunnolla paikalleen ennen kasaamista. Eipä tullut selvitettyä ennen remonttia asiaa, ja homma ei etene ennen jakohihnan kiristimen löysäämistä...
Kotka

Poissa vikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 799
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljyvuodot V70T5 -01
« Vastaus #2 : 23.11.2019, 18:57:07 »
Tässä eräs video.
https://www.youtube.com/watch?v=Emsa-w-n93s

Muista laittaa merkit kohdalleen ennen irroitusta ja jos et ota vvt pyöriä irti.(muuten lukitusrauta paikalleen).
« Viimeksi muokattu: 23.11.2019, 18:59:54 kirjoittanut vikki »

Poissa V70TR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 272
  • I ♥ my Volvo
Vs: Öljyvuodot V70T5 -01
« Vastaus #3 : 23.11.2019, 21:06:08 »
Jep kiitos videosta, onko kokemuksia venttiilikopan takaisin laitossa miten varmistaa että nokkien stefat tulee varmasti paikalleen. Pitääkö/kannattaako liimata ne paikalleen ennen kopan takaisin laittoa, ja mitä liimaa olette käyttäneet venakopassa, joku Locktite?
« Viimeksi muokattu: 23.11.2019, 21:09:22 kirjoittanut V70TR »
Kotka

Poissa jamseil

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 215
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljyvuodot V70T5 -01
« Vastaus #4 : 23.11.2019, 23:02:33 »
Loctite 510 on oikea aine, ikh:sta löytyi hyllystä. Motonetin eldring ilmeisesti samaa ja puolet halvempaa, mutta oli lopussa. Vaahtomuovitelalla on helppo levittää ohut kerros putsauksen jälkeen. Hyvää ainetta kun kovettuu vasta hapettomassa tilassa, joten ei tule kiire kiristää paikalleen. Tarkoitettu kahden koneistetun metallipinnan väliin, joten ei välttämättä edes kovetu stefaa vasten.

Uudet stefat ja nokan peräpään peitetulpan naputtelin paikalleen isolla prikalla kannen kiristyksen jälkeen ilman liimaa. Ensin koitin isolla hylsyllä, mutta lähti vinoon ja sillä oli vaikea korjata kun ei pystynyt naputtamaan kun keskeltä. Volvolla on noiden asennukseen putkimaiset erikoistyökalut. Joku näkyi tehneen vastaavan Stefan ulkokoolin kokoisesta muovisesta viemäriputkesta. Tuohon vielä lisäksi iso prikka, jolloin voisi vääntää Stefan paikalleen nokan päätypultilla.

Melkein harkitsisin tuossa vaiheessa venttiilinvarren tiivisteiden tarkastamista/ vaihtamista, kun olet purkanut jo noin pitkälle. Itsellä ne oli kovettunut aivan koviksi ja pössäytti kylmäkäynnistyksessä.

Paineilma adapteri tulpan reikään ja vipparauta jousilautasen painamiseen ja  yms. sälää tarvitsee tuohon hommaan.

« Viimeksi muokattu: 24.11.2019, 00:09:54 kirjoittanut jamseil »

Poissa V70TR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 272
  • I ♥ my Volvo
Vs: Öljyvuodot V70T5 -01
« Vastaus #5 : 24.11.2019, 07:20:41 »
Joo näyttää motonetissa olevan tuo  Elring AFD2018 Käytetään mm. Volvon 5-sylinteristen moottorien venttiilikopan/nokka-akselien laakerikannen tiivistämiseen. 23,90€ eli suunnilleen puolet halvempaa mitä Locktite. Täytyy vielä penkoa kaappeja, muistan Saab ajoilta että ole ostanut jotain Loctiten anaerobista tasotiivistettä.

Venttiilikoppa paikallaan ja vuotaa etummaisen nokka-akselin stefa. Olisi tietysti voinut vaihtaa molempien nokkien stefat samalla, mutta ei tullut hihnaa otettua pois venttiilikansihommassa riitti kun löysäsi kiristäjän. Mutta ei ollut turha homma, venttiillikansi vuoti kauttaaltaan varsinkin takareuna, ja kaikissa tulpanreissä öljyä. O-renkaat oli kivikovat ja lähti paloina pois. Se stefa on varmaan vuotanut jo aiemmin koska tiputteli maahan, mutta vuotokohtaa ei pystynyt paikallistamaan kun kone oli vähän sieltä täältä märkä. No eihän siinä auta kun vaihtaa ne stefat, ja hihna samalla purkamista ja kasaamista. Kuulema tekee painetta venakoppaan jos huohotin on tukkeessa, se on vaan sen verran hankalassa paikassa että jää itseltä tekemättä kun ei saa autoa ylös...







« Viimeksi muokattu: 24.11.2019, 17:00:38 kirjoittanut V70TR »
Kotka

Poissa jamseil

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 215
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljyvuodot V70T5 -01
« Vastaus #6 : 24.11.2019, 18:57:45 »
Onko vuotavan imunokan vvt hihnapyörässä päittäisvälystä?

2.5-3mm kohdalla alkaa vuotaa, kun hihnapyörän vastinpinta pääsee tulemaan stefasta yli. Muutenkin on noin isolla välyksellä vvt jo vaihtokunnossa, hihnapyörä tulee yli hihnalinjalta ja ajoituskin menee kulumisen myötä hieman pieleen.

Poissa V70TR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 272
  • I ♥ my Volvo
Vs: Öljyvuodot V70T5 -01
« Vastaus #7 : 24.11.2019, 20:34:20 »
En oikein ymmärtänyt, mikä on vvt. Mutta hihna kulkee aika keskellä molempia hihnapyöriä jos sitä kysyit?!
Kotka

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1380
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Öljyvuodot V70T5 -01
« Vastaus #8 : 24.11.2019, 21:01:51 »
Itse ymmårtänyt näin
Vvt on säätyvä nokka-akselin ajoitus. Joko pako tai imunokan yhteydessä säätävä vvt pyörä konetyypistä riippuen.
Tuon pyörän öljynpaineen säätöä ohjaa sähköllä vvt solenoidi, siinä jakohihnan päässä koneen päällä se mötikkä näkyy.

Kaverille tuli viikko sitten korjaamolleen öljyä vuotava v70 2.5t jossa vvt pyörä niin väljä että kussut stefan kautta suht uuden jakohihnankin ( 25tkm rullatun) vaihtokuntoon. Vienyt öljyä 2l 50km joten ei pieni vuoto.
Jos orkkis en jättäisi tuon vaihtoa nyt väliin, purattaa uudelleen ja jos alkaa vuotaa menee hihnakin samantien uusiksi.

Seuraavassa hihnanvaihdossa viimeistään tuo uusitaan varmuudeksi emännän t5 ellei ala porsimaan ennen sitä. Seuraavaan hihnanvaihtoon noin 70 tkm (320tkm) tai 3,5v.
SX4 1.6 Outdoor Line -08
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa V70TR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 272
  • I ♥ my Volvo
Vs: Öljyvuodot V70T5 -01
« Vastaus #9 : 24.11.2019, 21:51:28 »
Ai se on vvt. No se on mulla pakopuolella eli turbon puolella ja se stefa ei vuoda. Eikös ahtamattomissa se säätöpyörä ole etupuolen eli imupuolen nokassa ja turboissa pakopuolen...?
Kotka

Poissa jamseil

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 215
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljyvuodot V70T5 -01
« Vastaus #10 : 24.11.2019, 22:05:41 »
Ei siis ole vuoto vvt-pyörästä johtuvaa. Uudemmissa turboissa on molemmissa nokissa vvt.

Vaparissa se on imunokassa.

Poissa V70TR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 272
  • I ♥ my Volvo
Vs: Öljyvuodot V70T5 -01
« Vastaus #11 : 28.11.2019, 07:22:05 »
Pitää vielä kysyä tuosta videosta kun en oikein ymmärtänyt noita merkkejä mitä kaveri piirsi hihnapyöriin. Miksi ei pyörittänyt konetta ylämerkkeihin ja merkannut hihnapyöriin merkit, kun ei ole sitä työkalua millä lukitsisi nokat niin perinteiseen tyyliin pitää tehdä. Nokkien stefat siis pitää vaihtaa ja samalla hihna, miten se pakopuolen vvt irroitus. Pultit auki ja merkit että tulee samaan kohtaan kasatessa. Se kampikammion tuuletushomma pitää teettää toisessa paikassa, ja auto pitäisi hinata tai kuljetuttaa lavetilla paikalle. Jos vaihtaisin ne stefat ja hihnan niin voisin ajaa sen sinne (8km) korjaamolle.
Kotka

Poissa jamseil

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 215
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljyvuodot V70T5 -01
« Vastaus #12 : 28.11.2019, 15:17:11 »
Olisiko vain korostanut alkuperäisiä merkkejä tussilla, jotta näkyy videossa paremmin.

Lukitus on pakko tehdä jollain konstilla, että saa pidettyä nokkaa vastaan kun aukaisee ja kiristää vvt-pyörän keskellä olevan suojatulpan (35Nm) ja sen alta löytyvä varsinaisen kiinnitysruuvin (120Nm). Hätätilassa saattaisi välttää nokan päätyuraan (4,4mm) ohennettu neliöprikka ja jakoavain, mutta voi olla vaikeasti pideltävä yhdistelmä varsinkin kiristyksessä. :)

Itse tein lukitusraudan latasta ja kulmaraudasta. Alempaa ketjusta löytyy mittoja.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=59392.msg1061470987#msg1061470987

Tuossa vvt asennuksessa on aika monta muuttujaa, joista saa lukituksella pari vähennettyä. Nokan vastaanpito kiristyksessä ja ajoituksen oikeana pysyminen.
Vvt:n sisäkehässä ei ole kiilaa tai uria, joten sen saa ihan mihin asentoon vaan. Lisäksi vvt:n säätövara pitää olla täysin käännettynä myötäpäivään ennen navan nokkaan kiristystä. Sitten on vielä hihnakehän säätövara merkkien hienosäätöön ja hihnan kiristyksen vaikutuksen eliminoimiseksi. Eli nokan lukitus poistetaan vasta viimeisenä, kun hihna on kiristetty ja molempien nokkien hihnapyörien soikkoreikien pultit (3 kpl) kiristetty.

Ajoitus on siis mahdollista saada perseelleen vaikka ajoitusmerkki olisikin kohdallaan. On myöskin mahdollista saada ajoitus kohdalleen ja ajoitusmerkki ihan mihin asentoon vaan. Itsellä oli edellisen sepän jäljiltä jotain noiden väliltä, ajoitus heitti "vain" muutaman asteen (ei aiheuttanut vikakoodia) ja merkki noin 150 astetta. Lisäksi öljytulppa (35Nm) oli kiristetty noin 200Nm ja nokan lukitusurasta oli murrettu palanen tuossa yhteydessä. (Näkyy lukkorauta kuvassa) Teetti hieman lisätyötä kun ei tuota uskaltanut nokkaa vasten vääntää auki, kun olisi mennyt poikki. Lukitusraudassa oleva 5mm latta vääntyi ropeliksi. Piti tehdä avain jolla sai pidettyä hihnapyörän ruuvinreistä hihnapyörää vastaan, että tuon suojatulpan ja varsinaisen ruuvin sai pois.
« Viimeksi muokattu: 28.11.2019, 15:18:55 kirjoittanut jamseil »

Poissa V70TR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 272
  • I ♥ my Volvo
Vs: Öljyvuodot V70T5 -01
« Vastaus #13 : 29.11.2019, 07:11:59 »
Kiitos kattavasta infosta, tämä aiheutti kokeiluhalun laantumisen ja työn siirtämisen ammattilaisen hoidettavaksi. Hyvä että on tällainen foorumi, itse en olisi ilman tuskailua ja oikeita työkaluja hommasta selvinnyt. Onneksi täällä (Kotka) on yksi Autosalvasta eläköitynyt asentaja joka tekee poikansa kanssa omissa tiloissa hommia. sovittiin aika ja ensi viikolla on Volvo taas ajossa.

Ei ollut muuten marmorilla kallis paketti, huohotinpönttö ja sihen ne kolme letkua sekä nokkien stefat 126€.
Kotka

Poissa V70TR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 272
  • I ♥ my Volvo
Vs: Öljyvuodot V70T5 -01
« Vastaus #14 : 05.12.2019, 18:16:19 »
Meni sittenkin se VVT vaihtoon... Mistä edullisesti :(

Ei tietoa kellään, sopiiko nuo motonetin osat vanhempaan??
« Viimeksi muokattu: 06.12.2019, 16:30:36 kirjoittanut V70TR »
Kotka

 

RallyBaron  Samppasport