Samppasport  Futurez

Lambda-valo syttyi

  • 123 Vastauksia
  • 70056 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Lambda-valo syttyi
« Vastaus #60 : 11.01.2012, 08:51:06 »
Nyt on siis taas vanha boshilainen IMM kiinni ku tuo auto sekoili tuosta bilteman IMM.stä. Nyt käy ja kulkee nätisti (ehkä vähän laiskemmin), mutta antaa edelleen koodia 2-3-1 ja lisäksi tuli tuo tyhjäkäynnin sekoaminen, mikä on tapahtunu aina kun akun irrottaa.

Kokeilen ny vaihtaa nuo tiivisteet. Takaraivossa nuo imuvuodot kummittelee vaikkaa 3-4 kertaa tutkittu. Parilla kerrallaa tuntunu, et ois imusarjan tyveen ruiskuttelusta käynti muuttunu, mut ky tyhjäkäynti on snadisti katkovaa, eikä saanu toistettua, ni en oo ny ihan varma kuitenkaan.

Yhdes autos mulla joskus oli imuvuoto, ni sen tyhjäkäynti oli just tollasta ku volvossani nyt on (eli tyhjäkäynti korkee ja välillä seilaa). Paitsi se auto ei oppinu käymään kunnolla niinku tää tekee parin viikon sekoilun jälkeen...kunnes taas tulee akku irrotettua.
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Lambda-valo syttyi
« Vastaus #61 : 11.01.2012, 20:36:05 »
Yksi kyssäri vielä ennen viikonlopun urakkaa:

Yhtenä syyllisenä miettinyt tuota lämpötila-anturia. Ei ainakaan näillä nollakeleillä ole laittanut koskaan rikastusta päälle? Aina käynnistymisen jälkeen kierrokset asettuu samantien normaaliin tyhjäkäyntilukemiin (siis sillon ku "toimii"). Josko hankkisi anturin varalle ja jos vastusmittauksen tulos epäilyttää, ni sit vaihtaa...

Onko tuossa ruiskuboxia ja kojetaulun mittaria varten erilliset anturit?
Tuleeko paljoa nesteitä pihalle ku vaihtaa?
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

s73

  • Vieras
Vs: Lambda-valo syttyi
« Vastaus #62 : 11.01.2012, 21:16:48 »
ei sieltä ruiskun anturilta tule yhtään vesiä pihalle, lämpöanturista ei tietoa. Mittarin anturi on siinä nakuanturin vieressä. Tarkista niiden anturien numerot niistä pitää löytyä samat numerosarjat ja tarkoitan ruiskun anturia( näin oli 230f koneessa).

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Lambda-valo syttyi
« Vastaus #63 : 12.01.2012, 06:44:24 »



Tossa näkyy ne anturit vielä jos on jotain epävarmuutta mikä on mikä. Itellä ainakin oli  ::)
Pikkusen tuli pienellä fontilla mutta paintissa näytti hyvältä :D
No kun halvalla sai.

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Lambda-valo syttyi
« Vastaus #64 : 12.01.2012, 08:39:04 »
No nyt tuli sen verran hyvä kuva, että enää puuttuu että tulet vielä tuon työn tekemään puolestani   :)

Mitkäs ovat nuo pyöreät "levitykset" tuossa vasemman ja oikeanpuoleisimman sylinterin imuaukkojen alapuolella. Onko 2.3:ssa niissä kohden jotain? Kattelin tuota tiivistetä kun hain, niin siinä oli nuo "levityksetkin". Omassa ei niissä kohden tällä hetkellä ole tiivisteen lärpäkettä. Kandeeko ylimääräset leikkaa pois?
« Viimeksi muokattu: 12.01.2012, 08:41:09 kirjoittanut lateleo »
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Lambda-valo syttyi
« Vastaus #65 : 12.01.2012, 12:09:16 »
No nyt tuli sen verran hyvä kuva, että enää puuttuu että tulet vielä tuon työn tekemään puolestani   :)

Mitkäs ovat nuo pyöreät "levitykset" tuossa vasemman ja oikeanpuoleisimman sylinterin imuaukkojen alapuolella. Onko 2.3:ssa niissä kohden jotain? Kattelin tuota tiivistetä kun hain, niin siinä oli nuo "levityksetkin". Omassa ei niissä kohden tällä hetkellä ole tiivisteen lärpäkettä. Kandeeko ylimääräset leikkaa pois?
Ne "levitykset" on paikat kaasarimallissa imusarjan vesikierrolle. Ruiskumallissa leikkaat tiivisteestä sen rinkulan vaan pois.

Tässä vielä toinen kuva noista antureista:
http://i735.photobucket.com/albums/ww354/Hembaland/ERGRE.jpg
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Lambda-valo syttyi
« Vastaus #66 : 12.01.2012, 13:40:53 »
Ne "levitykset" on paikat kaasarimallissa imusarjan vesikierrolle. Ruiskumallissa leikkaat tiivisteestä sen rinkulan vaan pois.

Tässä vielä toinen kuva noista antureista:
http://i735.photobucket.com/albums/ww354/Hembaland/ERGRE.jpg

Ai hieman siistimmän koneen kyljestä kuva  ::)

No nyt tuli sen verran hyvä kuva, että enää puuttuu että tulet vielä tuon työn tekemään puolestani   :)

Mitkäs ovat nuo pyöreät "levitykset" tuossa vasemman ja oikeanpuoleisimman sylinterin imuaukkojen alapuolella. Onko 2.3:ssa niissä kohden jotain? Kattelin tuota tiivistetä kun hain, niin siinä oli nuo "levityksetkin". Omassa ei niissä kohden tällä hetkellä ole tiivisteen lärpäkettä. Kandeeko ylimääräset leikkaa pois?

Itsehään ton tosiaan tein viikonloppuna. Kyllä siinä saa aikaakin palamaan. Varsinkin kun halusin imusarjan pöydälle, että saa tiivistepinnoista varmasti puhtaat. Ja jos irrotat suuttimet yläpäästä, niin ole varovainen kun työnnät niitä takaisin. Jäi meinaan yks o-rengas suuttimen ja kiskon väliin ja meni melkein poikki.
No kun halvalla sai.

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Lambda-valo syttyi
« Vastaus #67 : 12.01.2012, 15:47:27 »
Onko näistä jompikumpi oikea tuote? Hintaeroa ainakin on reilusti.

Lämpötilananturi Bosch i musta   37-3309   2,3i 88-> valvonta-anturi MUSTA (M12x1,5-kierre) [1988 - 1993]   9.90 €
Bosch-ruiskuanturi musta   37-3585   2,3i 88-> valvonta-anturi MUSTA Bosch-tuote [1988 - 1993]   41.00 €

Edit.
Ei noita ruiskusuuttimien o-renkaitakaan tahdo löytyä. Onko näistä tuo halvempi se imusarjan pään rengas?

Ruiskusuuttimen ylempi O-reng.   28-3165   Ruiskusuuttimen/sisempi O-rengas B19E/T->B230E [1974 - 1993]   0.70 €
Ruiskusuuttimen alempi O-reng.   28-3166   Suutinpitimen/ulompi O-rengas B19E/T->B230E [1974 - 1993]   0.67 €

Edit.
Mites tuo anturi pitää mitata? Sen verta kallis tuo anturi, että en viitti varalta ostaa (vaikkakin vissiin vaihdettavissa vain imusarja irti).

Lohkon lämpötila oli n. +40C (mitattu termoelementillä lohkon kyljestä anturin läheltä). Opuksen mukaan tuolla lämpötilalla vastuksen pitäisi olla n. 1200 ohm. Lämpötilassa +20C, vastus tulisi olla 2280-2720 ohm. Eli mitä kylmempi, sen kovempi vastus.

Mittasin napojen väliltä n. 2200 ohm. Eli liikaa. Sitten mittasin yhden navan ja rungon väliltä n. 1200 ohm (sama tulos toisen navan ja rungon väliltä). Tämä tulos olisi oikea, jos anturi kunnossa.
« Viimeksi muokattu: 12.01.2012, 20:13:26 kirjoittanut lateleo »
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa Volsu91

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
Vs: Lambda-valo syttyi
« Vastaus #68 : 14.01.2012, 01:55:08 »
Onko näistä jompikumpi oikea tuote? Hintaeroa ainakin on reilusti.

Lämpötilananturi Bosch i musta   37-3309   2,3i 88-> valvonta-anturi MUSTA (M12x1,5-kierre) [1988 - 1993]   9.90 €
Bosch-ruiskuanturi musta   37-3585   2,3i 88-> valvonta-anturi MUSTA Bosch-tuote [1988 - 1993]   41.00 €

Itse suosittelen vain boschin omia tuotteita. Myivät minulle tarvike anturina boschin sinistä vastaavan anturin muka sopivana.

Edit.
Mites tuo anturi pitää mitata? Sen verta kallis tuo anturi, että en viitti varalta ostaa (vaikkakin vissiin vaihdettavissa vain imusarja irti).

Lohkon lämpötila oli n. +40C (mitattu termoelementillä lohkon kyljestä anturin läheltä). Opuksen mukaan tuolla lämpötilalla vastuksen pitäisi olla n. 1200 ohm. Lämpötilassa +20C, vastus tulisi olla 2280-2720 ohm. Eli mitä kylmempi, sen kovempi vastus.

Mittasin napojen väliltä n. 2200 ohm. Eli liikaa. Sitten mittasin yhden navan ja rungon väliltä n. 1200 ohm (sama tulos toisen navan ja rungon väliltä). Tämä tulos olisi oikea, jos anturi kunnossa.

Kyllä sen anturin saa vaihdettua imusarja paikallaankin, mutta pitää olla pitkä 19mm hylsy ja 3/8" räikkä. Ja oikea mittaustapa on juurikin yhden navan ja maan väliltä. Tarkista myös että molemmissa navoissa on sama vastus! Tämä boschin musta anturi on ns. tupla anturi, eli tässä tapauksessa tieto menee toisesta navasta ruiskun ecu:lle ja toisesta sytkän ecu:lle. Tämän takia pitää olla sama vastus molemmissa navoissa. (~5-10 ohmin sisään)

E: Minkäs merkkisen lambdan ostit?
Itsellä oli viime kesänä b230f koneisessa 240:ssä myös ruisku ongelmia (kävi rikkaalla ja päästöt taivaissa) vikakoodit mm. 1-2-1, 1-1-3,  2-3-2 vaihdoin imm:un, suuttimet, boksit, lämpöanturin, lambdoja ostin 2 tarvike versiota(walker) sekä tarkistin johtosarjan, mutta ei alkanut toimimaan jolloin kävin lopulta ostamassa alkuperäisen bosch lambdan motonetista, jonka jälkeen alkoi toimia normaalisti ja päästöistä läpi n. 5 min tyhjäkäynnillä. On ne tarkkoja noiden tarvike osien kanssa!
« Viimeksi muokattu: 14.01.2012, 02:16:10 kirjoittanut Volsu91 »
Polttomoottorisessa autossahan mäntä palaa aina takaisin alas, kunhan sytytystulppa on ensin antanut valoa, ettei mäntä lyö päätään kattoon..
Käyttökulkine: Volvo 945 -96 D24TIC + ZF22 -KAUPAN-

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Lambda-valo syttyi
« Vastaus #69 : 14.01.2012, 08:41:34 »
Okei, eli lämpötila-anturi on siis kunnossa. Molemmista navoista tuli sama tulos (1200 ohm).

Lambdaksi ostin aidon Boshilaisen.

Tänään lähtee imusarjan ja kaasuläppäkotelon tiivisteet vaihtoon.
Sain eilen vielä suuttimien o-renkaat hankittua. Hintaa tuli n.40€.
Piti ostaa neljä pussukkaa (1 per suutin), joissa jokasessa: 3 o-rengasta, keltanen "reijällinen korkki" ja harmaa rinkula. Eivät kyllä osanneet tiskillä sanoa, mihin mikäkin kuuluu (ei löytyny räjäytyskuvaakaan). Mutta jos riittää, että vaihtaa vain sen imusarjan pään O-renkaan, niin pari pussukkaa voi sitten palauttaa (kahdesta pussista saa 6 rengasta)?
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Lambda-valo syttyi
« Vastaus #70 : 14.01.2012, 11:01:49 »
Se reiällinen korkki tulee suuttimen päähän, sit sielä tais olla yks o-rengas välissä, sitten tulee imasarjan ja suuttimen väliin yks ja bensakiskoon yks o-rengas lisää. Harmaata rinkulaa en tiedä.
No kun halvalla sai.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3761
  • 195hv/406Nm
Vs: Lambda-valo syttyi
« Vastaus #71 : 14.01.2012, 13:16:41 »
Se reiällinen korkki tulee suuttimen päähän, sit sielä tais olla yks o-rengas välissä, sitten tulee imasarjan ja suuttimen väliin yks ja bensakiskoon yks o-rengas lisää. Harmaata rinkulaa en tiedä.
Se harmaa rinkula tulee tohon missä keltanen kuvassa

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Lambda-valo syttyi
« Vastaus #72 : 14.01.2012, 13:31:46 »
Tuo motonet lämpöanturi, 9.90e on tarvike ja 41.00e on aito bosch. Sininen anturi taitaa olla motronic eikä se käy LH koneeseen.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Lambda-valo syttyi
« Vastaus #73 : 14.01.2012, 14:33:33 »
Täällähän on paremmat kuvat suuttimista ku Autosalvalla.

No mutta... purku ja puhdistustyöt aloitettu. Kaasuläppäkotelo irti ja poistelin noita letkuja ja jajaja prkleeee!... Öljypohjan huohotuksesta tulevan letkun varresta lähtee sellainen pienempi letku imusarjan päälle. Tyvestään halki sieltä haaroituskappaleen luota.  :idiot2:

Tuonne olen ruiskuttanu puol pulloa eetteriä... pari kertaa kuulostanu että olis vuoto, mut ei saanu toistettua ilmiötä. Tyhjäkäynti kun on pätkivää, niin ei huomaa. Ja kun tuonne ei näe, en ruvennu letkuja sillon sokkona repimään.

Vaihdan nyt tuon letkun ja laitan rojut takas. Katotaan toimiiko. Jos ei, niin täytyy toivoa, että kaasuläppäkotelon tiiviste kestää uudelleenasennuksen jos joudun kuitenkin tuon imusarjan irroittamaan. Ketuttaa vaan, et jos vika tuossa, niin on tullu ittensä täällä nolattua ja ostettua 60€:lla turhia osia.
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3761
  • 195hv/406Nm
Vs: Lambda-valo syttyi
« Vastaus #74 : 14.01.2012, 14:52:45 »
Täällähän on paremmat kuvat suuttimista ku Autosalvalla.

No mutta... purku ja puhdistustyöt aloitettu. Kaasuläppäkotelo irti ja poistelin noita letkuja ja jajaja prkleeee!... Öljypohjan huohotuksesta tulevan letkun varresta lähtee sellainen pienempi letku imusarjan päälle. Tyvestään halki sieltä haaroituskappaleen luota.  :idiot2:

Tuonne olen ruiskuttanu puol pulloa eetteriä... pari kertaa kuulostanu että olis vuoto, mut ei saanu toistettua ilmiötä. Tyhjäkäynti kun on pätkivää, niin ei huomaa. Ja kun tuonne ei näe, en ruvennu letkuja sillon sokkona repimään.

Vaihdan nyt tuon letkun ja laitan rojut takas. Katotaan toimiiko. Jos ei, niin täytyy toivoa, että kaasuläppäkotelon tiiviste kestää uudelleenasennuksen jos joudun kuitenkin tuon imusarjan irroittamaan. Ketuttaa vaan, et jos vika tuossa, niin on tullu ittensä täällä nolattua ja ostettua 60€:lla turhia osia.
Et varmasti oo eka etkä viimenen nii ei oteta raskaasti tota  :)

E: Jos suuttimen o-renkaat vaihat nii irrota varovasti se suutin tukki :) Ite vähä kova kourasesti irrotin nii väänty :(
« Viimeksi muokattu: 14.01.2012, 15:04:14 kirjoittanut jogiin »

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

 

KL-varaosat  Race.fi