Futurez  Kulkukoira

Bensa vai diesel - 2020-2025?

  • 28 Vastauksia
  • 2467 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 905
  • www.vrcf.fi
Bensa vai diesel - 2020-2025?
« : 14.02.2020, 09:08:35 »

Nyt se myrkyn lykkäsi! Aamun (pe 14.2.) uutisissa oli tieto tai ennuste, että dieselin hinta voi nousta yli 30 senttiä litralta. Tosin käyttövoimavero poistunee tai kevenee.

Mitä mieltä - kannattaako edes harkita dieseliä noin 15 tkm:n vuosiajoilla?

Se harmittaa, että Volvon bensavehkeet syövät niin paljon. Se taas ei harmita, että Volvon dieselit ovat kohtalaisen vähäruokaisia. Kysymys on vuosimalleista 2003 ja 2005.

Entä onko dieselin ja bensan kulutuserot yhtä suuria vuosimalleissa 2007-2008 tai 2010-2011?

Poissa Make

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1686
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Bensa vai diesel - 2020-2025?
« Vastaus #1 : 14.02.2020, 09:34:52 »
Jos käyttövoimaveron osuus on noin 400e niin pitkän pätkän sillä kuroo umpeen polttoaineen hinnankrotusta.
Jos vaikka menisi keskimäärin 7L/100km lähemmäs 20 000km sillä ajelee ennenkuin kalliimpaa on.
BMW 750d xDrive
Opel Ampera

Poissa Slerbahuuli

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4444
Vs: Bensa vai diesel - 2020-2025?
« Vastaus #2 : 14.02.2020, 10:23:48 »
Nyt se myrkyn lykkäsi! Aamun (pe 14.2.) uutisissa oli tieto tai ennuste, että dieselin hinta voi nousta yli 30 senttiä litralta. Tosin käyttövoimavero poistunee tai kevenee.

Mitä mieltä - kannattaako edes harkita dieseliä noin 15 tkm:n vuosiajoilla?

Se harmittaa, että Volvon bensavehkeet syövät niin paljon. Se taas ei harmita, että Volvon dieselit ovat kohtalaisen vähäruokaisia. Kysymys on vuosimalleista 2003 ja 2005.

Entä onko dieselin ja bensan kulutuserot yhtä suuria vuosimalleissa 2007-2008 tai 2010-2011?
Autoilu on pirun kallista.

Jos ostat auton vain tarpeeseen, eikä sinua kiinnosta millä vehkeellä ajat koska lopulta toimeentulosi/elämisesi on autosta kiinni, niin laske todelliset kulut vaikka täältä ja tee päätös sen mukaan:
http://diesel-laskuri.net/

Jos taas ostat auton, koska tykkäät autolla ajamisesta ja itse auto ominaisuuksiensa valossa tarkoittaa sinulle muutakin kuin "välttämätöntä pahaa", niin valitse se mikä miellyttää eniten.

Autoilu on kallista, oli polttoaineena vaikka häkäkaasu.
Kouvolan Korottajattm #Jyväskylän alajaosto

Poissa mulugren

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4023
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Bensa vai diesel - 2020-2025?
« Vastaus #3 : 14.02.2020, 10:26:44 »
Joo kannattais tosiaan  kattoa kokonaiskuvaa. Löpön hinnan nousu nyt niin kovasti tunnu jos poistavat dieselveron. Taitaa enemmän roiskahdella egr remontteihin ja vastaaviin..

Minä siirryn bensahybridiin ellen jopa täyssähköön seuraavaksi. Modernit dieselit ei näytä tavisten käytössä toimivan

"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Slerbahuuli

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4444
Vs: Bensa vai diesel - 2020-2025?
« Vastaus #4 : 14.02.2020, 10:36:52 »
Dieselveroa kait enään olekkaan, paitsi polttoaineessa itsessään, eikä se kait ole mihinkään poistumassa? Dieselin tuki on pienentymässä/poistumassa ja se ei tee muuta kuin nostaa hintaa.

Käyttövoimavero on se ns. "dieselvero" eikä tasan varmana ole poistumassa mihinkään saati pienentymässä "tarpeeksi", että kuolettaisi hinnan nousun.

Tällähetkellä Suomen (ja euroopan) ympäristöpolitiikka on menossa niin rajua vauhtia kohti "kaaosta", että 2030 voi olla aika nihkeätä ajaa kummallakaan polttoaineella. Itse toki elättelen toivoa biopohjaisten vaihtoehtojen tulemiselle, mutta niiden tulevaisuus näyttää tällähetkellä niin huonolta, ettei sen kortin varaan kannata ajatella laskevansa ollenkaan.

Itse ajan siis bensiinillä, noin 20-30tkm/vuosi. Aijemmin ajoin etanolilla, mutta tämän hetken kulkuhärveliin ei ns. "itse tuhosin ja säästin" -etanolisointimenetelmä toimi (ja hintaero on niin pieni, että siinä ottaisi enemmän takkiin), niin mennään sitten bensiinillä.
Kouvolan Korottajattm #Jyväskylän alajaosto

Poissa mulugren

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4023
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Bensa vai diesel - 2020-2025?
« Vastaus #5 : 14.02.2020, 10:47:36 »
Dieselveroa kait enään olekkaan, paitsi polttoaineessa itsessään, eikä se kait ole mihinkään poistumassa? Dieselin tuki on pienentymässä/poistumassa ja se ei tee muuta kuin nostaa hintaa.

Käyttövoimavero on se ns. "dieselvero" eikä tasan varmana ole poistumassa mihinkään saati pienentymässä "tarpeeksi", että kuolettaisi hinnan nousun.

Tällähetkellä Suomen (ja euroopan) ympäristöpolitiikka on menossa niin rajua vauhtia kohti "kaaosta", että 2030 voi olla aika nihkeätä ajaa kummallakaan polttoaineella. Itse toki elättelen toivoa biopohjaisten vaihtoehtojen tulemiselle, mutta niiden tulevaisuus näyttää tällähetkellä niin huonolta, ettei sen kortin varaan kannata ajatella laskevansa ollenkaan.

Itse ajan siis bensiinillä, noin 20-30tkm/vuosi. Aijemmin ajoin etanolilla, mutta tämän hetken kulkuhärveliin ei ns. "itse tuhosin ja säästin" -etanolisointimenetelmä toimi (ja hintaero on niin pieni, että siinä ottaisi enemmän takkiin), niin mennään sitten bensiinillä.

Kylläkait sitä käyttövoimaveroa nimenomaan meinataan poistaa ja löpön hintaan tuhti korotus. Juuri luin että 10tkm vuosittaisilla kilsoilla autoilukulut jopas laskis jotain parisataa

"Laskelman mukaan vain vähän ajavilla käyttövoimaveron poisto saattaisi jopa laskea kustannuksia. Jos autolla ajetaan noin 10 000 kilometriä vuodessa, polttoaineveron korotukset nostaisivat polttoainekuluja noin 193 euroa vuodessa. Näin ollen Octavia-kuski voittaisi muutoksessa: nykyiseen käyttövoimaveron suuruuteen verrattuna hänelle kertyisi vuodessa noin 200 euroa pienemmät kustannukset.

20 000 vuotuisen ajomäärän kohdalla kustannusvaikutukset pysyisivät suunnilleen ennallaan. Tästä eteenpäin kustannukset nousisivat kilometrimäärästä riippumatta:  30 000 vuotuisen ajomäärän kohdalla polttoaineesta saisi pulittaa 579 euroa nykyistä enemmän, mikä nostaisi kokonaiskuluja 200 eurolla vuodessa. 40 000 kilometrin kohdalla autoilusta koituvat kustannukset olisivat noin 400 euroa nykyistä enemmän, 50 000 kilometrin kohdalla jo 965 euroa enemmän."

Edit: eikös se ollu ihan kansalaisaloite joka tämmöttistä vaati. No nysse tulee :2funny:
« Viimeksi muokattu: 14.02.2020, 10:53:44 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2020
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3923
Vs: Bensa vai diesel - 2020-2025?
« Vastaus #6 : 14.02.2020, 10:51:46 »
Se tuntuu itselle hassulta se ehdotus kun tekis vähän ajavien dieselkäytön kannattavaksi ja kuljetusten taas ei.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 905
  • www.vrcf.fi
Vs: Bensa vai diesel - 2020-2025?
« Vastaus #7 : 14.02.2020, 11:01:57 »
Autoilu on pirun kallista.

Jos ostat auton vain tarpeeseen, eikä sinua kiinnosta millä vehkeellä ajat koska lopulta toimeentulosi/elämisesi on autosta kiinni, niin laske todelliset kulut vaikka täältä ja tee päätös sen mukaan:
http://diesel-laskuri.net/

Jos taas ostat auton, koska tykkäät autolla ajamisesta ja itse auto ominaisuuksiensa valossa tarkoittaa sinulle muutakin kuin "välttämätöntä pahaa", niin valitse se mikä miellyttää eniten.

Autoilu on kallista, oli polttoaineena vaikka häkäkaasu.

Aivan. Juuri noin olen tehnyt yli kolme vuotta: ensin ajoin 2,2-litraisella bensa-Camryllä ja nyt 2,4-litraisella bensa-Volvolla. Loistopelejä molemmat. Entisen diesel-Volvoni lahjoitin  8)pikkuvaimolle, joka ajaa sillä noin 20 tkm per vuosi työajoa. Kohta työt loppuvat, joten taidamme siirtyä yhteen bensakulkineeseen.

Autoilu on pirun kallista, mutta hemmetin mukavaa!!  ;D ;D

P.S. Tosin dieselin hitonmoinen vääntö ja webasto kieltämättä houkuttelevat entistä nakun ystävää...  8) 8) 8)
« Viimeksi muokattu: 14.02.2020, 11:09:07 kirjoittanut Kaldonia1 »

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2020
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1299
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: Bensa vai diesel - 2020-2025?
« Vastaus #8 : 14.02.2020, 11:33:58 »
Njaa... Rouvan dieselmaasturimersusta maksamme 1000 euroa vuodessa ajoneuvoveroa.... Vara-autona on väyrysmersu, josta vastaava maksu olisi muistaakseni 830 euroa vuodessa, mutta ko. pirssi on suurimman osan ajasta seisonnassa ja ajelen bensavolvoilla vähät ajoni.

Jos käyttövoimavero poistuu, niin maksan suorastaan ilomielin dieselistä jonkin verran lisää - ajoa tulee n. 13 tkm per vuosi per auto, ja yhdellä autolla ei pärjää.

Joko nyt vihdoin loppuu tästä maasta piilofarmaripelleilyt penkkien poistoineen ja 1+8 "matkailuauto"busseissa sen keittolevyn tai mikroaaltouunin kuskaaminen.

Kuljetuskustannusten nousu tietysti arveluttaa jonkin verran - miten ne muualla maailmassa ovat pärjänneet vuosikymmenet ilman maailman parasta suomalaista verotusta? Joku käsittämätön vero/tukihimmeli tuosta varmaan vielä saadaan aikaan.

Terminä "dieselin verotuki" on aika naurettava... Oma päänuppini kääntää ajatuksen niin päin, että dieseliä verotetaan tässä maassa hirmuisen rankasti ja bensiiniä vielä vähän rankemmin.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4023
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Bensa vai diesel - 2020-2025?
« Vastaus #9 : 14.02.2020, 11:53:46 »
Kuljetusala varmasti kitisee ja pyrkii nostamaan hintojaan. Toisaalta silloin ei olla köyhiä eikä kipeitä kun kalustoa hankitaan..
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Slerbahuuli

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4444
Vs: Bensa vai diesel - 2020-2025?
« Vastaus #10 : 14.02.2020, 12:05:07 »
Kuljetuskustannusten nousu tietysti arveluttaa jonkin verran - miten ne muualla maailmassa ovat pärjänneet vuosikymmenet ilman maailman parasta suomalaista verotusta? Joku käsittämätön vero/tukihimmeli tuosta varmaan vielä saadaan aikaan.
Kuljetusala varmasti kitisee ja pyrkii nostamaan hintojaan. Toisaalta silloin ei olla köyhiä eikä kipeitä kun kalustoa hankitaan..
Tuota...se kalusto on se työkalu millä sitä työtä tehdään.

Kyllä itekkin korjaamolle hain mielummin IKH:lta Bahcoa, milwaukeeta tms. työkalua, kuin biltemasta 80cnt hylsyjä. :idiot2:

Tässähän se suurin hätä ainakin itsellä on. Se 30cnt menee sitten ihan suoraan ruokakauppaan. Ja koska se menee ruokakauppaan, vähenee ostovoima ---> keinotekoinen paikallinen inflaatio paikallisesti EU-alueella pahenee. Tätä ei kukaan päätöksentekijä mieti ikinä.

Uutisoidaan juuri "jää tän verran enemmän kun ajat sen ajosuoritteen mitä XX% väestöstä", unohtaen, että niillä rekkavetureilla tämä kansa saa ruokansa. ::)

Raskasliikenne polttoaine-verovapaaksi (PÖ), niin olisi jotain järkeä. Nyt tuo vain kasvattaa sitä inflaation noidankehää.

En ole perehtynyt niin paljoa, että onko tuo arvoioitu 30cnt vain suora korotus, vai kaikkine lisineen? Nimittäin se polttoainekkin liikkuu rekoilla. Kun kuljetuskustannukset nousevat (tommonen pienikin nousu tekee kuljetusliikenteessä aika pirusti), niin kuljetusten hinnat nousevat. Kun kuljetusten hinnat nousevat, myös myytävien hyödykkeiden hinnat nousevat. Ja taas kun hinnat nousevat, saat eurolla vähemmän kuin ennen, eli ostovoima vähenee.

Ihan peruskoulumatematiikalla.
Kouvolan Korottajattm #Jyväskylän alajaosto

Poissa mulugren

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4023
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Bensa vai diesel - 2020-2025?
« Vastaus #11 : 14.02.2020, 12:32:44 »
Siis suomessahan kalustoinvestoinnit on perinteisesti aika overkilliä. Tottakai on kivaa ja komeeta kun on hienot vehkeet mutta jos vaikkapa hinuri muistuttaa lentotukialusta niin ei auta löpön hintaa valittaa. Perusmatikkaa että puolen miljoonan hinurilla et saa virmaa plussalle
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Slerbahuuli

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4444
Vs: Bensa vai diesel - 2020-2025?
« Vastaus #12 : 14.02.2020, 15:15:21 »
Siis suomessahan kalustoinvestoinnit on perinteisesti aika overkilliä. Tottakai on kivaa ja komeeta kun on hienot vehkeet mutta jos vaikkapa hinuri muistuttaa lentotukialusta niin ei auta löpön hintaa valittaa. Perusmatikkaa että puolen miljoonan hinurilla et saa virmaa plussalle
Millätavalla overkilliä? Perusteluita mielipiteiden kaveriksi?
Kouvolan Korottajattm #Jyväskylän alajaosto

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 905
  • www.vrcf.fi
Vs: Bensa vai diesel - 2020-2025?
« Vastaus #13 : 14.02.2020, 15:20:31 »
Kuljetusala varmasti kitisee ja pyrkii nostamaan hintojaan. Toisaalta silloin ei olla köyhiä eikä kipeitä kun kalustoa hankitaan..

Totta. Mutta ehkäpä hallitus juonii - anteeksi - suunnittelee kompensaatioita kuljetusalalle.  :) :)

Kumman ostaisitte juuri nyt - vm. 2008-2010 bensa- vai diesel-Volvon v70-malleista?

Jääkö hintaluokka noilla vuosimalleilla 7.500-9.500 euroon? Vai meneekö siistillä autolla yli kymppitonnin?

Poissa mulugren

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4023
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Bensa vai diesel - 2020-2025?
« Vastaus #14 : 14.02.2020, 16:09:22 »
Millätavalla overkilliä? Perusteluita mielipiteiden kaveriksi?

No juurihan mainitsin tuon hinuri esimerkin. Olen näet "hinauttanut" pikkuauton köppänää valtavalla uutuuttaan kiiltävällä laitoksella. Kuulemma kykeni linja-autojakin hinaamaan. Kysyin että onko ollut paljon linja-autokeikkoja niin ei ole kuulemma ollut.. No vakuutus maksoi mutta kävi mielessä että on tää hullua. Samoin invataksit, joiden kyydit paljolti maksaa kela, ovat hyvin usein overkill. Siis pikkubusseja joilla maailmalla kuskataan supertähtiä mutta täällä mummoja ja pappoja apteekkiin :)

Vertaa siihen mitä maailmalla näkee (jossa kalusto oikeasti aktiivikäytössä) niin kyllä täällä yli-investoidaan kaikkeen muuhun paitsi työvoimaan. Neljännesmiljoona koneeseen ei ole mitään mutta yhden työntekijän palkkaus on niin vaikea tapaus että josko ennemmin ostettais joku hieno kone :)
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

 

KL-varaosat  Carwist