RallyBaron  Samppasport

Lambda-valo syttyi

  • 123 Vastauksia
  • 73778 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Lambda-valo syttyi
« : 28.10.2011, 10:18:18 »
Eli tuossa aamun työmatkalla syttyi lamda-valo. Ajossa tai missään muussakaan ei tuntunut mitään eroa.

Diagnostiikasta katoin:
2-3-1, Lambdasäätö ei toimi (mukautuva)
2-1-2, Lambda-anturi viallinen

Nollasin muistin, löin tulille, valo ei enää pala.

Onko nyt oikeesti jotain vialla vai ei? Vähän on rikkaalta viimeaikoina haissu ku parkkeerannu ajon jälkeen. Olen kyl kuvitellu, että on jääny joku hajuvuoto, kun vaihdoin polttoainesuodattimen...hajut meinaa alko, kun sen olin vaihtanut. Tosin vuotojälkiä ei näy alustassa eikä maahan jää läikkiä.

Edit.
Ajoin nyt töistä kotiin.
Tasakaasulla ajaessa about 80-100 ja siitä kun lähti kiihdyttämään, niin tuli sellanen nykäsy/yskös? Ihan kuin jotain tärkeetä olisi hävinnyt hetkeksi (bensa, kipinä, tms). Sitten loppumatkasta huomasin saman ihan ykkösellä valoistalähtökiihdytyksessä. Eli tulee katkos vetoon ja sit taas mennään. Lamda ei oo syttynyt uudestaan. Kotipihalla sitten otin diagnostiikan ja tulos oli: 2-3-1, Lambdasäätö ei toimi (mukautuva)

Edit 2.
Auto on tyhjäkäynnillä aina ollut sellainen katkoileva (aivan kuin rytmihäiriötä), mutta käyny muuten nätisti.
Onko B200f:lle ominainen käyntiääni vedättäessä hieman boxeria tai patarumpua muistuttava murinajytinä?

Em. koodien perusteella LH2.4 ohjeessa ohjeistetaan tarkastamaan:
2-1-2
- bensapumpun rele (hurisee ja kulkee, joten ei varmaankaan vikana?)
- mittaa CO-arvot pakokaasuista ja voltit lamdasta (ei oo CO-mittaria, mutta kaipa nuo voltit voisi lukea (mistä löytyy tuon lamdan liittimet?))
- Check burn-off cleaning of air mass meter hot wire (ilmeisesti langan joku itsepuhtaaksipolttotoiminto?)

2-3-1
- tarkasta imusarjavuodot (enpä usko, ku kierrokset pysyy muutoin aisoissa, vähän aikaa sitten kyl tarkastettu muista syistä?)
- polttoaineen paine ja sen säädön toiminta (onnistuuko mitenkään ilman painemittaria? Tätä olen muihin oireisiin epäillyt syyksi...irrotin kerran tyhjäkäynnillä tuon imusarjaletkun siitä säätimestä eikä mitään vaikutusta ollut?)
« Viimeksi muokattu: 28.10.2011, 17:23:59 kirjoittanut lateleo »
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Lambda-valo syttyi
« Vastaus #1 : 31.10.2011, 18:10:09 »
Aloitin hommat, diagnostiikan tulos 1-1-1

Mitä sulakkeita tuossa vasemman etulokasuojan etupuolella on? Autossa keskuslukko ja ilmastointi (tosin jälkiasennus), jos vaikutusta noihin sulakkeisiin.

- Lokariin ruuvattu 30 A, musta mötikkä (uusin liitokset, toinen oli vähän kärähtänyt)
- Metallikiskossa
          - harmaa, peltinen mötikkä johon menee iso kasa piuhoja??
          - Musta kotelo, johon liittyy ilmeisesti useampi +-piuha
          - valkoinen 25A lattasulake???
          - vieressä punasessa piuhassa kierrettävässä sulakekotelossa 16A sulake
            (samanlainen kuin kabiinin sulaketaulussa olevat)

-Putsasin huvikseni tuon YKK-anturin. Oli pölynen ja öljynen, ei mitään vaikutusta mihinkään.
-Puhdistin imusarjan maadoitukset (2 kpl).
-puhalsin paineregulaattorin imusarjaletkuun ja bensaletkuun. Auki olivat
-em. letkuja ku irrottelee, vääntää linkkuun koneen käydessä..ei mitään vaikutusta? Pitäiskö olla?

Kun puhdistin ja irrottelin noita sulakkeita, niin kävi taas niin, että tyhjäkäynnit sekoilee vajaassa 2000rpm. Tämä vika on ilmennyt aina, kun olen irroittanut akun. Tyhjäkäynti on tähän saakka palannu normaaliksi aina noin viikon sisällä. Kaikkea olen yrittänyt putsailla ja fiksailla, mutta tyhäkäynti palaa sitten itsekseen. Tuo ohjausyksikköhän on itseoppiva, joten ilmeisesti se hävittää kaiken tiedon ja opettelee uusiksi. Tai sitten palaa oletusasetuksille ja autossa on jokin vika (joku anturi mittaa väärin tms) ja ohjausboxi opettelee tuohon virheelliseen tilaan.

Tein koeajolenkin. Taas tasakaasuajosta kun antaa monoa, tekee sellasen ysköksen. Katoin diagnostiikan 1-1-1.
« Viimeksi muokattu: 31.10.2011, 18:15:33 kirjoittanut lateleo »
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

s73

  • Vieras
Vs: Lambda-valo syttyi
« Vastaus #2 : 31.10.2011, 19:13:35 »
lambdan liittimet (ehkä) löytyy apparipuolen iskaritolpan vierestä, kolme johtoa. seuraa pakoputken vieressä olevaa johtoa niin tiedät varmaksi.

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5836
  • www.vrcf.fi
Vs: Lambda-valo syttyi
« Vastaus #3 : 31.10.2011, 19:18:40 »
Siinä matkustajan puolen sarana/iskaritolppa/tulipelti alueella. 2+1johtoa. 2 johtoa on boschin liittimellä lämmitys. 1 johto on vihreä signaali ja tästä pitää mitata. Apiko löytyy mustan kumisuojan alta.
Ja tarkista että lambdan lämmitys saa virtaa sulakkeilta. Mutta eiköhän se lambda kannata vaihtaa ::)

Poissa voimavolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • Kakkosella vinoon ja kolmosella lepikkoon.
Vs: Lambda-valo syttyi
« Vastaus #4 : 31.10.2011, 19:53:30 »
Mitä sulakkeita tuossa vasemman etulokasuojan etupuolella on? Autossa keskuslukko ja ilmastointi (tosin jälkiasennus), jos vaikutusta noihin sulakkeisiin.

- Lokariin ruuvattu 30 A, musta mötikkä (uusin liitokset, toinen oli vähän kärähtänyt)
- Metallikiskossa
          - harmaa, peltinen mötikkä johon menee iso kasa piuhoja??
          - Musta kotelo, johon liittyy ilmeisesti useampi +-piuha
          - valkoinen 25A lattasulake???
          - vieressä punasessa piuhassa kierrettävässä sulakekotelossa 16A sulake
            (samanlainen kuin kabiinin sulaketaulussa olevat)

Lueskelin tossa omia sähkövikoja tutkiessa 240 ohjekirjaa, jossa mainitaan että katalysaattori malleissa on 25A sulake moottoritilassa. Tulee vaan mieleen että eikös siellä nyt joka tapauksessa joku pääsulake pitäs olla.
1,5 kpl baijerin ihmeitä
240 b200f
740 b230ft

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Lambda-valo syttyi
« Vastaus #5 : 31.10.2011, 20:06:49 »
Siinä matkustajan puolen sarana/iskaritolppa/tulipelti alueella. 2+1johtoa. 2 johtoa on boschin liittimellä lämmitys. 1 johto on vihreä signaali ja tästä pitää mitata. Apiko löytyy mustan kumisuojan alta.
Ja tarkista että lambdan lämmitys saa virtaa sulakkeilta. Mutta eiköhän se lambda kannata vaihtaa ::)

Johdot tuossa löytyi jo. Mittaukset jääpi huomiseen pimeän tultua... Mutta enpä viitti suoraan tuota lambdaa ruveta vaihtamaan, on sen verran hintava tuo boshin malli. Täytyy se ensin jotenkin todeta vialliseksi.
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3343
  • Boxy, but good
Vs: Lambda-valo syttyi
« Vastaus #6 : 31.10.2011, 20:09:53 »
Onko B200f:lle ominainen käyntiääni vedättäessä hieman boxeria tai patarumpua muistuttava murinajytinä?

On ja siitäkös minä tykkään  S*
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Lambda-valo syttyi
« Vastaus #7 : 31.10.2011, 20:14:30 »
On ja siitäkös minä tykkään  S*

No hyvä.

Tutkiskelin tuota LH2.4-opusta ja tuo 25A:n lattasulake kulkee ilmeisesti nimellä "In-line fuse" (kuvien perusteella). Olisiko pääsulake? Vai miten tuo suomeksi kääntyy?

Mitäköhän nuo muut sitten ovat. Miten tuo 25A sitten voi olla pääsulake, kun siitä lokarista löyty se musta mötikkä, jossa lukee 30A (vai onko tämä sulake lainkaan, omituisen näköinen ainakin).
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Lambda-valo syttyi
« Vastaus #8 : 01.11.2011, 12:25:30 »
No nyt meni mittaukset yli hilseen.
Ekamittaussessiossa epäjohdonmukaisuuksia, joten en yritä sitä tässä avata.

Toinen mittaustuokio:
- Auto käynnissä ja täysin lämmin (tyhjäkäynti seilaa ja on korkea)
- Mittaan jännitettä lambdan signaalipiuhan liittimestä (ollessa kiinni). Piuhan liittimen ja auton rungonvälistä mitattuna 0,49V
- Irrotan signaalipiuhan liittimen, mittaan rungon ja lambda-anturin välistä -> volttiarvo seilaa about 0,4-0,7V (hidas bilteman yleismittari, joten vaihteluväli voi olla muutakin)
- Mittaan ruiskuboxilta tulevan piuhan ja rungon välistä 0,49 V???

Sitten erikoinen havainto:
- kun signaalipiuha on kiinni ja kytken volttimittarin liitoksen ja rungon väliin. Odottaa piuhat kiinni about yli 10 sec, niin käynti tasaantuu. Sit ku irrottaa, niin käynti taas sekoaa.
- Sama tapahtui pitkään mitatessa myös suoraan pelkästään labdalta tulevasta johdosta (liitos irrotettuna)

Vaikuttaisi, että lambda toimisi, mutta jossain muualla on jotain häikkää (maadoituksia, maahan läpilyöntejä, ohjausboxi????)
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Lambda-valo syttyi
« Vastaus #9 : 02.11.2011, 08:14:34 »
Ohjekirjasessa sanotaan "Disconnect Lambda-sond connector. Ground lead to control unit. CO content reading should rice to indicating that control unit and its connections are OK".

Minulla ei ole CO-mittaria, mutta... kone käynnissä irroitin tuon signaalipiuhan. Liitin ohjausyksikölle menevän piuhan auton runkoon. Samalla mittasin lamban signaalipiuhasta jännitettä. Lukema heilui, mutta pysyi pääosin n. 0-0,4V tienoilla (muutama hyppy 0,7V). Eli laihalla? En auton pakokaasuista mitään tiedä, mutta eikös CO-pitoisuus nouse rikkaalla seoksella? Toisaalta eikös signaalipiuha maadoitettuna tarkoittaisi jänniteviestiä 0 V lambdalta ohjausyksikölle (laiha), niin eikö ohjausyksikön pitäisi rikastaa seosta?

Maadoitettuna tyhjäkynti taas tasaantui.

Kuuluuko ohjausyksiköltä tulevassa piuhassa olla jo virrat päälle laitettaessa (ja käynnissä signaalipiuha irti) n. 0,5 V jännite?

Lämmitysvastuksen vastus auto käynnissä oli n. 6 ohm ja auto sen jälkeen sammutettuna n. 1 ohm. Ohjearvot on kylmänä 3 ohm ja kuumana 13 ohm. Täytyy tätä vielä tutkia, kun en varma mittasinko oikein (mitattu piuha irrotettuna liittimen navoista).

No, kai tästä tulee taas korjaamoreissu...
« Viimeksi muokattu: 02.11.2011, 08:18:04 kirjoittanut lateleo »
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Lambda-valo syttyi
« Vastaus #10 : 02.11.2011, 09:26:23 »
Mittaapas, tuleeko lambdalle lämmitykseen sähköä? Ja nimenomaan kuormitustesti olisi hyvä, toki voit ensin testata että tulee 12V siihen lambdan 2-nastaiseen liittimeen. Aiheuttaisi tuontyyppisiä oireita jos lämmitys puuttuu.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Lambda-valo syttyi
« Vastaus #11 : 02.11.2011, 10:34:36 »
Virrat päällä ja myös auto käynnissä 2-napaisen liittimestä mitatessa (liitin irti) autonpuolesta löytyy tarvittava jännite.

Mittasin noita ohmeja vastuksesta liittimen ollessa irti. Pitäisikö mittaus tehdä liittimestä napojen väliltä liittimen ollessa kytkettynä? Vai onko aivan sama asia mitata liitin irti? Auto käynnissä pakokaasuthan lämmittää lambdaa, niin luulisi sieltä tulevan se 13ohm?.

Pitäisikö mitata vastuksen läpi kulkevaa virtaa (sit joutuu lähteä mittarin sulakeostoksille)?
« Viimeksi muokattu: 02.11.2011, 22:17:25 kirjoittanut lateleo »
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Lambda-valo syttyi
« Vastaus #12 : 03.11.2011, 12:48:11 »
Noita motonetin tarvikelambdoista on ilmeisesti ollu huonoja kokemuksia? Tuo boschilainen on melko hintava. Mut onkos kellään kokemuksia noista Bilteman antureista? Olis vähän huokeempia... jos tässä nyt joutuu testimielessä ostaa uuden anturin, ku ei älli riitä tutkimiseen.
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Lambda-valo syttyi
« Vastaus #13 : 03.11.2011, 14:53:11 »
Kokeiles vielä, miten se pelittää kun vedät sen signaalipiuhan irti ja jätät boksille menevän pään sitä johtoa vapaaksi. Jos tuon johdon maadottaa, boksi saa koko ajan tietoa että kone kävisi laihalla ja rikastaa seosta.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Lambda-valo syttyi
« Vastaus #14 : 03.11.2011, 15:17:08 »
Nyt töistä kotiin. Nappaan signaalin irti ja ajan kotiin... katotaan miten käyttäytyy.

Eilen maadoitin tuon boxin pään piuhan --> käynti tasaantui ja laski --> lambdan piuhasta mittasin 0,1-0,4 V (laihaa?)

Pitäisikö siis testata ajoa myös boxinpiuha maadoitettuna?

Mitä minun tästä kaikesta pitäisi sitten viisastua?
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

 

RallyBaron  Samppasport