Onko näistä jompikumpi oikea tuote? Hintaeroa ainakin on reilusti.
Lämpötilananturi Bosch i musta 37-3309 2,3i 88-> valvonta-anturi MUSTA (M12x1,5-kierre) [1988 - 1993] 9.90 €
Bosch-ruiskuanturi musta 37-3585 2,3i 88-> valvonta-anturi MUSTA Bosch-tuote [1988 - 1993] 41.00 €
Itse suosittelen vain boschin omia tuotteita. Myivät minulle tarvike anturina boschin sinistä vastaavan anturin muka sopivana.
Edit.
Mites tuo anturi pitää mitata? Sen verta kallis tuo anturi, että en viitti varalta ostaa (vaikkakin vissiin vaihdettavissa vain imusarja irti).
Lohkon lämpötila oli n. +40C (mitattu termoelementillä lohkon kyljestä anturin läheltä). Opuksen mukaan tuolla lämpötilalla vastuksen pitäisi olla n. 1200 ohm. Lämpötilassa +20C, vastus tulisi olla 2280-2720 ohm. Eli mitä kylmempi, sen kovempi vastus.
Mittasin napojen väliltä n. 2200 ohm. Eli liikaa. Sitten mittasin yhden navan ja rungon väliltä n. 1200 ohm (sama tulos toisen navan ja rungon väliltä). Tämä tulos olisi oikea, jos anturi kunnossa.
Kyllä sen anturin saa vaihdettua imusarja paikallaankin, mutta pitää olla pitkä 19mm hylsy ja 3/8" räikkä. Ja oikea mittaustapa on juurikin yhden navan ja maan väliltä. Tarkista myös että molemmissa navoissa on sama vastus! Tämä boschin musta anturi on ns. tupla anturi, eli tässä tapauksessa tieto menee toisesta navasta ruiskun ecu:lle ja toisesta sytkän ecu:lle. Tämän takia pitää olla sama vastus molemmissa navoissa. (~5-10 ohmin sisään)
E: Minkäs merkkisen lambdan ostit?
Itsellä oli viime kesänä b230f koneisessa 240:ssä myös ruisku ongelmia (kävi rikkaalla ja päästöt taivaissa) vikakoodit mm. 1-2-1, 1-1-3, 2-3-2 vaihdoin imm:un, suuttimet, boksit, lämpöanturin, lambdoja ostin 2 tarvike versiota(walker) sekä tarkistin johtosarjan, mutta ei alkanut toimimaan jolloin kävin lopulta ostamassa alkuperäisen bosch lambdan motonetista, jonka jälkeen alkoi toimia normaalisti ja päästöistä läpi n. 5 min tyhjäkäynnillä. On ne tarkkoja noiden tarvike osien kanssa!