Tässä vaiheessa projektia uskaltauduin laittelemaan pienen kalustoesittelyn:
Volvo 142 "GT" 1972Auto on alunperin mallia karvalakki, nyttemmin pyritty päälisin puolin suht. orkkis GL/GT mallin ulkonäköön. Väri on vuosien 71-72 värikartoista löytyvä 102, stålblå met. Tekniikkana on vinokone turbotettuna, M90 laatikko ja 240 taka-akseli.

Heinäkuun lopulla otettu kuva, likimain tämän hetkinen olotila.

Sama takavasemmalta.

Tekniikan rakennus alkumetreillä. B21ET sovitettuna konehuoneeseen. Lopulliseen kokoonpanoon tästä ei tainnut jäädä kuin öljynryöstölaippa. Scanian cooleri madallettuna kolmasosaan alkuperäisestä korkeudestaan.

Seuraavana konehuone tyhjäksi, hiekkapuhallus ja maalaus.

Konehuone pintavärissään.

Hipo-osia

Kiillotetut ja lasikuulapuhalletut kiertokanget ja B21A männät tasapainotettuina.

Moottori käyntikunnossa.

Värikoodi tilkkutäkki.

Sisusta kasautumassa.

164:stä lainassa oleva takapenkki. Penkkien verhoilu kaipaisi muutenkin ehostusta.

240 Jäähdytetyt jarrut.

Edelleen keskeneräinen konehuone. Muutama johto ja letku hakee vieläkin paikkaansa, bp-säädin vaihdettava, jarrutehostin vaihdettava, ilmanputsarille keksittävä jotakin..
Muutoskatsastus nykyiselle tekniikalle on suoritettu kesällä 2010. Papereita selaillessa huomasin edellisestä katsastuksesta vierähtäneen kahdeksan vuotta. Tuolloin auto oli ajossa tikkukoneella ja tuplakaasareilla, mutta nämä ajot päättyi vaihdelaatikon rikkoutumiseen. 2010 kilometrit taisi jäädä keskeneräisyydestä johtuen reiluun tuhanteen. Tänä kesänä tämä alkoi jo jonkin verran muistuttaa autoa ja kilometrejäkin tuli reilusti enemmän.
Nykyinen moottori on kasattu hyvin pitkälti vakio-osista
- Alakertana on B21A männillä kasattu B19 lohko.
- Kantena on itse siistitty 530 race-seeteillä.
- K-nokka.
- 19T mitsu + tuubisarja
- K-jet imusarja 788cc suuttimilla.
- Bensaa ja kipinää hoitaa Megasquirt
Vaihteistoksi tuli kesän 2012 alkajaisiksi asennettua M90. Kytkimenä on T5-R:n kytkinpaketti vinokoneen littupyörän kanssa. Kytkinsylinterit on 940 turbosta.
Paranneltavaahan tässä riittää vielä reilusti. Mm. 240 lukkoperä on työn alla ja olisi kiva saada joskus paikalleen. Jarrutehostin suhisee alipaineella, joten se täytyisi vaihtaa. Tyhjäkäyntiventtiili pitäisi vaihtaa k-jet mallista LH:n venttiiliin, sekä bp säädin vaihtaa kiinteään Boshiin. Alustassa on lesjöt ja konit, mutta jotain sekin olisi vailla.. . Niin ja harkinnassa on myös kesärenkaat kitkojen tilalle..
