Pakosarjassa ongelmat osakuormituksessa ovat samat kuin imusarjassa. Kahdella rinnakkaisella putkistolla + läpillä voisi senkin saada toimimaan paremmin. Yksinkertaisinta on kokeilla vaikutusta tekemällä imu- ja pakosarjat niin pienestä putkesta (imu 25 ja pako 30 mm) että tehoa ei irtoa kuin 50-60 hv. Tällöin sarjojen toiminnan pitäisi olla tehokasta osakuormituksella 2-3000 rpm aluella.
Tuo jäi minua mietityttämään. Jos mitoittaa imu/pakosarjat, nokka-akselin ja kanavat + venttiilit toimimaan "täydellisesti" osakaasulla, niin veikkaan realistisen kulutuksen nousevan. Tasakaasulla tasamaalla mennään "hajulla" ja kevyesti, mutta moottorin viritysaste suhteessa tilanteeseen on täysin metsässä esim. ylämäessä tai ohituksessa. Moottorilla ei yksinkertaisesti kerkeä, vaan sitä joutuu vedättämään todella pitkään ja hakemaan tehoja päästäkseen mäen päälle.
Teoriassa kulutus on pieni, käytännössä ei.
Olen itse kokenut tämän käytännössä. Omistin joskus Fiat punto mk2:sen 1.2 8V moottorilla. 1.2 8V muutettiin "taloudelliseksi" mk2 puntoon, laiskentamalla nokka-akselia ja pienentämällä imukanavia. Myös imusarja muuttui pidemmäksi ja runnereiltaan ohuemmiksi. Tavoitteena oli vetoalueen siirto alemmaksi, jolloin vaihtamisen tarve vähenee ja moottori jaksaisi vetää paremmin ilman kierrättämistä. Kyseiselle moottorille luvataan tuossa kopassa seuraavaa:
Fuel consumption (economy) - urban 7.3 l/100 km.
Fuel consumption (economy) - extra urban 4.7 l/100 km.
Fuel consumption (economy) - combined 5.5 l/100 km.
Todellisuus on hieman toinen. Oma ennätys todella "hifistellen" matkassa JKL-Oulu talvikelillä oli 6.7l/100km. 70-80km/h auto meni jotenkuten, mutta yli 90km/h piti kaasu olla jo puolivälissä. Ylämäkiin piti hakea vaihteita ja ohittaminen piti aloittaa viikkoja etukäteen.
Moottorin vanhempi versio kireämmällä nokalla ja avarammalla kannella jaksaa mennä jonnekin 150-160km/h kohtuu ripeästi kokoisekseen ja kulutus on käytännössä 1.5-2l/100km pienempi kuin tuolla "nuhakoneella".
Pelkään siis, että "alivirittämällä" moottori toimimaan osakaasulla juuri oikein vain noin 2000rpm käytännön kulutus nousee. Pienemmän reaalikulutuksen saa todennäköisesti virkeämmällä moottorilla, joka jaksaa vetää ylhäälläkin.
Maasto kun suomessa on harvoin tasaista...
Onkos muuten missään olemassa vakio vinokoneen B230F/B230FB/B234F tehokäppyröitä? Näkisi, että onko vääntö/tehokäyrät mitenkä erilaisia.
Erään tuttuni mukaan volvon 16V kansi on kuulemma susi, en kyllä yhtään tiedä miksi...