Juttua lisävaloista ja siitä, miten voi senkin tehdä mahdollisimman vaikeasti:
Pimenevien syysiltojen ja ajovalojen kaihin seurauksena päätin, että lisävalot on saatava omaankin autoon. Pitkän aikaa olin jo leuhkinut, että minä en laita mitään led paneelia autooni, kun ne on niin törkeän näköiset eikä ole tarvetta nähdä mihinkään kilometrin päähän. Riittää kun näkee kunnolla penkoille sen verran, että ehtii pysäyttämään auton valokeilan + reaktioajan vaatimalla matkalla. Heti ensimmäisenä suunnittelin, että vedetään kunnon länsinaapurityyliin kolme 9" halogenämpäriä keulilla joten matkan ensimmäinen etappi oli Biltema. Sieltä ne niiden muutaman kympin lisävalot matkaan ja niille johtosarja sekä se putkimallinen teline. Koko roska maksoi jotain 150€, joten mietin, että se on ihan ok, ei mikää älyttömän kallis paukku. Heti Bilteman pihassa jo huomasin, että se putkiteline ei tosiaankaan sovi XC:n nokkaan ei sitten mitenkään. Vaihdoin sen sitten sellaiseen ohutlevymallin telineeseen ja se näyttikin jo vähän paremmalta. Ikäväkseni huomasin, että se ohutlevyteline on tehty FIN kilville ja minulla kun niitä ei enää ole, niin ne telineen mustat reunat jäi paistamaan ikävästi sieltä kilven takaa. Suunnittelu jäi vähän tauolle ja autoin kaveria sen lisävalojen laitossa omaan autoonsa.
Kaveri oli päätynyt X-visionin genesis 600 hybrid beam valopaneeliin ja siinä samalla kun kaveri veteli johtosarjoja, sovitin sitä valopaneelia omaan autooni. Ei miellyttänyt silmää siinä kilven yläpuolella, mutta totesin, että se menee kuin heittämällä sinne XC:n puskurin aukkoon. Siinä vaiheessa rupesin ottamaan vähän takapakkia omissa sanoissani ja aloin miettimään, että ehkä tuo valopaneeli on sittenkin ihan kohtalainen idea, kun siellä puskurin aukossa se paneeli olisi hyvin piilossa, eikä rikkoisi auton alkuperäisiä linjoja. Vielä kun näki, että miten hyvin se valopaneeli valaisee, niin olihan se syötävä omat sanat ja kiikutettava edelliset lisävalohilppeet takaisin Biltemaan ja haettava samanlainen Genesis 600:nen itsellekin. Johtosarjan jätin tosin jo ostamatta, kun suunnittelin, että haluan sen alkuperäisen lisävalojen pistokkeen käyttöön, että saan siistin asennuksen. Ongelmana oli tietysti, että tässä tapauksessa johtosarja piti tehdä itse, kun siniselle en uskaltanut edes soittaa, että mitä pyytävät lisävalojen alkuperäisestä johtosarjasta.
Sitten itse johtosarjan tekoon: Ensimmäinen vaihe oli löytää sille auton puoleiselle lisävalojen liittimelle vastakappale jostakin. Ja sopivasti KL-varaosat sellaisen minulle möi pinneineen päivineen. En ole sähkömies, mutta jotenkin karsastin niitä johtoja pinnien jatkona, kun ne oli sellaista 1mm luokkaa. Itseltäni löytyy kyllä pro-tason työkalut niiden pinnien rutistamiseen, mutta ei niitä valmiita pinnejä ilman johtoja oikein tahtonut löytyä mistään. Paitsi tietysti valmiista autosta. Ei muutakuin auto alle ja vähän matkan päähän parin purettavan V70:n kimppuun estimään saman valmistajan liitintä, missä olisi samat pinnit ja niiden jatkona paksumpaa johtoa. Pikku purkamisen jälkeen löysinkin vetokoukun johtosarjasta saman valmistajan liittimen, missä oli sisällä monta pientä samanlaista pinniä ja yhdessä johdossa vähän paksumpi johto (se on se sininen johto). Samalla, kun metsästin sopivaa johdonpätkää, niin tuumailin, että mitenkäs se lisävalo asennetaan puskurin palkkiin kiinni. Siinä pimeässä tein nopean suunnitelman, että nyt tuosta romusta palkki irti, että voi todeta sen olevan tyhjä, eikä esim. sattumalta poraa mitään airbagin tunnistinta jauhoksi. Siitä sitten työpaikan SER-jäteastialle etsimään jotain teurastettavaa johtosarjaa, josta saa hienon sukan johtojen päälle. Motonetistä vielä rele mukaan ja sitten täältä foorumilta ohjeet johtosarjan tekoon. Johtosarjan ollessa valmis, testasin lisävalon toimintaa kuivana ennenkuin pulttaan sen lopullisesti kiinni. Hienostihan se pelitti, vaikken ymmärtänyt yhtään, että mitä olin tekemässä kun rakensin hyppyjohtoja releen pinnistä toiseen. Kuvat alempana kertokoot puolestaan, että onnistuinko vai meninkö metsään.
Lisävalon asennus alkoi normisetillä, eli puskurin irroituksella. Merkkasin puskurin palkkiin ja lisävaloon keskikohdan ja sitten lisävaloon kiinnikkeet kiinni ja kaveri nosti lisävalon paikalleen ja minä konttasin auton alle merkkaamaan kiinnikkeiden reiät palkin alapintaan. Siinä puskurin palkissa menee sellainen pieni kaulus alapuolella, mitä vasten ne kiinikkeet oli hyvä painaa, joten se valo tuli myös varmasti suoraan. Ihan millipeliä tämä ei ollut, se laitettiin justiin keskelle. Porasin palkkiin reiät kiinnikkeiden ruuveille ja palkin etupuolelle tein pienet 4x5cm kurkistusreiät, että sai mutterit kirittyä sisäpuolelta. Mielessä kävi myös, että olisin laittanut niittimutterit, mutten uskaltanut, kun jos joskus tuo pitää purkaa pois, niin ne niittimutterit lähtee kuitenkin pyörimään mukana. Enkä ole edes koskaan laittanut mihinkään niittimutteria, niin tämä on väärä kohta alkaa opettelemaan. Ekan asennuksen jälkeen sitten sovitin puskuria paikalleen ja siitä olikin helppo merkitä ne kohdat, mihin pitää ajaa urat puskurin muoviin, että puskuri mahtuu menemään paikalleen nyt kun kiinnikkeet ovat edessä. Ekan sovituksen jälkeen todettiin, että lisävalo on liian ylhäällä ja hankaa puskurin aukon yläpintaan. Laitoin sinne sitten pidemmät ruuvit ja noin 15mm:n edestä prikkoja, että sain lisävaloa laskettua hieman. Ei muuten ravista valo ajaessa yhtään kun sen pulttaa puskurinpalkkiin! Toinen sovitus sitten onnistuikin täydellisesti. Johtosarjan veto konehuoneeseen oli sen verran iisi keikka, että siitä ei saa tätä lausetta enemmän juttua aikaiseksi. Ja kun se lisävalon ja auton väliin tehty johtosarja oli jo valmis, niin senkään laitto ei ollut muuta kuin naps, naps ja rele kiinni maadotusruuviin. Sit tien päälle, säätö pimeessä kohdilleen ja äkkiä saunaan.
Omasta mielestä onnistuin asennuksessa erittäin hyvin ja mukava kun nyt näkeekin pitkillä. Tosin niiltä kun heittää lyhyille, niin ei sitten sitäkään vähää. Opetuksena sanon vain, että never say never to a led bar.
Banaani on jäänyt tänä kesänä täysin huomiotta, kun sain keväällä vihdoin toteutettua yhden lapsuuden haaveista ja kesäillat meni Italian orilla kurvaillessa.

Lähtökohta oli tässä

Tarkka johtosarjasuunnitelma

Valmis johtosarja

Palkin kurkistusluukku

Valo tukevasti kiinni palkissa

Eka sovitus

Lopputulos

Tanssahtelevat hirvet ja hevoset