Muutama viikko sitten tuli ostettua "näkemättä" moinen S70, kun mukamas niin halvalla sai. Tutulta tuo tuli, joten jonkin näköinen käsitys oli auton kunnosta. Tuli tällä alkuun muutama päivä ajeltua ja kaikinpuolin vaikutti toimivalta peliltä, mitä nyt hieman vaati siistimistä ja huoltoa. Leimaa tässä on maaliskuun puolivälin tienoille. Alunperinhän tämä tuli varaosa-autoksi emännän seiskakymppiä silmällä pitäen, mutta nyt tämä on toimittanut käyttiksen virkaa johtuen kuun ja tähtien asennosta ja kilometrejäkin on kertynyt reilu tonni jo. Toki onhan tämä jo varaosa-auton määritelmän täyttänyt: otin ratin vierestä peitelevyn emännän autoon ja sieltä ylimääräiseksi jääneen katkaisijalla varustetun tähän

Tekniikkahan tässä on siis D5252T ja manuaali, ajettu reilu 441tkm. Varusteita on automaatti-ilmastointi, sähkölasit ja -peilit. Valitettavasti vakkari tästä puuttuu, käynyt kyllä mielessä josko moisen lisäys onnistuisi kohtuu työllä ja asiaa on tullut hyvin vähän jo googletettua.
Auto juuri tuotu tallilleAeromotorsilta oli tarvetta tilata osia, niin samalla tilasin tähän suodattimet (öljy, polttoaine ja ilma). Ensimmäisenä tuli ryöstettyä Pioneerin soitin 960:stä, sen kun ei ole muutenkaan tarkoitus sinne jäädä. Seuraavaksi tuli tehtyä se, mikä edellisen TDI:n kanssa jäi harmittamaan eli marssin elektroniikkaliikkeeseen ja hain palikat evryä varten. Evryn asennuksen yhteydessä asentelin 960:n vanhan ahtopainemittarin kojetauluun a-pilarin viereen sekä vaihtelin rikkinäiset kilvenvalot käsivarastosta löytyneisiin kiinanledeihin. Muutaman sisävalonkin muutin ledeiksi, kun moisia oli hyllyssä. Tilasin vielä repullisen lisää ledejä, jotta saa sisältä kaikki vaihdettua.
Evry tuli kasattua tuollaiseen "jakorasiaan", jotta saa siistin asennuksen aikaiseksi. Soitin pitää vielä laittaa kunnolla paikalleenAeromotorsin paketti saapui ja lauantaina illalla kävin tallilla suorittamassa huoltotoimenpiteet. Suurin työmaa oli polttoainesuodattimen kanssa, joka oli hieman piukassa. Muutaman kirosanan säestykselläkin sekin lähti pois. Luultavasti kyseistä suodatinta ei ole hetkeen vaihdettu, sillä paikallaan oli Volvon orkkis suodatin. Öljyt olivat myös aivan pikimustat, joten seuraava vaihto tulee suoritettua varmaan vähän aikaisemmin kuin pitäisi.
Sisällä haisi tupakka suht vahvasti, joten pesin sisutan suht perusteellisesti: imurointi, mattojen pesu painepesurilla, penkkien pesu tekstiilipesurilla, pinnat läpi APC:n ja harjan kera, lasien pesu ja viimeisenä käytin
Bilteman ilmastointijärjestelmän puhdistusta. Lähti hajut veks ja yleisilme koheni huomattavasti. Tekstiilipesurista löytyi melkolailla likaista vettä sammiota tyhjentäessä


Näppärästi sai penkin kuviot esiin tekstiilipesurilla

Pahin kosmeettinen virhe löytyy hantin takakulmastaNyt olisi tarkoitus ajella ja korjata tarvittavat sekä leimata. Jakopään vaihto olisi edellisen omistajan mukaan ajankohtainen, mutta huoltokirjasta löytyi merkintä jakopäästä kahden vuoden ja reilu 40tkm takaa. Pitänee tuo tsekata ja ainakin pumpun hihna vaihtaa. Etupyörän laakeri on kuulemma vaihtokunnossa, mutta ei tuo ainakaan minkäänlaista meteliä pidä

Käsijarrua pitää hieman säätää yms. pientä, ei kuitenkaan äkkiseltään mitään isoa tuntuisi leimalle olevan. Tuota takakulmaa tekisi mieli myös koittaa korjata, katsotaan miten aika ja rahkeet riitää. Olevinaan muidenkin autojen kanssa tekemistä
