Samppasport  Futurez

Nokkien ajoituksen tarkistus.

  • 47 Vastauksia
  • 11636 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa V70TR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • I ♥ my Volvo
Nokkien ajoituksen tarkistus.
« : 20.01.2020, 18:10:09 »
Mulla on V70 -00 II koppaa T5 johon vaihdettu pakopuolen VVT ja hihna vesipumppu jne. Epäilen että saattaa olla ajoitus vähän pielessä koska "jyrisee" tyhjäkäynnillä. Tyhjäkäynti testerin mukaan 670rpm (automaatti vapaalla) ja sellainen jyrisevä tyhjäkäynti joka tuntuu ratissa. Etummainen koneen tyyny vaihdettu koska epäilys oli että sen on öljy syönyt hajalle, mutta ei vaikutusta. Kone käy raskaan tuntuisesti, ennen remonttia kävi tasaisemmin. Miten tarkistaa kotikonsteilla että ajoitus on kohdallaan, ja voiko säätää VVT:stä jos on pielessä. Ja tässähän ei ole kuin pakopuolella VVT.
Kotka

Poissa jamseil

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 212
  • www.vrcf.fi
Vs: Nokkien ajoituksen tarkistus.
« Vastaus #1 : 20.01.2020, 21:09:15 »
Pyöritä kampiakseli myötäpäivään ajoitusmerkkiin. Katso nokkien peräpään urista että ovat vaakatasossa, eli linjassa kannen ja venttiilikannen sauman kanssa.

Säätöön tarvitsee nokkien lukitustyökalun niihin uriin.
« Viimeksi muokattu: 20.01.2020, 21:13:29 kirjoittanut jamseil »

Poissa V70TR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • I ♥ my Volvo
Vs: Nokkien ajoituksen tarkistus.
« Vastaus #2 : 21.01.2020, 06:56:29 »
Missä sijaitsee ajoitusmerkit, miten se takapää onko siellä jotkut luukut/tulpat, säätö ei siis onnistu ilman sitä erikoistyökalua tarkistaa voisi itse.
« Viimeksi muokattu: 21.01.2020, 06:59:22 kirjoittanut V70TR »
Kotka

Poissa pikkis60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 76
  • www.vrcf.fi
Vs: Nokkien ajoituksen tarkistus.
« Vastaus #3 : 21.01.2020, 09:17:52 »
moottorin takapäästä imunokka-akselin päästä kumitulppa pois hommattava uus tilalle ja pakonokka-akselin päästä pitää purkaa ajoitus.anturi pois.jakopään koppa pois ja kampiakselin ajoitusmerkki paikalleen.

Poissa V70TR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • I ♥ my Volvo
Vs: Nokkien ajoituksen tarkistus.
« Vastaus #4 : 21.01.2020, 18:29:48 »
Okei, mikä tuo jamseilin neuvo oli että nokkien takapäästä katsotaan että hahlot on samassa linjassa. Olisiko tarkoittanut jotain toista moottoria kenties... Mutta ei vieläkään selvinnyt ne merkit, mutta antaa olla ei tarvitse kertoa vien jonnekin tarkistettavaksi/säädettäväksi. Oma epäilys on että ajoitus ei ole kohdallaan, koska vanhalla VVT:llä ja muilla osilla ei jyristänyt tyhjäkäynnillä. Asentaja on vanha mies oli ikänsä merkkiliikkeessä asentajana, tekee kotonaan hommia. On saattanut käydä virhe epähuomiossa, auto oli hänellä remontissa ja meni takaisin kun alkoi runksuttaa tyhjäkäynnillä kun kasikone. Syy oli paskainen solenoidi mutta saattoi jäädä ajoitus pieleen, kyllä hänkin voisi tietysti sen katsoa mutta ajattelin itse tarkistaa mutta ei tarvitse etsin jonkun paikan. Kiitos neuvoista...
Kotka

Poissa jamseil

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 212
  • www.vrcf.fi
Vs: Nokkien ajoituksen tarkistus.
« Vastaus #5 : 21.01.2020, 21:47:25 »
Varsinkin se epäilyksen alla oleva pakonokka kannattaa katsoa sieltä peräpään hahlosta mihin lukitustyökalu tulee. Vvt-hihnapyörän saa ihan mihin asentoon tahansa, joten tässä tapauksessa en luottaisi sen merkkiin. Asentoanturin joudut purkamaan siitä edestä ja taitaa olla koneen korvakin siinä edessä.

Tässä näkyy ne hahlot ja syy miksi ei kannata tarkastettaessa vääntää konetta väärään suuntaan, ajaa pakonokan hahlon säätöalueen verran vinoon vaakatasosta.
https://youtu.be/o4uLvH151-c
Börjen kasatessa näkee, kun se kääntää vvt:n säätöalueen tappiin myötäpäivään ennen hihnan kiristystä, tuon voisi kuvitella helposti unohtuvan äkkinäiseltä. Sitten ihmetellään mikä kivestää, kun on hihnapyörän merkit kohdallaan ja käytettiin lukitustyökalua. ;D

Jos viet johonkin pajalle, niin vie sellaiseen jossa on Volvon Vida ohjelmisto käytössä. Se kertoo purkamatta vvt ajoituksen. Se ei tosin tiedä imunokan ajoitusta, kun sille ei taida olla anturia tuossa koneessa.
« Viimeksi muokattu: 21.01.2020, 22:21:50 kirjoittanut jamseil »

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8030
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Nokkien ajoituksen tarkistus.
« Vastaus #6 : 21.01.2020, 23:19:52 »
Jos viet johonkin pajalle, niin vie sellaiseen jossa on Volvon Vida ohjelmisto käytössä. Se kertoo purkamatta vvt ajoituksen. Se ei tosin tiedä imunokan ajoitusta, kun sille ei taida olla anturia tuossa koneessa.
Kyllä sen useimmiten näkee perustesterilläkin. Imunokalla on anturi vasta niissä joissa siinäkin on VVT.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa V70TR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • I ♥ my Volvo
Vs: Nokkien ajoituksen tarkistus.
« Vastaus #7 : 22.01.2020, 17:14:25 »
Joo ei ole kuin pakonokassa se säätö (solenoidi). Mikä muu kuin väärä ajoitus voisi tehdä sen jyrisevän raskaan tyhjäkäynnin, se etummainen vaihdelaatikon tukityyny vaihdettiin kun epäilys oli että sen on öljy syönyt hajalle. Tyhjäkääynti siis 670rpm mikä varmaan automaatissa oikein...
Kotka

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1380
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Nokkien ajoituksen tarkistus.
« Vastaus #8 : 22.01.2020, 19:12:19 »
Imm hajotessa  meillä raskas tk ja totaalisesti hajotessa sekä vikavalon sytyttyä ei enää pysynyt autokaan käynnissäkään ilman kaasua. Lukulaitteella imm virtauksen näkee niin voi eliminoida katsottaessa että ilmamäärät on oikealla alueella. Toinen huomio että kulutus lisääntyi ennen vikavaloa selvästi.

Mun veikkaus  kyllä että menny jakopään rempassa jako pieleen tai vvt vaihdettaessa ei otettu pyörältä löysiä pois.
« Viimeksi muokattu: 22.01.2020, 19:14:07 kirjoittanut kupari s40 »
SX4 1.6 Outdoor Line -08
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa V70TR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • I ♥ my Volvo
Vs: Nokkien ajoituksen tarkistus.
« Vastaus #9 : 22.01.2020, 20:00:18 »
Imm hajotessa  meillä raskas tk ja totaalisesti hajotessa sekä vikavalon sytyttyä ei enää pysynyt autokaan käynnissäkään ilman kaasua. Lukulaitteella imm virtauksen näkee niin voi eliminoida katsottaessa että ilmamäärät on oikealla alueella. Toinen huomio että kulutus lisääntyi ennen vikavaloa selvästi.

Mun veikkaus  kyllä että menny jakopään rempassa jako pieleen tai vvt vaihdettaessa ei otettu pyörältä löysiä pois.
Asentaja on merkkiliikkeestä eläkkeelle jäänyt joka tekee kotonaan, on paikkakunnalla kuuluisa volvon korjaaja mutta kaikki on mahdollista.  Kulutus tuossa on kyllä aika kova, seka-ajossa pyörii 12l tuntumassa...
Kotka

Poissa V70TR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • I ♥ my Volvo
Vs: Nokkien ajoituksen tarkistus.
« Vastaus #10 : 25.01.2020, 06:59:10 »
Kaverilla olisi testeri, sellainen joka autoon käyvä joku ammattilaite ei siis nimenomaan volvoihin tarkoitettu mutta kuitenkin kallis testeri. Paljonkos sen nokan ajoitus pitää olla, ja mitataanko käynnissä. Samalla voisi katsoa sen immun virtauksen, mikäs siinä on oikea luku.
Kotka

Poissa V70TR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • I ♥ my Volvo
Vs: Nokkien ajoituksen tarkistus.
« Vastaus #11 : 27.01.2020, 07:26:26 »
Selvä kiitos.
Kotka

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8030
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Nokkien ajoituksen tarkistus.
« Vastaus #12 : 27.01.2020, 12:14:34 »
Testerillä näkee mitä auto pyytää(asteita), missä asennossa nokat on ja minkä verran on pyydetyn ja todellisen erotus. Asento vaihtelee nollan ja 30 asteen välillä. Erotus saa olla jossain kahden asteen paikkeilla ennen kuin vikakoodi tulee.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa V70TR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • I ♥ my Volvo
Vs: Nokkien ajoituksen tarkistus.
« Vastaus #13 : 29.01.2020, 20:16:59 »
Testerillä näkee mitä auto pyytää(asteita), missä asennossa nokat on ja minkä verran on pyydetyn ja todellisen erotus. Asento vaihtelee nollan ja 30 asteen välillä. Erotus saa olla jossain kahden asteen paikkeilla ennen kuin vikakoodi tulee.
Eli pitäisi tulla vikakoodi jos on pielessä enemmän kuin kaksi astetta, vikakoodia ei tule eli vika on siis jossain muualla...
Kotka

Poissa V70TR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • I ♥ my Volvo
Vs: Nokkien ajoituksen tarkistus.
« Vastaus #14 : 10.02.2020, 10:39:17 »
Sieltähän sitä koodia pukkaa, eli P0014 Camsaft position (CMP)actuator exhaust/right/rear, bank 1-timing over-advanced/system performance. Eli tarkoittaako nyt mitä, ajoitus pielessä vai eikö solenoidi säädä. VVT ei voi olla koska se on vaihdettu, eli onko ajoitus kuitenkin pielessä?
Kotka

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron