RallyBaron  Samppasport

Apurungon laskeminen

  • 6 Vastauksia
  • 2161 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PeePee2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Apurungon laskeminen
« : 23.04.2020, 07:37:09 »
Pitäisi mahdollisesti vaihtaa kallistuksen vakaaja ja ohjausvaihde. AlfaMerin oppaassa neuvotaan löysäämään apurungon etummaisia pultteja 10-15 mm ja laskemaan takapäätä tunkilla 10 senttiä.

Ajattelin varmistaa takapään hallittua alas laskua ruuvaamalla takapään ruuvien paikalle kierretangon pätkät, jolloin lasku olisi varmempi kuin tunkilla.

Mahtuvatkohan ym. osat tulemaan pois, jos kierretangon pätkät ovat paikoillaan? Ja mikähän mahtaa apurungon kiinnitysruuvien halkaisija ja nousu mahtaa olla?

Alfamerin oppaassa sanotaan, ettei kallistuksenvakaajan kiinnitysklipsien kumeja voi vaihtaa, vaan koko kallistuksenvakaaja kiinnittimineen on vaihdettava. AUTONvaraosat24.fi myy kuitenkin kumista TEDGUM vakaajan helaa etuakselille (tuotekoodi 00741208).

Kumpaa uskon: Varaosamyyjää vai AlfaMer-kirjaa. Niin autoni Volvo V70 II-korimalli vuodelta 2001.

« Viimeksi muokattu: 23.04.2020, 11:05:24 kirjoittanut PeePee2 »

Poissa Valmet-20

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 313
  • www.vrcf.fi
Vs: Apurungon laskeminen
« Vastaus #1 : 24.04.2020, 08:18:29 »
Kyllä ne kumet voi vaihtaa. Olikohan ne tarvikekumet sellaiset halkaistut.

Poissa mheguli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 379
  • www.vrcf.fi
Vs: Apurungon laskeminen
« Vastaus #2 : 24.04.2020, 12:55:52 »

Poissa Ralliantti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • www.vrcf.fi
    • Atakyselyt
Vs: Apurungon laskeminen
« Vastaus #3 : 24.04.2020, 16:14:09 »
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=105643.0
Tässä oma kertomukseni viime vuodelta etuvakaajan puslien vaihdosta. Onnistuu, mutta on työtä. Ahdasta, vanhat vulkanoidut kumit pitäisi saada irti ja vakaajan keskitys. Aika tarkat selvitykset millainen homma.. ::)
Entinen 850 2,5 10v -93 kartanowagon
Nykyinen V70 mk2 D5 -2002

Poissa PeePee2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Vs: Apurungon laskeminen
« Vastaus #4 : 19.06.2020, 13:21:51 »
Saamani asiantuntijan oudon naksumisen diagnoosi osoittautui vääräksi, eli kallistuksen vakaajaan ei tarvinutkaan puuttua.  Ääneen oli syynä joustintuen yläpään asennusvirheestä johtunut yläpään laakerin vaurioituminen. Mahdollisesti ääniin vaikutti myös raidetangon löysät sisäpäät.

Oikein hyviä ohjeita annoitti vakaajan puslien vaihtamisesta. Ihan varmasti kuvistanne ja ohjeistanne hyötyä kyseisen rempan tekijöille.

Minulle alkoi uudet ongelmat, kun rempan jälkeen kierrosluku "kellon" alareunassa oleva "ikkuna" on pimeä, sekä auton käynnistyttyä polttoainemittarin alapuolella oleva varoituskenttä menee pimeäksi.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6459
Vs: Apurungon laskeminen
« Vastaus #5 : 19.06.2020, 13:33:02 »
Sulla on mittariston polttimoita palanut tai tarviit mittariston juottamista.

Mikä se asennusvirhe oli?
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa PeePee2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Vs: Apurungon laskeminen
« Vastaus #6 : 02.09.2020, 16:08:26 »
Ylälautanen, mikä on laakeroitu ei ollut jousen päällä oikeassa asennossa. Kumin päähän oli painunut jälki, mikä ilmaisi kumi läpyskän tai jousen olleen kiertryneenä.
« Viimeksi muokattu: 03.09.2020, 12:08:24 kirjoittanut PeePee2 »

 

Elekma  Autoracing