Kyselläänpä nyt tässä kun uusi aihe ei paljoa tästä poikkeaisi...
Minuakin kiinnostaisi saada tuohon omaan 240:een hieman eloa... ei mitään ratatykkiä vaan perusajoon vähän reserviä polkimeen. Jos vaikka tuon oman S40:n perässä pysyisi... Rahankäytön järjellisyydellä (€/hv) ei nyt ole "merkitystä". Siis varallisuutta ei ole, mutta... pidän tuosta kyseisetä yksilöstä ja aina himoinnut räplätä auton moottoria pintaa syvemmältä.
Vähäpäästöisyys siis rajoittaa tuon helpoimman tien (turbo), jollei sitten laita euroja päästömittauksiin ja menisi niistä vielä läpi. Olisihan sitten harvinainen auto

Siis, ne muut mahdollisuudet...
Nykyisen B200F viritys:
Mitä hv-lukemia tuollaisesta B200F:stä voi saada? En ole mistään konkreettisia lukemia löytänyt. Eli onko jollain tietoa konkreettisista hv/Nm lukemista, joita tuosta koneesta on saatu ns. laillisin muutoksin (kampiakseli, kiertokanget, männät, poraus, kannen lasku yms muutokset, venttiilit, -jouset, vauhtipyörä, viskoflekti, nokka, -pyörä, pakoputkisto yms... mitä nyt koneesta voikaan muuttaa).
B230F:n hankinta:
Hankkisi tuollaisen räpellettäväksi ja tekisi sille toimenpiteitä --> konkreettiset lukemat hv/Nm?
Reseptiosastolta löytyi B230F, 194 hv @ 6600 rpm, 232 Nm @ 5200 rpm?? Jos totta on, niin aika kovat on lukemat verrattuna puheisiin ko. koneen viritysmahdollisuuksista vaparina? Vai puuttuuko T äffän perästä?
Kannen vaihto:
Eikös tuota lohkoa (200 ja/tai 230) ole olemassa myös 16V:nä? Kannen vaihtohan rinnastetaan koneen vaihtoon. Tämän voisi ilmeisesti tehdä, jos kansi löytyy vähäpäästöisestä, samat normit täyttävästä autosta?
Lakitekstilainaus, 7§ Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto ja muuttaminen: "...Muunlaisen moottorin varustettuna kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen saa 5 §:ssä (moottorin vaihtaminen) mainituin ehdoin vaihtaa vain, mikäli moottori on tarkoitettu autoon, joka täyttää muutoksen kohteena olevaa autoa koskevat
tai myöhemmät päästövaatimukset....".
Mitäs tuo lihavoitu tarkoittaa? Siis sen koneen, jolla on myöhemmin voimaan tulleet/tiukemmat päästövaatimukset (lähde- tai kohdeauto), vai viimeisimmät kukkahattutäti-vaatimukset mitä on ikinä keksittykään?
Mikäs tällaisen tehohyöty on B200:een?
Entä jos sitäkin hieman laskee, vaihtaa nokkia, nokkapyöriä, venttiileille muutosta yms./tms.?