Liiallista itsevarmuutta ketjusta ja ohjeista saaneena kysyn, jos jarrusatulan mäntä pääsee liian ulos (kyllä, niinkin voi käydä....) ja puristamalla ei mene sisään, että millä keinoin jatketaan?
Sain satulan ketjun ohjeilla irti, moottorin irti satulasta ja talttapäisellä meisselillä pyöräytin ilmeisesti ensin reilusti väärään suuntaan (kunnes huomasin männän tulleen lähes kokonaan ulos), hakiessani huoltoasentoa.
Huomasin virheeni ja vaihdoin suuntaa, mutta ilmeisesti liian myöhään.
a) mäntä pääsi käytännössä täysin ääriasentoonsa, eikä istuudu takaisin puristamalla, koitin välillä pyöritellä ja hakea huolto-asentoa, mutta mäntä ei enää liikahtanutkaan
b) puristin hajosi puristettaessa, vaikka oli metallinen
c) männän suojakumin välistä roiskahti lopulta jotain nestettä (oletan jarrunesteeksi)
d) mäntä pyörii pyörittämällä siirtoleukapihdeillä tai talttapäisellä meisselillä moottorin reiästä pyörittämällä, toisessa ääriasennossaan "auki/kiinni" (siitä puoliskosta, joka jää satulaan kiinni)
Mutta ei ole halukas menemään sisään päin.
Onko aavistustakaan, että menikö pelkät tiivisteet vai hajosiko koko laitos?
Alkaa tuntua, että halvemmaksi tulee remontit teettää vieraalla, kuin yrityksen ja erehdyksen kautta opiskella.

Edit: kiukulla uudestaan talliin ja pari terävää vasaran kopsautusta mäntään ja sehän uppos kuin kusi hankeen..
Tästä hämmentyneenä palat nippuun ja osat kiinni, kiristys, vanne paikoilleen ja ukko kuljettajan paikalle. Kokeilin pelonsekaisin tuntein kytkeä käsijarrun päälle, joka haki hieman pidempään paikkaansa mutta lopulta hiljeni. Kumarruin katsomaan, että suihkuaako jarrunesteet kaaressa paineesta, mutta ei mitään. Takaisin kuskin paikalle, jarru ylös ja takaisin kiinni. Edelleenkään ei näkynyt vuotoja. Jarrunestesäiliön pinta ei juuri kokeiluista ja pumppailuista huolimatta laskenut.
Jarrua pumppaamalla huomaa järjestelmään päässeen ilmaa, mutta muutamalla polkasulla rupeaa vastaamaan. Onko väärin olettaa, että SAATETTIIN selvitä säikähdyksellä? Huomenna kaupasta DOT4:sta ja pätkä kirkasta letkua ja ilmata pois sinne päässeet kuplat (?)
Koko operaatio vaati sellaset 4h töitä, mutta toivottavasti toisella puolella olis jo vahingosta viisastunut ja siten nopeampi operaatio.