Niko_S:
Laita puristusta sinne kattilaan samalla jos vaihdat kannen
Mulla 530 kantta laskettu 2,3mm. 531 täytty laskea enemmän jos haluaa samat puristukset
Todennäköisesti uutta kantta tulisi kyllä myös hiposteltua samalla.
Ainakin nyt pieni lasku, ja imu- sekä pakokanavien porttaaminen.
Ehkä myös venttiilimaljojen ja palotilan kiillotus.
Imusarjan kohdistaisi kanteen, ja kiillottaisi sarjan runnerit.
Tuossa nyt tuollainen budjettimallin evo1. suunnitelma.
Kannen madallus nyt tapahtuisi koneistamolla, mutta porttaukset ja kiillotukset voi tehdä kotioloissa suorahiomakoneella omin pikku kätösin.
Ostaisi aluksi vaikka pari 530 -kantta, kun niitä saa edukkaammin, ja tekisi ensin yhdestä tuollaisen evo1. version.
--------------
Tosin nykytilanteessa kun vielä ollaan, niin voisi ajatella laittavansa säädettävän nokkapyörän, että saisi pienesti nokan ajoitusta säädettyä wiina käyttöön.
Hieman aikaisemmalla saisi tällä hetkellä omaan makuun olla ajoitus, kun se paras hönkä tarjotaan välillä 2500 - 5000 rpm.
Etenkin kaupungissa ajellessa on rasittavaa, kun joutuu potkaisemaan, että pääsee pois jaloista.
Onhan tämä nykyinenkin setuppi paljon parempi kuin vakio moottorilla, kun maantieajossakin 2000 rpm kohdilla vääntää paljon paremmin, ja pitkät ylämäetkin pääsee ylös pintakaasulla AW71:n 4. vaihteella, ja lyö aski jopa välillä turbiinilukon päälle, kun kesken ylämäen pystyy kiihdyttämään hieman.
Nälkä kasvaa syödessä, ja virityksessä on vain taivas ja lompakko rajana!

Tosin kun käyttöauto virityksestä puhutaan, niin rajoitteena on se rassaaminen ja budjetti, jos auto pitää olla ns. päivittäisessä ajossa.
Oma auto nyt on ainakin vielä ollut tässä kategoriassa, kun virityksen jälkeen on saatu vielä saman vuorokauden aikana ajoon.
Budjetin puolesta omassa autossa puhutaan tällä hetkellä noin 400 - 500 euron sijoituksesta.
VX3 -nokka-akseli, etanoli muutossarja ja Simonsin pakoputkiosat.
Ilman dynometriä voi jotain varovaisia arvioita suorittaa:
Kuvitellaan, että VX3 -nokka-akseli tuottaa 3 hv enemmän, virtaavampi pakoputkisto 2 hv ja etanolimuutos 3 hv.
Eli mahdollinen tehon lisäys 8 hv, ja vääntöä mahdollisesti jopa 10 Nm enemmän.
Eli jos moottori edelleen tuottaisi 116 hv, niin viritysten jälkeen tuottaisi 124 hv.
Tosin nykyään saattaa yli 23 vuotta ja 420 tkm ajetussa moottorissa viritysten jälkeen teho olla noin 100 hv...