Carcom Oy  Elekma

S80 2010 2.4D aut. käyntiongelma

  • 4 Vastauksia
  • 1344 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Elias Hadjari

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • V O L V O 2 4 O
S80 2010 2.4D aut. käyntiongelma
« : 03.05.2020, 16:02:42 »
Ongelma siis alkoi niin kun eräänä päivänä lähdin autolla ajamaan ja auto ei reagoinut kaasuun normaalisti, no hetken päästä syttyikin moottorin vikavalo ja "Moottorijärjest. Huolla heti".
Auto ei ahtanut ollenkaan eikä meinannut edes rekan ohi päästä. Noin 80kmh jälkeen yhtäkkiä rupesi ahtamaan. (2500-3000) rpm.

No ei siinä ajoin auton kotiin ja se seisoi vajaan viikon siinä että sain uuden ahtopaineanturin ja purkuautosta MAFfin. Samalla puhdistin egr sen minkä pystyi kun otti kaasuläpän pois edestä ja sekin putsattu. Nyt auto ei meinaa lähteä käyntiin ja kun lähtee käy n.3sek ja sammuu. Samalla tulee hirveä savu ja todella pistävä haju. Kokeiltu myös alkuperäisellä MAFfilla. Ahtoputket näyttää kaikki ehjiltä ja tunnustelemallakaan ei löytynyt mitään vuotoja ja kaikki vaikuttaisi olevan myös kiinni. Vikakoodeja antoi egr ja maffista. Koodien nollauksen jälkeen ei ole antanut mitään vikakoodia.

Autolla ajettu 478tkm.

Missähän vois olla vika?
Volvo S80 2.4D 2010 [XMO-196]
Volvo 245 GLE 90' [NAA-911]
Volvo 244 DL 79' [TMP-534]

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2010 2.4D aut. käyntiongelma
« Vastaus #1 : 03.05.2020, 17:14:28 »
...onko turpon letku irti. :-\
« Viimeksi muokattu: 03.05.2020, 21:23:05 kirjoittanut paku97 »
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa Elias Hadjari

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • V O L V O 2 4 O
Vs: S80 2010 2.4D aut. käyntiongelma
« Vastaus #2 : 03.05.2020, 21:22:53 »
Turbon letku paikallaan.
Otettiin tossa kaverin kanssa joku EGR menevä sähköliitin, maf liitin ja kaasuläppä liittimineen irti ja liikuteltiin jotain muovista "vipua" joka sijaitsee oikealla puolella egr ja kaasuläpän liitoskohdasta. Ja laitettiin auto käyntiin, sitten yhtäkkiä auto ei enää sammunutkaan itsekseen vaan pysyi käynnissä. Polttoainepumpuissakaan tuskin on vika kun saa dieseliä ja nyt myös pysyy käynnissä.

Laitoin kaikki takaisin ja ei edelleenkään sammunut. Kaasuläppä pysyi koko ajan auki vaikka laittoi liittimen takaisin, onkohan ohjelmoitu pysymään auki?
Mutta alkuperäinen ongelma jatkui eli ei jostain syystä halua ahtaa ja vedot kadoksissa. Tyhjäkäynnillä tuntuu ahtavan paremmin kuin ajossa.
Edelleenkään ei herjannut mitään... Otettiin imusarjan paineanturin liitin irti ja vaikutti sillä tavalla että ahtoi vielä vähän kehnommin.

Mitähän sitä seuraavaksi kokeilis?

Volvo S80 2.4D 2010 [XMO-196]
Volvo 245 GLE 90' [NAA-911]
Volvo 244 DL 79' [TMP-534]

Poissa zimppari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2010 2.4D aut. käyntiongelma
« Vastaus #3 : 04.05.2020, 00:01:09 »
Itsellä oli juuri tuota samaa vikaa. Se kaasuläppä menee kiinni ja sammuttaa auton. Se ei luultavasti ole se vika vaan oireilee noin. Itsellä viaksi paljastui johto repsikan puolella, joka otti maihin. Taisi olla ilmastoinnin paineanturin johto. Se kiersi sieltä moottorin edestä ja oikean etulampun alta. Vikakoodina oli vain että sensor b low voltage. Ei mitään muuta. Helpoiten testaat tämän ottamalla ilmastoinnin paineanturin irti.

Toki voi olla joku muukin anturi

Poissa Elias Hadjari

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • V O L V O 2 4 O
Vs: S80 2010 2.4D aut. käyntiongelma
« Vastaus #4 : 20.07.2020, 00:17:47 »
Ongelma ratkaistu. Vika oli jumittuneessa EGR venttiilissä. Uusi paikalleen ja auto toimi taas normaalisti (Y)
Volvo S80 2.4D 2010 [XMO-196]
Volvo 245 GLE 90' [NAA-911]
Volvo 244 DL 79' [TMP-534]

 

Kulkukoira  Proturbo