Elekma  Autoracing

B5254T2 (2.5T) huohotus

  • 12 Vastauksia
  • 3909 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Rusty

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
B5254T2 (2.5T) huohotus
« : 28.02.2020, 16:17:12 »
Nyt on tyhmän pakko tehdä tyhmiä kysymyksiä. Olen lukenut ja tutkinut pääni puhki tästä moottorin huohotusasiasta. Moottoriin on vaihdettu huohotuksen osia, koska yksi stefa pomppasi pihalle. Vaihdettu osa on tämä "pystysuuntainen" huohotus eli kampikammiolta öljyloukolle tuleva letku, öljyloukko ja sen pienet letkut jotka menevät lohkoon. Esitin pajalle, että pitäisikö se "poikittainen" huohotinletku vaihtaa myös johon sain vastauksen, että "ei näitä yleensä näistä mene". Tilannehan siis on se, että öljytikun reiästä/öljyntäyttökorkin kautta nousee höyryä, siis ylipaine moottorissa. Ei paha mutta jonkinmoinen. Tämän poikittaissuuntaisen letkun vaihtaminen on vissiin aikamoinen savotta tehdä ja olenkin lukenut englanninkielisiltä foorumeilta, että yleisesti tukkeutuva osa on imusarjan alla kiinni oleva "banjopultti". Tällehän ei luonnollisesti tehty mitään imusarjan irrotuksen yhteydessä. Onko kanssa-autoilijoilla ajatuksia/ideoita tilanteeseen? Kannattaako tilata ja vaihtaa se koko poikittainen letkuhässäkkä, eli esimerkiksi tämä kuvassa oleva (https://www.fcpeuro.com/products/volvo-pcv-vent-hose-30731068) vai pelkästään se banjopultin alue, eli esimerkiksi tämä: https://www.fcpeuro.com/products/volvo-pcv-nipple-s80-xc90-genuine-volvo-30731007 ?

Tällä hetkellä se imusarjan alapuolella oleva keksintö, joka tuossa jälkimmäisessä linkissä näkyy, on mielestäni rikki. Eristeitä kun raottaa niin sieltä paljastuu avoin/katkennut letkunpää, jota en kylläkään tunnista varmaksi, mikä osa se on. Mielestäni se on tuo jälkimmäisen linkin takaa löytyvä banjohärveli ja sen kuvassa oleva musta letku. Moottorilla on toki painettu jo noin 300tkm, joten varmasti sylinterit päästävät ohivuotoa jonkin verran enemmän ja olenkin lukenut, että mahdollisesti kannattaisi vaihtaa originaalit letkut suurempiin. Muutamilta pajoilta olen asiaa kysynyt mutta vastaukset ovat varsin ristiriitaisia. Merkkiliike toki kernaasti olisi vaihtamassa osia vaikka kuinka paljon.
« Viimeksi muokattu: 28.02.2020, 16:19:24 kirjoittanut Rusty »

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3154
  • www.vrcf.fi
Vs: B5254T2 (2.5T) huohotus
« Vastaus #1 : 28.02.2020, 21:48:12 »
Testaa öljyntäyttö aukosta hanskatestillä onko koneessa ylipainetta. Jos ei ole niin miksi sitä letkua lähteä uusimaan jos on ehjä eikä tukossa ?
Muutaman huohottimen vaihtaneena ei noissa pitkissä poikkitais letkuissa ole ollut mitään ongelmia. Suurin ja yleisin ongelma on että huohottimen takana lohkossa oleva reikä on yleensä muurautunut karstasta / öljy limasta umpeen.

Poissa Rusty

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Vs: B5254T2 (2.5T) huohotus
« Vastaus #2 : 28.02.2020, 22:05:38 »
Hanskatestissä käy niin, että hanska pullistuu jonkin verran muttei täyty. Ei kuitenkaan vedä lommolle sitä sisäänpäin.

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3154
  • www.vrcf.fi
Vs: B5254T2 (2.5T) huohotus
« Vastaus #3 : 29.02.2020, 07:55:36 »
Elikkä tukkossa. Jokaisessa huohottimen vaihdossa on ylipaine muuttunut alipaineeksi, kevyeksi imuksi.
Sen katkenneen ohuen muoviputken voi korvata kunnollisella letkulla.
Olempa kuullut volvo asentajan väittävän myös että koneessa kuuluu olla ylipainetta  :2funny:
Tuossa vähän arvoja miten pitäisi olla.


« Viimeksi muokattu: 29.02.2020, 08:33:22 kirjoittanut jak900 »

Poissa Rusty

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Vs: B5254T2 (2.5T) huohotus
« Vastaus #4 : 29.02.2020, 08:35:04 »
Jep, samaan törmäsin eräällä pajalla kanssa. Kuulemma moottorissa pitää olla ylipaine, jotta voitelu toimii. Kysyessäni, että miksi siellä sitten on huohotusjärjestelmä ylipaineen varalle, jos siellä kerran painetta pitääkin olla, muuttui vastaus todella sekavaksi mongerruksesi ylipaine ja alipainepuolesta.. Forte käsittely on tehty eikä silläkään ollut merkitystä. Täälläpäin ei ole muita volvon pajoja kuin merkkiliike Autosalpa, josta olen saanut joka kerta niin huonoja ohjeita sekä mielipiteitä. Alkaen esimerkiksi siitä väitteestä, että autossani on tarvikeosat jakopäässä, koska siellä on Gatesin sarja, ei kuulemma ole alkuperäinen.. Mm, no, tavallaan ei, mutta niin.. Mistä tässä kannattaisi sitten lähteä liikkeelle? Onko nyt sitten edessä tuon poikittaisen letkun vaihto vai osan siitä vaihtaminen? Onko jotain testejä mitä kannattaisi tehdä? Ettei tarvitsisi pajalle kantaa montaa sataa euroa siitä hyvästä, että etsivät taas olemattomia asioita. Toki tuon testin voisi tehdä/teettää jossakin, mutta onko sen lisäksi muita asioita?

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3154
  • www.vrcf.fi
Vs: B5254T2 (2.5T) huohotus
« Vastaus #5 : 29.02.2020, 08:52:01 »
Vaihdat loukun ja sen mukana tulevat letkut, kiinnität erityistä huomiota lohkossa olevaan reikään joka on todennäköisesti tukossa ja putsaat sen, hilut paikoilleen = kunnossa ja kovaa ajoa.

Poissa Rusty

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Vs: B5254T2 (2.5T) huohotus
« Vastaus #6 : 29.02.2020, 08:54:05 »
No juuri ne on vaihdettu. Sylinterikanteen tuleva letku, öljyloukku ja pienet letkut lohkoon. Kuten myös ne reiät jotka niihin menevät. Sain oikein kuvatodisteet siitä, miltä ne näyttivät. Tai no toki en voi täysin varma olla, että ne on putsattu viimeisen päälle mutta joudun luottamaan asentajan sanaan tässä siitä, että ne on putsattu asianmukaisesti.

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3154
  • www.vrcf.fi
Vs: B5254T2 (2.5T) huohotus
« Vastaus #7 : 29.02.2020, 08:56:40 »
Se lohkossa oleva kanava yleensä jäänyt putsaamatta monelta..
Valitettavasti asentajiakin on moneen lähtöön.
« Viimeksi muokattu: 29.02.2020, 09:00:16 kirjoittanut jak900 »

Poissa Rusty

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Vs: B5254T2 (2.5T) huohotus
« Vastaus #8 : 29.02.2020, 09:02:08 »
Selkeä homma. Kiitos vinkistä. Pitääpä saattaa työn alle tämä homma. Onpahan vaan ikävän iso savotta tehtäväksi (taas) kun ei itselläkään ole paikkaa jossa tehdä. Tokkopa pajakaan tunnustaa/muistaa/tiedostaa tehneensä jotain väärin tai jättäneensä jotain tekemättä.

Poissa Rusty

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Vs: B5254T2 (2.5T) huohotus
« Vastaus #9 : 29.02.2020, 09:33:01 »
En tiiä saako näistä tolkkua mutta tältä siellä näytti. Otin kuvat itselleni asentajalta. Liekö tässä kuvaa siitä mainitsemastasi kohdasta, joka jää herkästi putsaamatta?





Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3154
  • www.vrcf.fi
Vs: B5254T2 (2.5T) huohotus
« Vastaus #10 : 29.02.2020, 10:25:44 »
Juurikin tuo paikka. Tuossa on vielä tuo irto holkki paikoillaan niin pääsee helpommin syvemmälle kun tuon nyppää pois.  :)
« Viimeksi muokattu: 29.02.2020, 10:27:20 kirjoittanut jak900 »

Poissa harald

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 466
  • www.vrcf.fi
Vs: B5254T2 (2.5T) huohotus
« Vastaus #11 : 29.02.2020, 15:53:57 »
Hei
Onko kokeiltu miten puhaltaa ulospäin öljytikun reiästä kun tikku on pois,ja öljytäyttökorkki kiinni.
,,,omassa kärryssä ei pahemmin yläpäästä puhaltanut,mutta öljytikun reiän kautta tuli höyryä ja käryä melkoisesti ylipaineella.
huohotin huollettiin merkkiliikkeessä,pönttö ei ollut mitenkään täysi mitään moskaa
mutta siinä pöntössä  on ilmeisesti joku venttiilisysteemi joka ei toiminut ok ja siksi
lykkäsi ylipainetta,huohotin vaihdettiin kaikkine letkuineen ym ja kaikki toimii ok,ja
öljyt pysyy puhtaana.

nämä kokemukset ovat ahtamattomasta S60 103kw moottorista.

S60 v2001 103kw B5244 S2

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3154
  • www.vrcf.fi
Vs: B5254T2 (2.5T) huohotus
« Vastaus #12 : 29.02.2020, 16:52:27 »
Ei siellä mitään venttiiliä ole sisällä mutta jos loput letkut mitä ei ole vaihdettu on tukossa niin lopputulos on jotakuinkin sama kun huohotinta olisi vaihdettukkaan.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy